Důležitost mobilní čtyřky

6. 3. 2017

Sdílet

 Autor: © DigiClack - Fotolia.com
Problematika FUP a datových mobilních limitů mne dlouhou dobu nechávala chladným. Se střízlivým nadhledem jsem vždy vyslechl nářky kamarádů a víc jsem téma neřešil.

Dost možná i proto, že kromě služebního smartphonu mám i druhý přístroj, soukromý, a na obou zařízeních disponuji na české poměry standardním datovým limitem, který mi pro běžné potřeby postačuje. Respektive – jak se ukázalo – postačoval. Kombinace prázdnin, cestování na několik pracovních i privátních akcí (ano, neměl jsem dětem telefon bez zapnutého off-line režimu vůbec půjčovat) způsobila, že jsem se dostal na hranici, odkud existují jen dvě cesty – dokoupení dalšího datového balíku, nebo odříznutí od internetové konektivity.

ICTS24

Pár dnů po této nepříjemnosti jsem se setkal se svým kamarádem ze Slovenska, který mi popisoval, jak přestal FUP zcela řešit. Tamní nový operátor Swan pod obchodním názvem 4ka prodává datový 4G tarif, který za pět eur měsíčního paušálu (a 5€ zřizovacího poplatku), tedy asi 140 korun, nabízí 100 gigabajtů datového limitu. Po jeho vyčerpání má uživatel zpomalený internet na maximálně 1 Mbit/s. Samozřejmě, pokrytí zatím nedosahuje plošnosti jako u tradičních konkurentů, nicméně většina z nás stejně tráví majoritu pracovního i volného času v obydlených oblastech.
Mimochodem, o tom, jak si operátoři váží zákazníků v Česku a u našich nejbližších sousedů, svědčí i přístup O2 ve společné kampani s Coca-Colou. Po zakoupení nápoje lze unikátní kód z láhve použít k dobití datového limitu. U nás O2 navýší lidem FUP o 50 megabajtů, na Slovensku dostanete za jednu colu 100 MB, tedy dvojnásobek.

Chování operátorů ze země pod Tatrami jasně dokazuje prospěšnost vyšší konkurence na trhu. Tedy prospěšnost pro zákazníky a pro rozvoj celého trhu, nikoliv pro akcionáře operátorů. Projekt Digital Fuel Monitor, který sleduje sektor mobilní konektivity v Evropě, letos v dubnu porovnal nabídky a zjistil, že na trhu, kde působí čtyři operátoři (klasičtí operátoři s vlastní infrastrukturou, nikoliv virtuálové), získá zákazník třikrát větší objem dat, než za stejné peníze dostane klient na trhu, kde jsou jen tři provozovatelé mobilních sítí. České uživatele smartphonů může těšit jen fakt, že v tom nejsme sami, například trh v Německu je také rozdělen jen mezi trojku vlastníků mobilní infrastruktury.