Aby byl člověk dobrým manažerem, musí mít příslušné schopnosti, znalosti a dovednosti, které v rámci procesu celoživotního vzdělávání dále rozvíjí. Funkci manažera však může vykonávat jen omezený počet lidí, neboť ne každý má v sobě přirozenou autoritu a dovednost řídit a motivovat ostatní.
Po devadesátých letech, kdy se v Česku v oblasti firemního vzdělávání a rozvoje pořádaly více či méně kvalitní a prakticky užitečné vzdělávací kurzy, se systém vzdělávání v současnosti ustaluje a to souvisí jak se širší nabídkou, tak s vyšší aprobací lektorů. Aby byl manažerský rozvoj přínosný, musí školitel vědět, co konkrétně post manažera obnáší, jak ke své pracovní náplni přistupuje nebo jak je při výkonu práce úspěšný. To jsou ty nejdůležitější pilíře, na kterých se musí při vzdělávání managementu stavět. „Poskytnout ucelený systém profesního vzdělání pro manažery, vedoucí pracovníky a majitele firem, přitom klást důraz na kvalitu a využitelnost v praxi. To byl hlavní motiv pro vznik našeho vzdělávacího institutu,“ dodává Mgr. Štěpán Mika, ředitel institutu CEMI, jehož úspěšní absolventi získávají profesní tituly MBA či LL.M.
Vzdělávání a rozvoj pracovníků v organizaci spadají do kompetencí personálního managementu. Cílem jeho činnosti je, aby na všech pracovních pozicích byli kvalifikovaní a schopní pracovníci. Úspěšný a uspokojující pracovní život však vyžaduje určitou míru znalosti sebe sama. Současnost je postavena na neustálém (nejen technologickém) posunu. Je tedy nutné, aby každý jedinec maximálně využíval vnějších podnětů a nenechával organizované rozvíjení osobnosti pouze na zaměstnavateli. „Osobní rozvoj není spjat pouze s profesním životem, ale také s ostatními sférami života, jak je představují například partnerské vztahy, manželství, volný čas, seberealizace v kulturní či sportovní oblasti apod. Oblast managementu osobního rozvoje proto v našem pojetí zahrnuje problematiku duševní hygieny, forem a metod sebeřízení a možností a způsobů naplňování efektivního životního stylu,“ uvádí Doc. PhDr. Eva Bedrnová, CSc., jedna ze dvou vedoucích autorek publikace „Management osobního rozvoje“.
I americký psycholog Abraham Maslow byl přesvědčený, že výkon zaměstnanců je možné zvyšovat nejen prostřednictvím uspokojování fyziologických potřeb, ale také skrze potřeby sociální. Seberealizaci v pyramidě lidských potřeb umístil na nejvyšší příčku.