Nízkou míru nezaměstnanosti – potažmo problémy se sháněním zaměstnanců – jako bariéru pro rozvoj svého podnikání vnímají dvě třetiny předních českých exportních společností. Loni to byly tři čtvrtiny. Významně poklesl podíl exportérů, kteří rozhodně souhlasí, že stávající situace na trhu práce představuje bariéru v rozvoji jejich podnikání. „Ačkoliv problémy s hledáním zaměstnanců a rostoucí mzdové náklady jsou pro české exportní společnosti stále velké téma, nejsou již pociťovány tak intenzivně jako loni. Částečně to lze přisoudit postupující adaptaci podniků na situaci, částečně zřejmě kulminaci tématu vysoké zaměstnanosti ve zpravodajství i v odborném tisku v minulém roce. Letošku už z pohledu ekonomických témat dominuje spíše zpomalování německé potažmo evropské ekonomiky“, říká Jiří Nosek, Client Business Partner GfK.
Exportní společnosti, které vysokou zaměstnanost vnímají jako bariéru pro své podnikání, situaci nejčastěji řeší nebo se chystají řešit cíleným zaměstnáváním cizinců (63 procent) a robotizací a automatizací (55 procent). V těchto dvou oblastech české exportní společnosti za poslední rok indikativně postoupily vpřed (o 7 resp. 6 procent).
Relevantní reakcí na situaci na trhu práce je také omezování či reorganizace výroby v důsledku problémů s přijímáním zaměstnanců a zvýšených nákladů na lidské zdroje. K té již přistoupilo 17 procent exportérů, pro něž nízká nezaměstnanost představuje bariéru v rozvoji podnikání. Přibližně stejný podíl tento krok zvažuje, celkem je tedy toto řešení relevantní pro 32 procent. Naopak outplacement funkcí do zahraničí je relevantním řešením jen pro jednu firmu z deseti.
Aktuální pohled na situaci exportérů a jejich výhledy do budoucna přináší GfK Exportní výzkum 2019. Mimo téma vysoké zaměstnanosti řeší také například vnímání rizik ochlazování evropské ekonomiky, „obchodní války“ s USA či brexitu. Vývoj indexu exportního sebevědomí napovídá, jaká je celková kondice českých exportérů a jejich připravenost turbulence zvládnout.
> Průzkum ke stažení (PDF)