E-commerce míří k logistice hodinových slotů

26. 10. 2020

Sdílet

 Autor: DoDo
E-commerce kontinuálně roste a tento trend byl ještě posílen jarní koronavirovou krizí, která urychlila celkovou digitalizaci maloobchodního prodeje. S tímto vývojem jsou spojeny také čím dál vyšší nároky na logistiku a je jasně vidět, že požadavky zákazníků ohledně doručení zboží se postupně mění. Stojíme tedy na prahu zásadní změny a minimálně ve větších městech bychom se již brzy mohli dočkat výrazného posunu vnímání doručování zboží z e-shopů.

Změny a inovace bývají nejčastěji motivovány právě preferencemi zákazníků a stejně je tomu samozřejmě i v logistice. Jeden z trendů, který v DoDo vidíme, je, že čím dál více lidí vyžaduje doručení zboží pokud možno hned. Logistika tedy obecně zrychluje, což asi nikoho příliš nepřekvapí. Nejde ale jen o rychlost. Čím dál důležitější bude v logistice také přesnost a troufám si odhadovat, že doručování v konkrétních hodinových slotech již brzy nebude jen záležitostí rozvozu potravin z Košíku či Rohlíku.

 

Většina zákazníků chce mít dokonalou kontrolu nad tím, v kolik jim zásilka přijde, aby si její převzetí mohli dobře naplánovat. Nikomu se totiž nechce celý den napjatě vyhlížet balík. Co je ale důležité, dokonalá kontrola nad časem doručení není zásadní jen pro pohodlí zákazníka, ale rovněž pro další zefektivňování logistiky. Efektivní totiž může být jen taková logistika, která je přesná a která doručí zásilku bez průtahů, ve smluvený čas.

 

Při doručování balíků klasickými „balíkovkami“ jsme dnes zvyklí na nesmyslné doručovací časy s mnohahodinovým rozptylem, což způsobuje, že skutečně velké procento zásilek zůstává nedoručených a po městě zbytečně jezdí několik dní. To není dobré ani pro zákazníka, který na zboží čeká, ani pro e-shop, jehož reputace v očích zákazníka klesá, ani pro město a jeho obyvatele. S nedoručenými zásilkami vzniká neefektivita, jejímž výsledkem je promarněný čas kurýra, zbytečně proježděné kilometry a přirozeně tedy celkové zdražování celé služby pro všechny zákazníky.

 

Doručování v hodinových slotech tedy není jen „zhýralost“ stále náročnějších zákazníků e-commerce, ale logickou potřebou, kterou ocení nejen příjemce zboží, ale bez nadsázky celé město. Přinese totiž celkové zefektivnění logistiky a tím minimalizuje negativní externality spojené s boomem internetové komerce. Efektivní logistika totiž potřebuje méně aut v ulicích, což pocítí každý obyvatel města.

 

Dobrou zprávou je, že se rozhodně nejedná „jen“ o ekologické opatření, ale také o chytrý obchodní tah. Zákazníci totiž „investici“ do kvalitní a přesné logistiky umějí ocenit. Ze studie, kterou pro nás zpracovala výzkumná agentura Perfect Crowd, vychází, že až 84 % zákazníků zvolí takový obchod, který je schopen jim doručit zboží rychleji, a 90 % zákazníků motivuje rychlé a kvalitní dodání k opakovanému nákupu v daném obchodě.

 

bitcoin_skoleni

Doručování v hodinových slotech navíc obchodníkům umožňuje smysluplněji pracovat s cenou rozvozu. Rozvážka ve špičce je nákladově dražší, mezitímco v méně exponovaných časech vyjde rozvoz levněji. Tato dysbalance může být s pomocí dynamického nacenění snadno přenesena na zákazníka, což mimo jiné povede i k rovnoměrnějšímu rozložení poptávky do celého dne. Kvalitní a přesná logistika založená na efektivitě je zkrátka výhrou pro všechny strany a věřím, že doručování v hodinových slotech je věcí, která se začne již v horizontu měsíců pomalu stávat standardem.


Autor je CEO v asistenční a kurýrní službě DoDo.