Svoje prodejní místo si toto zboží za poslední rok stále více upevňuje. Tento trend potvrzuje řada předních e-shopů s elektronikou, kde se pravidelně zvětšuje nabídka zboží mimo elektroniku.
„Podíl zboží mimo elektro sortiment se za poslední dva roky navýšil o desítky procent. Koncový zákazník si uvědomuje využití benefitů on-line prodejů i v těchto sortimentech. Více využívá možnost technického srovnání produktů na webu, oceňuje prodejní akce jako jsou slevy nebo dárky, upřednostňuje doprava zdarma a využívá možnost vrácení zboží,“ říká mluvčí e-shopu Euronics.cz Lenka Mastešová.
Řada retailových obchodů nabízí toto zboží i přes e-shop. Kvůli změně sortimentu se mění i struktura odběrů – je méně elektro zboží, levnější zboží si zákazníci vyzvedávají více sami.
Lidé si zboží častěji vyzvedávají sami
Podíl osobních odběrů narostl zhruba o 15 procent, a to zejména z důvodu, že zákazník chce zboží hned a nechce platit za dopravu. Naopak většinou volí osobní odběr všech produktů zdarma. Například na Kasa.cz si lidé zboží čím dál častěji vyzvedávají osobně na KasaPointech, a to i v případě rozměrnějších produktů. Podobné možnosti nabízejí i jiné eshopy, pro přehlednou nabídku je možné využít například filtraci ve srovnání s recenzemi e-shopů na portále Vybero.cz.
Češi si obecně rádi vyzvednou i velkou bílou elektroniku sami, ale čím dál častěji si nechávají zboží dovést. Lidé vyzvedávají na výdejních místech spíše menší a lehčí produkty, výjimečně si ale přijedou i pro velké domácí spotřebiče nebo pro produkty na zahradu.
Důležitým prvkem je také blízkost bydliště. „Při rozhodování zákazníka nerozhoduje jen cena, ale také rychlost a jednoduchost doručení. Z kamenných prodejen se vlastně stávají místa pro online nákup s možností okamžitého vyzvednutí,“ říká Lenka Mastešová.
Statistiky také ukazují, že 80 procent lidí srovnává ceny, sleduje recenze produktů nebo hledá prodejní místa přes mobilní telefon. Většina lidí bude tedy už brzy využívat mobil v rámci celého nákupního procesu.
Lepší cílení je online
E-shopy také více pracují s daty o zákaznících a nabízí personalizované nabídky. „Pravidelně sledujeme a vyhodnocujeme zpětnou vazbu našich zákazníků. Naší snahou v rámci zákaznických dat a analýz je nabídnou zákazníkům produkt, o který může mít brzy zájem a který bude odpovídat jeho kvalitativním i finančním nárokům. Oslovujeme lidi s tím, co je zajímá a o co již dříve projevili zájem. Stejně tak odhadujeme, co lidi zajímat může nebo brzy zajímat bude. Segmentujeme i zákazníky, kteří jsou u nás registrováni,” říká produktový manažer e-shopu Kasa.cz Petr Štursa.