Průzkum zahrnuje názory více než 20 tisíc vedoucích pracovníků a majitelů firem z 95 zemí. Bylo zjištěno, že 25 % českých společností usiluje o růst na domácím trhu oproti 20 % firem expandujícím v zahraničí.
Mezi pět největších překážek pro mezinárodní růst podle průzkumu patří:
1) získávání vysoce kvalitních pracovníků (81 %),
2) nedostatek znalostí lokálního prostředí a kontaktů (65 %),
3) nedostatek informací o lokálním trhu (57 %),
4) budování logistické a distribuční sítě (50 %),
5) zajištění oblasti IT a služeb (49 %).
Trend růstu na domácím poli je nejzřetelnější u tzv. rozvíjejících se trhů, mezi které patří i Česká republika. Celosvětově se na domácí trh zaměřuje třikrát více firem (51 %) než kolik usiluje o růst v zahraničí. To je důkaz toho, že globální ekonomické oživení přináší prospěch i lidem z rozvíjejících se zemí s tím, jak se zvyšuje důvěra spotřebitelů a zároveň se snižuje závislost na exportu.
Bez čeho to nejde
„V průběhu posledních dvou let došlo k výraznému obratu, který způsobil, že firmy dnes zažívají vyšší růst na domácích trzích než prostřednictvím expanze na zahraniční trhy. Tato změna nám připomíná, jak je pro firmy velmi důležitá flexibilita a škálovatelnost a to zejména při dnešní nestabilitě trhu. Zároveň ukazuje na významný růst kupní síly spotřebitelů v rozvíjejících se ekonomikách,“ říká Ruud Doggen, výkonný ředitel společnosti Regus pro region CEE.
„Bez ohledu na to, zda se jedná o růst podnikání na nových trzích ve vlastní zemi nebo v zahraničí, firmy spoléhají na řadu klíčových faktorů. Potřebují mít přístup ke spolehlivým a aktuálním informacím o lokálním trhu a k lokálním obchodním sítím. Důležitý je také snadný přístup k několika možnostem v rámci výběru lokality. Vedle těchto požadavků jim flexibilní pracoviště umožňují rychleji reagovat na potřeby trhu a uchovat si volný kapitál na investování do budoucího růstu. Firmy musejí být schopny rychlého rozšíření, ale v případě, že se příležitost k růstu otevře jinde, se musejí také umět rychle přizpůsobit,“ dodává R. Doggen.