„Dodavatelské řetězce polovodičů pro automobilový průmysl jsou příliš složité,“ vysvětluje Gaurav Gupta, viceprezident výzkumu ve společnosti Gartner. „Ve většině případů jsou výrobci čipů dodavateli automobilek na třetí nebo čtvrté úrovni, obvykle tak chvíli trvá, než se přizpůsobí změnám ovlivňujícím poptávku automobilového trhu. Tento nedostatek přehledu v dodavatelském řetězci zvýšil touhu OEM výrobců automobilů mít větší kontrolu nad dodávkami polovodičů.“
Přetrvávající nedostatek čipů se navíc týká především zařízení se staršími polovodičovými prvky, které se vyrábějí na menších osmipalcových waferech (též křemíkových oplatkách, viz úvodní obrázek), kde je rozšiřování kapacity obtížné. „Skutečnost, že automobilový průmysl byl konzervativní při převodu starších obvodů na větší velikosti waferů, automobilkám též uškodila a bude je pravděpodobně motivovat k tomu, aby si návrh čipů přenesly do vlastních režie,“ řekl Gupta.
Navrhování čipů ve vlastní režii, označované „OEM-Foundry-Direct“, nezůstane omezený jen na automobilový průmysl a bude obecně mezi technologickými společnostmi sílit s tím, jak na trhu polovodičů dochází k některým změnám. Výrobci čipů jako jsou TSMC a Samsung, poskytli přístup ke špičkovým výrobním procesům a další dodavatelé polovodičů zpřístupňují pokročilé duševní vlastnictví, které umožňuje relativně snadný návrh zakázkových čipů.
„Očekáváme také, že zkušenosti získané z nedostatku mikročipů budou dále podněcovat výrobce automobilů k tomu, aby se stali technologickými společnostmi,“ dodává Gupta.
Společnost Gartner také předpovídá, že do roku 2025 překročí průměrná prodejní cena nových vozidel v USA a Německu 50 000 dolarů, což povede k většímu počtu oprav a důslednější údržbě či modernizacím starších aut. „Toto navýšení cen pravděpodobně sníží celkový počet prodaných vozidel a posílí trh s náhradními díly i pozici servisů, protože se lidé budou snažit udržet stávající automobily déle na silnici,“ říká Mike Ramsey, viceprezident výzkumu společnosti Gartner.
Analytici společnosti Gartner rovněž předpokládají, že trh s novými vozy bude vzhledem k rostoucím cenám stagnovat, nebo dokonce poklesne. Výrobci automobilů budou mezitím prosazovat nové služby, a dokonce i modernizaci vybavení a počítačových systémů ve stávajících vozech, aby prodloužili jejich životnost.