Hlavní navigace

Generativní umělá inteligence by měla urychlit kariérní postup zaměstnanců na základní úrovni napříč odvětvími

30. 10. 2024

Sdílet

 Autor: Depositphotos
Výzkumný institut Capgemini vydal novou studii o generativní umělé inteligenci (Gen AI) v managementu „Gen AI at work: Shaping the future of organizations“. Naznačuje, že Gen AI by mohla mít pozitivní dopad už v počátečním stádiu kariéry. Podle studie má Gen AI v dlouhodobém horizontu potenciál vytvořit nové pracovní pozice, transformovat organizační struktury, řídit týmy pro fúzi lidí a AI a specializovat manažerské role.

Její zavádění je ale stále na nízké úrovni a v počátcích. Studie také uvádí, že většina zaměstnanců nemá dostatečné vzdělání, které by jim umožnilo rozvíjet dovednosti v oblasti generativní umělé inteligence.

Ačkoli se o dopadu Gen AI na kariéry vedou vášnivé debaty, podle tohoto nového průzkumu se většina vedoucích pracovníků domnívá, že by se základní pozice mohly v příštích třech letech stát samostatnějšími a přerůst v manažerské pozice v první linii. Vzhledem k tomu by se podíl manažerů v týmech napříč funkcemi mohl v příštích třech letech zvýšit ze 44 % na 53 %. Pouze 18 % vedoucích pracovníků a manažerů se domnívá, že Gen AI sníží počet manažerů na středních pozicích.

Zaměstnanci se domnívají, že v příštích 12 měsících by nástroje generativní AI mohly u pracovníků na nižší úrovni vést k průměrné úspoře 18 % času, což znamená, že by mohlo dojít k výraznému zvýšení produktivity juniorních zaměstnanců. Studie ale také uvádí, že je třeba vzít v úvahu i náklady na nástroje Gen AI. Kromě toho 81 % vedoucích pracovníků a manažerů očekává, že se na základní úrovni objeví nové pozice, jako jsou kurátoři dat, specialisté na etiku AI a školitelé algoritmů.

„Nástroje generativní AI jsou stále zdatnější při pomáhání s komplexními manažerskými úkoly, což by mohlo zpochybnit status quo organizační struktury a způsobů práce,“ řekl Roshan Gya, generální ředitel Capgemini Invent a člen výkonného výboru skupiny. „Generativní umělá inteligence má potenciál posunout se od copilota ke ‚spolumysliteliʻ, který bude schopen strategicky spolupracovat, přidávat nové perspektivy a zpochybňovat předpoklady. Pokud by byl přizpůsoben konkrétním potřebám podniků, mohl by tento posun přinést významnou hodnotu. Závisí ale na několika faktorech, včetně toho, zda organizace upřednostní budování dovedností a připravenosti zaměstnanců a podniknou proaktivní kroky v oblasti získávání a rozvoje talentů.“

Gen AI má potenciál nově definovat řízení, ale stále existuje značná mezera ve skutečném využití

Studie konstatuje, že Gen AI mění pohled na budoucí vedoucí a manažerské role směrem ke strategičtějšímu pohledu, zaměření se na rozhodování a podporování inovací. Mnoho manažerů a vedoucích pracovníků se totiž v současnosti domnívá, že nástroje Gen AI by pro ně mohly fungovat jako „spolumyslitelé“. Hned 65 % dotázaných vedoucích pracovníků a manažerů vidí v Gen AI velký potenciál pro komplexní strategické úkoly a více než polovina vedoucích pracovníků se domnívá, že manažeři budou hrát klíčovou roli katalyzátoru změn podporovaných Gen AI. Tato technologie by také mohla vedoucím pracovníkům a manažerům ušetřit až sedm hodin týdně, přičemž téměř 8 z 10 vedoucích pracovníků věří, že během příštích 12 měsíců Gen AI pozitivně ovlivní jejich produktivitu.

Gen AI má potenciál rozšířit strategický rozsah vedoucích rolí. V současné době tráví manažeři více než třetinu svého času administrativními úkoly. Schopnost umělé inteligence automatizovat velkou část této práce ovšem poskytuje příležitost zaměřit se na strategické plánování a řešení problémů. Více než tři čtvrtiny (78 %) vedoucích pracovníků a manažerů očekává, že v příštích třech letech rozšíří Gen AI jejich schopnosti řešit problémy a rozhodovat, a více než polovina z nich se domnívá, že se manažerské pozice budou vyvíjet směrem ke specializaci. Více než polovina (57 %) vedoucích pracovníků v organizacích, které pokročily v implementaci Gen AI, již vidí, že se jejich role přesouvají ke strategickému řízení.

Přestože má zavádění generativní umělé inteligence v managementu dobrý potenciál, existuje značný rozdíl mezi potenciálem a skutečným využitím. Přestože 97 % vedoucích pracovníků a manažerů tvrdí, že s nástroji Gen AI experimentovali, pouze 15 % z nich používá nástroje Gen AI při své práci alespoň jednou denně.

Organizační struktury se musí změnit, aby umožňovaly spolupráci mezi lidmi a AI

Téměř polovina (46 %) týmů používá umělou inteligenci pouze jako nástroj pro rozšíření svých stávajících schopností a pracovních postupů. Začíná se ale prosazovat partnerství mezi lidmi a stroji. Každý třetí tým v současnosti využívá AI jako „člena týmu“, například tak, že zvyšuje výkonnost lidí nebo využívá agenty s AI k plnění předem definovaných úkolů bez zásahu člověka. Podle průzkumu je dnes AI využívána pro dohled pouze v 1 % týmů, kde řídí, přiděluje nebo prioritizuje práci lidí. Přesto 13 % týmů očekává, že v příštích 12 měsících budou AI využívat právě v této roli. V prostředí řízeném AI je lidský úsudek stále důležitější a většina vedoucích pracovníků, manažerů a zaměstnanců v průzkumu to uznává.

Pro zajištění budoucnosti Gen AI na pracovišti je nutné školení a manažerské vedení

Navzdory potenciálu Gen AI zvýšit produktivitu napříč pracovními funkcemi je její zavádění stále na počátku. Zatímco téměř dvě třetiny (64 %) pracovníků již nástroje Gen AI ke své práci používají, pouze 20 % zaměstnanců používá nástroje Gen AI denně.

ICTS24

Zaměstnanci také nemají dostatečné znalosti v klíčových dovednostech a pouze 16 % z nich se domnívá, že se jim dostává podpory, kterou k rozvoji dovedností v oblasti Gen AI potřebují. Pouze 13 % zaměstnanců tvrdí, že dobře ovládají strojovou konverzaci, jen třetina uvádí, že umí zvládat systémová rizika Gen AI, a méně, než polovina tvrdí, že má dovednosti pro tvorbu výzev pro Gen AI. Studie navrhuje, aby byli členové týmu vybaveni správnými dovednostmi v oblasti AI, aby byla definována pravidla a odpovědnosti pro spolupráci lidí a Gen AI, aby byla zajištěna odpovědnost v případě, že systémy Gen AI udělají chybu, a aby byly pracovní postupy a procesy přizpůsobeny nové éře Gen AI.

Metodika studie

Výzkumný ústav Capgemini provedl v květnu 2024 globální kvantitativní průzkum mezi vedoucími pracovníky v 15 různých zemích a 11 klíčových odvětvích, kterého se zúčastnilo 1500 respondentů z 500 organizací s ročními příjmy přesahujícími 1 miliardu dolarů. Každá organizace je zastoupena třemi vedoucími pracovníky, po jednom na úrovni vedení, středního managementu a managementu první linie (tito tři respondenti mohou být z různých funkcí nebo míst). Studie je také založena na průzkumu mezi zaměstnanci na základní úrovni, jehož cílem bylo zjistit jejich pohled na přijetí Gen AI jejich manažery a vedoucími pracovníky. Průzkum byl zaměřen na 1000 zaměstnanců na základní úrovni ze stejných 500 organizací jako průzkum mezi vedoucími pracovníky. Celkově je tedy každá organizace, bez ohledu na její umístění nebo funkci, zastoupena pěti respondenty – třemi vedoucími pracovníky (lídry a manažery) a dvěma zaměstnanci na základní úrovni. Kromě těchto průzkumů mezi manažery a zaměstnanci na základní úrovni se studie opírá také o 15 hloubkových rozhovorů s nezávislými odborníky z různých průmyslových odvětví po celém světě, které potvrzují a dokládají zjištění. Vezměte prosím na vědomí, že výsledky studie odrážejí názory respondentů a jejich cílem je poskytnout orientační pokyny.