Jaký typ činnosti tvoří největší část vaší práce? Které činnosti se nejvíce opakují?
Jsou to hlavně činnosti jako plán, forecast, roční závěrka a konsolidace, hodnocení zaměstnanců, jednání s bankami, komunikace s podřízenými útvary. Momentálně se věnuji také aktivitám v oblasti zlepšení klimatu respektive kultury ve firmě a ve svém úseku, reorganizaci týmu nákupu, přípravě programu pro stabilizaci hospodářských výsledků a cash flow v letech 2013 až 2015.
Co považujete za svůj největší úspěch v rámci své současné pozice?
Úspěšná byla určitě implementace systému odměňování s výrazně nadprůměrným podílem pohyblivé složky mzdy a naprosto "klidné" přijetí těchto zásadních změn. Z počátku svého působení ve WITTE bych dále zmínil změnu struktury financování firmy, standardizaci reportingu a také konsolidaci v rámci skupiny (výrazné zkrácení lhůt v této oblasti). Za zmínku také stojí, že se zvládlo několik kritických momentů při fluktuaci klíčových zaměstnanců a bezesporu se podařilo i týmové zvládnutí hospodářské recese a příprava na ni. Díky projektům realizovaným před krizí byla totiž následná opatření realizována v klidu a velice rychle, jelikož byla "předpřipravena" a nebylo překvapením, že existují.
S kým nejčastěji v rámci své práce komunikujete?
Velmi často komunikuji samozřejmě s kolegy z vedení firmy – s ředitelem, vedoucím výroby, plastů a industrializace. Určitě úplně nejvíce přijdu do styku s přímými podřízenými vedoucími podřízených útvarů. Nerad bych také vynechal kolegy na vedoucích pozicích v mateřské společnosti.
Co považujete pro výkon své pozice za nejdůležitější?
Akceptaci, komunikaci, nadhled, sebedůvěru, spolupráci, pochopení pozic dodavatelů převážně interních služeb, jazykové znalosti, znalosti práce s PC.
Jaké máte pracovní priority na nejbližší období, co byste chtěli zlepšit? Máte nějaké motto?
Již více než šest měsíců pracujeme na zlepšení "nálady" ve společnosti a já chci dosáhnout zlepšení minimálně ve svém úseku. Určitě chci, abychom dotáhli některé dlouhodobější aktivity na úrovni skupiny WITTE. V neposlední řadě bude třeba se připravit na další otřesy v celosvětovém hospodářství tak, abychom opět byli připraveni minimálně prostřednictvím silné pozice klíčových bilančních položek a také síly našich zaměstnanců.
Osobní motta jsou dvě: Změna je život a Problém, o kterém nevím, neumím řešit a neumím s ním tak svému podřízenému či kolegovi pomoci.
Gerhard Knop studoval dva semestry na ZČU, poté ukončil studium z důvodů neslučitelnosti studia s probíhající transformací v České spořitelně. Má za sebou také desetiměsíční studium Spořitelní akademie Brno. V letech 1991 až 2004 působil v České spořitelně jako přepážkový a úvěrový pracovník, od r. 1993 jako vedoucí oddělení úvěrů právnickým osobám. Od r. 1996 zastával pozici finančního náměstka, následně ředitele projektu SAP Implementace a ředitele projektu Shared services. Dále měl na starosti projekt SAP II a projekt HULK. Od r. 2004 působí ve Witte Nejdek: začínal jako vedoucí týmu controllingu, poté jako prokurista společnosti a nyní i jako vedoucí úseku podpory.
Rozhovor vznikl za laskavé součinnosti České asociace pro finanční řízení a společnosti Wolters Kluwer ČR
Blíží se prestižní 15. Jubilejní Controllingové fórum, každoroční setkání finančních a ekonomických ředitelů, které se v režii Controller-Institutu koná 13. a 14. 6. v Roztokách u Prahy.
Ilustrační foto: © arahan - Fotolia.com