Letošní hannoverský veletrh informačních technologií CeBIT splnil hlavní nárok, který na něj byl kladen, a to sice stát se styčným bodem pro novou generaci nových podniků, dobře kompatibilních s informačními a „zelenými“ technologiemi, neboť na programu vedoucího světového dostaveníčka IT branže v Hannoveru března 2013 se neřešily jenom bity a byty, big data, cloud computing nebo datová bezpečnost.
Veletrh se pod heslem Shareconomy věnoval i příspěvku informačních technologií k řešením v oblasti energetického pokroku. Padesát nejlepších IT řešení energetických inovací se prezentovalo ve zvlášť vyhlášené soutěži, jejíž jméno má v branži dobrý zvuk: CODE_n. Motto této iniciativy, kterou spolupořádaly GFT Technologies, Ernst & Young a Deutsche Messe AG, znělo: Smart Solutions for Global Challenges.
Hala č. 16 byla při této příležitosti ponořena do uměleckého přítmí, zcela kontrastního ke zbylým veletržním stánkům. Pořadatelé soutěže z GFT Technologies s radostí uvedli, že se mnohým fianlistům podařilo nadchnout odborné publikum zvláštními podnikovými modely spojenými energetickými inovacemi. Letošní CeBIT vůbec podtrhl trend zvedající se pozice mladých zakladatelů v oblasti aplikace zelených řešení.
Berlínské startupy popohánějí vývoj
Nelze přitom přehlédnout, že se v tomto směru Berlín ukazuje jako kreativní hlavní město regionu, ve kterém se to zakladateli firem se zelenými nápady jenom hemží. Jmenujme například specialistu na sdílení aut carzapp nebo platformu changers.com, která v Evropě a Spojených státech uvedla do pohybu první soukromý trh s emisemi do ovzduší.
Changers.com chce tímto hravým způsobem zvýšit energickou zodpovědnost a uvědomění svých uživatelů. K tomu potřebuje mladý podnik nejdřív rizikový kapitál. Takovému cíli padne myšlenka crowdfundingu jako ulitá, říká zakladatel Changers.com. Každý přispěje malou troškou k úspoře emisí oxidu uhličitého, ale teprve prostřednictvím velikosti sdílející komunity dostává celek takovou dimenzi, že může skutečně ovlivnit celospolečenské přehodnocení věcí.
Jisté je, že chytré koncepty týkající se životního prostředí a úspory energie by se do budoucna mohly častěji financovat přímo od uživatelů, zákazníků a podporovatelů. Neboť jít i z monetárního hlediska vlastní cestou se zdá být tváří v tvář německé slabě vyvinuté ochotě pro risk v podnikání nutné v mnoha ohledech. Ulrich Dietz, šéf GFT Technologies, vybízí starší generaci byznysmenů, aby s větším nadšením motivovali mladé pro hledání a rozhodný marketing nových řešení.
Spousta malých jablek energetické inovace
Tomuto střízlivému náhledu nelze než přitakat. Koneckonců vzniká právě v Německu, které se v energetické inovaci pohybuje na samé špičce, podhoubí pro spoustu malých „Applů energetické inovace“. Aby však bylo jasno: Na energetickou inovaci ve stylu Shareconomy se nedá naroubovat obchodní model Steva Jobse & spol., ale charakter podniku a přístup jeho inovátorů.
Nejdůležitějším prvkem je dnes i zítra vášeň charismatické postavy jménem Steve Jobs. Od něj se mohou právě zakladatelé nových firem a startupů mnoho přiučit. Lehce pozměněné poselství zesnulého génia prezentace by mohlo znít následovně: Neprodávej jen nějaký produkt, ale i – ve smyslu agendy udržitelnosti – společenskou vizi budoucích časů, abys své uživatele, zcela ve smyslu CODE_n, nadchnul a přiměl ke sdílení a šíření. Tak lze na vlně stále ještě rostoucí applemánie bilancovat: Malé se skrze crowdfunding energetické inovace stává velkým, mezitímco velké ve svém významu upadá – pomysleme jen na fenomén smartphonu a jeho aplikací, nebo na energetické monopoly, které v budoucnu už nebudou ovládat každého spotřebitele energie.
Lothar Lochmaier pracuje v Berlíně jako oborový a hospodářský novinář na volné noze. Je autorem knihy Die Bank sind wir,která vyšla v nakladatelství Heise-Verlag. Lochmaier také provozuje blog Social Banking 2.0 - der Kunde übernimmt die Regie.
Z partnerského německého CFO Worldu přeložil Max Hutar