Podle analýzy společnosti Proact, která se zabývá řešeními pro ukládání, zálohování a archivaci digitálních informací, 54 procent tuzemských firem není schopno po vážnější havárii obnovit svá data ani během několika dní: „Sedmadvacet procent společností je schopno zprovoznit informační systémy do několika dnů. Dvanácti procentům firem to trvá déle než týden a patnáct procent firem svá data neobnoví nikdy,“ říká René Valvoda, ředitel společnosti Proact Czech Republic. Pouze 46 procent firem dokáže obnovit svá data během jediného dne. Vyplývá to z analýzy společnosti Proact, která zjišťovala, do jaké míry mají firmy v Česku zabezpečena svá data a jak rychle jsou schopny v případě havárie svá data obnovit. Analýza vychází z průzkumu mezi 500 firmami.
„Skutečná úroveň zabezpečení v tuzemských firmách může být ještě o něco horší. Námi analyzované firmy se již zabezpečením svých dat zabývaly, chtěly pouze řešení na vyšší úrovni,“ podotýká René Valvoda.
Delší výpadek informační infrastruktury může firmu dokonce zlikvidovat. „Záleží na tom, jaká data jsou ohrožena. Ztráta archivů starších informací nemusí firmu zásadně vykolejit, ale ztráta důležitých aktuálních informací z poslední doby, například z rozpracovaných zakázek, může být likvidační,“ varuje René Valvoda, ředitel společnosti Proact Czech Republic. Z dalších studií vyplývá i to, že více než 50 procent společností, které přišly o svá data, ukončilo podnikatelskou činnost okamžitě a ze zbývající menší poloviny 90 procent zkrachovalo během následujícího roku.
Většina firem nedokáže obnovit data během jediného dne
Ani firmy, které mají data zabezpečena a pravidelně je zálohují, nemusí být dobře chráněny. Analýza společnosti Proact totiž odhalila, že 38 procent společností je schopno obnovit pouze data starší několik dní. Důležitým faktorem při záchraně dat je totiž interval jejich zálohování. Mnoho firem totiž dělá pravidelné zálohy jen jednou denně. „To znamená, že při případné havárii nelze obnovit data uložená během posledních několika hodin,“ upozorňuje René Valvoda.
Přitom ztráta dat starých jen několik hodin může firmy přijít velmi draho. Je proto zarážející, že v tomto intervalu má informace zabezpečeno pouze 37 procent firem a v řádech desítek minut dokonce jen 22 procent. „Manažeři si zatím pořád nechtějí spočítat, kolik by je výpadek stál. Na náš dotaz, jak rychle potřebují mít v případě havárie svá data obnovena a do jak hluboké historie, stále neumí odpovědět patnáct procent velkých firem a organizací,“ dodává René Valvoda.
Data jsou v ohrožení kvůli nedůvěřivým manažerům
Respondenti průzkumu tvrdí, že zabezpečení svých dat berou vážně. V praxi se však chovají úplně jinak. „Často nás překvapí, že i velké firmy mají nevyhovující řešení. Menší požár, prasklá vodovodní trubka, delší výpadek napájení nebo selhání lidského faktoru by je připravily o klíčová data či o dlouhodobé zálohy,“ vysvětluje René Valvoda. Přitom existují řešení typu replikace dat, disaster recovery a cloudové služby. Mnozí se však stále domnívají, že k jejich reálnému využití vede ještě dlouhá cesta.
Za špatnou situaci v péči o firemní data podle analýzy společnosti Proact mohou neopodstatněné obavy. „Firmy se obávají hlavně krádeže informací a vysokých nákladů na zabezpečení dat,“ říká René Valvoda. V důsledku pak uchovávají cenné informace sice v zabezpečených místnostech (serverových a interních datových centrech), ale i včetně veškerých záloh.
„V případě požáru či krádeže pak není k dispozici náhradní záloha dat. Souběžné ukládání dat na několik různých míst – například do zabezpečených externích datových center – je dnes nutností,“ vysvětluje René Valvoda. Data uchovávaná v externích datových centrech jsou dokonale zabezpečena: „Pravděpodobnost ztráty či zneužití těchto dat je téměř nulová,“ dodává René Valvoda.
Prosazuje se zabezpečení dat formou služby
Rovněž obavy z vysokých nákladů na zabezpečení, ukládání, zálohování a archivaci dat jsou neopodstatněné. Prosazuje se totiž zabezpečení informací formou služeb. „Uživatelé nemusí kupovat žádný hardware, data se ukládají a zálohují u provozovatele služby. Zákazník platí formou měsíčního poplatku jen za reálně využitý objem dat. Nic více. Péči o pronajatý zabezpečený datový server zajišťuje provozovatel služby,“ uzavírá René Valvoda, výkonný ředitel společnosti Proact Czech Republic.
Zdroj: Proact Czech Republic
Foto: © Nmedia - Fotolia.com