Společnost Brück AM vybudovala v ČR jeden z nejmodernějších a technologicky nejlépe vybavených kovodělných provozů. Cestou vyspělých technologií jde i v oblasti podnikových informačních systémů. O tom svědčí i fakt, že od roku 2008 jí v jejích činnostech pomáhá systém HELIOS Green z produkce Asseco Solutions.
Až do roku 2008 se firma orientovala na produkci segmentů pro ložiska do větrných elektráren. Hospodářská recese však způsobila propad zakázek. Bylo třeba rychle uskutečnit opatření, aby firma přečkala obtížné období. To se managementu podařilo.
V té době bylo produktové portfolio rozšířeno o výrobky pro ostatní průmyslová odvětví, především pro oblast stavebnictví, petrochemie a loďařský průmysl. Firma také zprovoznila novou kovárnu a řezárnu. V posledních letech je 90 % všech výrobků určeno pro zahraniční trhy, zejména německý.
Firma je dlouhodobě lídrem v daném odvětví. Její hlavní konkurenční výhodu firmy představují neustálé inovace technologií ve výrobním provozu a především jednostranné uzavření produkčního řetězce.
Rostoucí firma potřebuje integrovaný informační systém
Mezi lety 2003 a 2007 se počet zaměstnanců firmy zčtyřnásobil. Zvýšil se také počet procesů a jejich složitost. Nebylo tedy již dále možné udržovat roztříštěnou datovou základnu a velké množství různých nepropojených softwarových aplikací. Rozhodnutí o pořízení integrovaného informačního systému kategorie ERP bylo učiněno na konci roku 2006.
Ve výběrovém řízení nejlépe uspěla společnost ASV Náchod, partner Asseco Solutions, se systémem HELIOS Green. Smlouvy byly podepsány v srpnu 2007. Cílem bylo nasadit do konce roku moduly pro řízení ekonomiky, financí a lidských zdrojů tak, aby od 1. ledna 2008 mohl být zahájen jejich ostrý provoz. V další etapě byla naplánována implementace modulů určených k řízení výroby a logistiky. Termínem pro předání celého díla byl konec února 2008.
Vedení firmy nominovalo pro realizaci projektu pět zaměstnanců, kteří byli vlastníky klíčových procesů a byli také finančně zainteresováni na úspěšném průběhu a splnění cílů projektu.
Cíle projektu a jejich naplnění
HELIOS Green byl nasazen pro 60 současně pracujících uživatelů na třívrstvé platformě klient/server. Do konce roku 2007 bylo zprovozněno jádro systému a moduly pro řízení ekonomiky, lidských zdrojů, vztahů se zákazníky, dokumentů, evidenci pošty a manažerské vyhodnocování. Ve druhé etapě proběhla implementace funkcionality pro řízení výroby, servisu, údržby a skladového hospodářství.
„První etapu jsme zvládli bez problémů. Termín dokončení celého projektu se nám ale dodržet nepodařilo. S řešením pro řízení výroby a půjčovnu nářadí v rámci skladového hospodářství jsme se zpozdili o čtyři měsíce. Nepovažujeme to ale za neúspěch. Jak jsme zjistili, podobná situace nastává při implementačních projektech u většiny výrobních firem,“ hodnotí průběh implementace David Husák, výrobní ředitel společnosti.
Nejvíc úprav si vyžádalo řešení pro řízení skladového hospodářství. Modul bylo třeba doprogramovat tak, aby umožňoval půjčování nástrojů do výroby.
Další úzké místo představoval kalkulační systém, zejména v oblasti oceňování rozpracované výroby.
Hodnocení přínosů
Pořízení a nasazení nového ERP systému bezezbytku splnilo očekávání vedení společnosti. Podařilo se sjednotit datovou základnu a provázat všechny funkční oblasti do jednoho celku.
„Ze svého pohledu vidím jednoznačný přínos v možnosti online sledování stavu výroby. Tu odvádíme pravidelně na konci každé směny, což nám denně aktualizuje její skutečný stav. Konkrétně tak mohu sledovat např. rozpracovanost v souvislosti s termíny dodání zakázek, a to je pro naplnění příslibů zákazníkům velmi důležité. V nákupu pak můžeme sledovat stav zásob, nepoužívané položky, např. určitých nástrojů. Podle toho se pak můžeme rozhodovat pro prodej nebo jinou variantu využití,“ uvádí David Husák a dodává: „Významný přínos rovněž spočívá v jednodušším plánování.“
Autor pracuje v Centru pro výzkum informačních systémů.
(partnerský příspěvek)