Hlavní navigace

Homeworking: Jak pracovat z domova a nezbláznit se

23. 11. 2012

Sdílet

 Autor: © Darren Baker - Fotolia.com
Když začnete alespoň někdy pracovat z domova, budete svobodnější a šťastnější. Nebo ne? Nebudete naopak více vystresovaní, osamělí a méně produktivní? Realita lidí pracujících z domova ukazuje, že možné jsou oba scénáře. Jak se tedy vyhnout hororu a žít vysněnou pohádku?

V teorii to vypadá jednoduše. V práci vyfasujete notebook a místo abyste ráno jeli do kanceláře, zůstanete prostě doma. Když se budete chtít s někým poradit, spojíte se přes chat nebo třeba pomocí videokonference. Žádné vyrušování, žádné hučení klimatizace, zkrátka klid. Práci, kterou jste si jindy nosili domů, abyste se na ni mohli soustředit, uděláte v běžné pracovní době. A když vás někdo z vaší rodiny bude naléhavě potřebovat, nebudete sedět bezmocně v kanceláři na druhé straně města, ale situaci vyřešíte a pak se zase vrátíte k práci. Idylka?

Ne tak docela. Také se může stát, že očekávaná pohoda nenastane. Například nemáte doma pracovnu ani stůl, u kterého vás nikdo nebude rušit. Vaše žena je na mateřské se dvěma hyperaktivními dětmi a váš pes se může zbláznit radostí, že vás po dlouhé době vidí doma. Navíc to vypadá, že na vás všichni ve firmě zapomněli, takže si připadáte jako čím dál méně výkonný kůl v plotě. A i když přesčasy byly nepříjemné, teď pracujete od nevidím do nevidím a na rodinu nemáte čas už vůbec.

 

Co je levné, nefunguje? 

Práce z domova je pro vašeho zaměstnavatele neobyčejně levná. A když je něco levné, není to většinou šunt? Zkušenosti zejména zahraničních nebo nadnárodních firem ukazují, že to tak být nemusí. I když totiž své firmě ušetříte nemalý peníz, abyste mohli úspěšně pracovat na dálku, je většinou nezbytné, aby do vás firma investovala. Potřebujete nastavit podmínky tak, abyste byli s novou formou spolupráce spokojeni.

V první řadě je dobré smířit se s jedním prostým faktem: práce z domova není pro každého. Jsou opravdu lidé, kteří nejlépe vzkvétají v kanceláři obklopeni svými spolupracovníky. Na druhou stranu jsou mezi námi i takoví lidé, kterým alespoň občas práce z domova prospívá a mohou se při ní lépe soustředit. „Když pracuji z domova, věnuji se úkolům, které nevyžadují takovou interakci s kolegy a zároveň představují větší nárok na soustředění,“ potvrzuje  Daniela Černá, ředitelka Centra expertízy ze společnosti Vodafone Czech Republic.

Obecně tedy lze říct, že práci z domova by měla firma umožnit těm zaměstnancům, kteří o ni stojí a zároveň jsou schopni ji vykonávat. Takoví lidé jsou disciplinovaní, umí si sami rozvrhnout práci, zároveň jsou komunikativní a v případě problému se nebojí požádat o radu. A nemusí to být přímo introverti, kteří takový typ práce často vyhledávají. Druhým důležitým rozhodnutím je i vymezit, jaký podíl svého pracovního času stráví zaměstnanec doma. Jeden nebo dva dny v týdnu mohou být pro mnoho lidí ideálem – když nemusí úplně opustit své pracoviště. „V průměru pracuji na dálku pětinu svého pracovního času v měsíci,“ vysvětluje Daniela Černá.

 

Nebýt ve firmě a přitom do ní patřit 

Práce z domova asi nejvíce ohrožuje lidskou potřebu sounáležitosti. Izolace a často i nedostatek respektu ze strany kolegů se mohou stát velkou zátěží. Také v tomto bodě leží hodně zodpovědnosti na vedení firmy. Samozřejmým základem by měla být častá komunikace, pozitivní zpětná vazba nebo ne vždy samozřejmé slušné jednání. A hlavně sem patří pravidelné osobní setkávání. Například nakladatelství Jan Melvil Publishing funguje čistě na bázi externí spolupráce, takže tomuto problému čelí ve značné míře. „Občas se cítíme trochu samotářsky. Řešíme to ale pomocí srazů a večírků,“ vysvětluje ředitel nakladatelství Tomáš Baránek. Pokud tedy pracujete na dálku a trápí vás, že se necítíte tolik součástí týmu, může to být i tím, že vaše firemní kultura ještě nedozrála pro práci z domova. Na což jako zaměstnanci můžete, ale také nemusíte mít vliv.

 

Práce není rodina, rodina není práce

Oddělit osobní a pracovní život je asi tou největší výzvou pro lidi pracující z domova. Váš život se snadno může proměnit v chaos, kdy ani nevíte, jestli právě pracujete nebo se staráte o děti. Jsou ale určitá pravidla, která spolehlivě pomáhají:

* Mít dostatečně vybavenou pracovnu nebo pracovní kout.

* Dodržovat pracovní dobu.

* Všem vysvětlit, kdy pracujete a nemají vás rušit.

* Vytvořit si rituál pro „chození do práce a z práce“, například se převlékat do pracovního oblečení, zamykat se v pracovně atp.

Způsobů, jak si jasně vymezit hranice práce, je jistě víc. Další inspiraci lze nalézt například v bezplatné příručce o práci na dálku. Nejlépe je pak najít si způsob ušitý na míru svému nastavení.

Především ale: dejte si čas. Naučit se pracovat z domova trvá. Není vůbec divné, pokud si na nový způsob práce budete zvykat i několik měsíců. Potřebujete se naučit dovednosti, které jste dosud nepotřebovali. Tento čas potřebují i vaši blízcí. A nakonec i váš pes pochopí, že když sedíte u pracovního stolu, nejlíp udělá, když si lehne a počká, až svou práci dokončíte.

 

bitcoin_skoleni

 

Autor je konzultant Worklineslužby.cz, která zavádí ve firmách nástroje pro práci na dálku (Google Apps, Microsoft Office 365, webináře, e-learning, videokonference, komunitní sítě Yammer apod.).