Inflace ve výrobě není v současnosti problémem české ekonomiky

15. 9. 2011

Sdílet

Aktuální komentář k datům Českého statistického úřadu, zveřejněným 15. září: ceny výrobců klesly v srpnu proti červenci v zemědělství, v průmyslu i stavebnictví, ceny tržních služeb pro podnikatelskou sféru stagnovaly.

Výstřední růst cen v zemědělství, způsobený především vývojem cen, rostlinných produktů se zmírňuje. V srpnu byly ceny zemědělských výrobců v zemědělství proti stejnému měsíci loňského roku výš o 16,4 %, přitom v červnu ještě o 27 %. V rostlinné výrobě se cenová úroveň podle aktuálních dat ČSÚ držela o čtvrtinu nad loňskou úrovní, což se zdá samozřejmě přírůstek velmi vysoký. Ještě v červnu to však bylo víc o 46 % a meziroční snížení červencové dynamiky bylo jen kosmetické. Srpnový pokles ceny rostlinných produktů o 6 % proti cenám v červenci tak lze přičíst dobré sklizni obilí. Působil však i vliv výrazně nižších cen zeleniny, a to v meziročním srovnání – proti srpnu 2010 byla zelenina od zemědělských producentů o téměř třetinu levnější. Tlak na růst cen potravin, který prostřednictvím cenového řetězce působil přes potravinářský průmysl směrem k cenám na pultech obchodů zejména v poslední třetině loňského roku a také v letošním prvním pololetí, tak zřejmě oslabí.

 

Výrobci aut jsou s cenami opět níž 

Ceny průmyslových výrobců se sice proti loňskému srpnu zvýšily více (+5,7 %) než v červencovém meziročním srovnání (+5,4 %), ale meziměsíčně rovněž zaznamenaly pokles. Lze ho přičíst cenám v těžbě a dobývání, neboť zpracovatelský průmysl jako celek proti červenci cenově stagnoval, stejně jako produkce elektřiny, plynu a páry a také zásobování vodou. Ale uvnitř zpracovatelského průmyslu byl patrný pokles cen v cyklických odvětvích jako je hutnictví (-0,6 %) a dopravní prostředky (-0,1 %). Výroba aut je vůbec v deflaci relativně dlouho – v srpnu totiž i meziročně byly ceny výrobců dopravních prostředků níž (-1,3 %), ale především ve srovnání s průměrnou úrovní cen automobilek v roce 2005 byly ty letošní v srpnu níž o výrazných 14,3 %. Pravděpodobně i cenová politika – podporovaná redukcí nákladů – umožňuje, že tržby za auta prodaná na domácím trhu v reálném vyjádření významně rostou a velmi dobře si vede i jejich export. Přitom tržby z prodejů aut v běžných cenách stouply za letošní první pololetí jen zhruba polovičním tempem ve srovnání s tím, o kolik se zvýšil „fyzicky“ prodej aut.

 

Drahomíra DubskáDeflace ve stavebnictví, stagnace cen tržních služeb 

Vývoj cen ve stavebnictví je odrazem celkové situace v produkci tohoto odvětví, v němž krize neustoupila. Srpnové snížení cen stavebních prací proti červenci o 0,1 % udrželo jejich meziroční pokles na úrovni -0,6 %, a to již třetí měsíc za sebou. I přesto však proti průměrné úrovni roku 2005 byly v srpnu ceny stavebních prací o 12,2 % výš. Tak dobře na tom nebyl v tomto dlouhodobém srovnání ani zpracovatelský průmysl (především vzhledem k výše popsanému cenovému vývoji v automobilovém průmyslu) a ani ceny tržních služeb pro podnikatelskou sféru. Ty aktuálně po meziměsíční srpnové stagnaci zaznamenaly nepatrný meziroční přírůstek (+0,9 %) a bez zahrnutí cen reklamních služeb, které vykazují značnou cykličnost podle roční sezony, stouply ceny tržních služeb pro podnikatele pouze o 0,3 %.

Ceny ve výrobě tak v současném období nevyvolávají tlak na růst spotřebitelských cen.

 

Více na: http://czso.cz/csu/csu.nsf/informace/cipc091511.doc

 

 

bitcoin školení listopad 24