Třetina z dotázaných manažerů a IT specialistů očekává pozitivní dopad internetu věcí na vytváření nových pracovních míst a 47 % dotázaných také věří v jeho pozitivní dopad na výši mezd. Vyplývá to ze studie společnosti Cisco, jež byla provedena mezi 7 500 manažery a IT specialisty z dvanácti zemí celého světa a ukazuje, že firmy, které dokážou využít propojení věcí, dat, procesů a lidí k tomu, aby zefektivňovaly své fungování a přinášely zákazníkům lepší služby, dosáhnou na zvýšení svých zisků. Ty mohou jen v roce 2013 tvořit až 613 miliard USD.
Čím rychleji se rozrůstá, tím je hodnotnější
„Výzkum nám ukazuje, že vstupujeme do další fáze vývoje internetu. V průběhu další dekády bude konkurenceschopnost záviset na tom, jak dobře společnosti rozumí internetu věcí a jak kvalitně ho budou schopny využít. Nejde pouze o technologie a postupy, ale zejména o to, jak se společnosti propojí se svými zákazníky a partnery,“ řekl Michael Ganser, senior vice prezident společnosti Cisco pro střední Evropu.
Internet věcí znamená propojení všeho na celém světě – od objektů, dat, procesů až po lidi – a jeho hodnota roste s tím, jak se neustále a rychle rozrůstá. Ze studie vyplývá, že největší hnací silou generující přínos internetu věcí je oblast dodavatelského řetězce (158,8 mld. USD) a vztahů se zákazníky (145,3 mld. USD). Dotázaní manažeři dále odpověděli, že zrychlující se inovace, stále vyšší poptávka zákazníků po nových možnostech interakce a po automatizaci obchodních procesů budou nadále motorem podněcujícím širší přijetí konceptu internetu věcí. Díky principům založeným na internetu věcí mohou světové společnosti během následující dekády zvýšit zisk celkem až o 14,4 bilionů USD. Studie proběhla mezi 7 500 předními manažery z dvanácti zemí světa, které představují téměř 70 % světového HDP a zpracovalo ji Cisco Consulting Services Research & Economics Practice ve spolupráci s Centrem pro digitální podnikání při MIT.
Další klíčová zjištění studie
* Největší přínos internetu věcí očekávají v roce 2013 firmy ve Spojených státech, Číně a Německu. I přes to ale bude mít výrazný pozitivní dopad na firmy z celého světa.
Země |
Miliardy USD (očekávaný zisk) |
Spojené státy americké |
253,0 |
Čína |
76,9 |
Německo |
54,4 |
Japonsko |
41,0 |
Austrálie |
35,6 |
Francie |
32,2 |
Kanada |
30,2 |
Velká Británie Indie Brazílie Rusko Mexiko |
28,4 18,2 17,3 17,0 9,2 |
* Pro získání ekonomického přínosu z internetu věcí by měly společnosti investovat do vysoce kvalitní technologické infrastruktury a nástrojů, být schopné integrovat nové technologie s těmi původními, které již používají a vyvinout efektivní postupy pro nakládání s informacemi.
* Pro maximalizaci zisků z internetu věcí by se firmy měly zaměřit na ty součásti, které jsou v jejich odvětví nejlépe využitelné:
a) výrobní závody: analýza dat v reálném čase, integrovaná řešení pro videokomunikaci a spolupráci, vzdálené sledování fyzického majetku,
b) energetické společnosti: integrace dat ze senzorů, možnost kdykoliv nalézt a využít konkrétního odborníka, prediktivní analýza,
c) prodej: vizualizace dat, prediktivní analýza, BYOD, mobilní platby, vzdálený monitoring zákazníků, jejich preferencí a chování.
Úspěch je závislý spíše na strategii...
Průmysl, služby a výroba mají nejvyšší potenciál dosáhnout možných zisků z internetu věcí v roce 2013. Nicméně technologické společnosti a firmy zabývající se telekomunikacemi a finančními službami dosáhnou v roce 2013 na vyšší procentuální nárůst zisků než ty společnosti, kde hraje IT menší roli. Analýza zisků vycházejících z internetu věcí ukazuje, že velikost společnosti není nezbytně indikátor schopnosti využít těchto příležitostí. Úspěch je zde závislý spíše na strategii, kterou společnost zvolila než na její velikosti nebo finanční síle.