Internetová reklama poroste v následujících pěti letech o více než čtvrtinu ročně

21. 8. 2012

Sdílet

 Autor: © Igor Mojzes - Fotolia.com
Elektronická média jsou už standardem: Trh médií a zábavy poroste v následujících pěti letech téměř šestiprocentním tempem. Zábavní a mediální průmysl překonal digitalní začátky.

Celosvětové výdaje v oblasti médií a zábavy porostou v následujících pěti letech každoročně v průměru o 5,7 %. V uplynulých letech jsme navzdory nejistému ekonomickému vývoji zaznamenali rekordní prodeje tabletů, smart phonů a podobných zařízení. Ty ukazují na rostoucí příležitosti tržeb v oblasti digitální zábavy a médií a stejně tak inzerce, zejména mobilní. Jak ukázal průzkum PwC Global Entertainment & Media Outlook 2012-2016, společnosti v sektoru médií, zábavy i inzerce, a rovněž sami inzerenti, rozumí „digitálním“ příležitostem a elektronická média se stala „běžným“ standardem. 

„Firmy dobře pochopily, jaké příležitosti skýtá digitální svět. Letošní rok je pro zábavní průmysl koncem „digitálního začátku“. Spotřebitelé využívají digitální technologie v čím dál větší míře a také na čím dál vyšší úrovni. Nejistota společností v tom, jakou digitální strategii využít se snížila. Nicméně na zavádění zvolených strategiích je ještě potřeba zapracovat,“ říká Olga Řehořková, specialistka na média a zábavní průmysl ze společnosti PwC Česká republika.

 

I český trh digitálně vyspěl 

Český trh zábavy a médií trh poroste v následujících pěti letech v průměru 4,8% tempem, což odráží i stávající nejistý vývoj české ekonomiky. Slušné, více než 5% tempo si udrží televizní reklama, venkovní reklama poroste ročně dokonce o víc než 8 %. 

„I český trh digitálně vyspěl. Internetová reklama poroste v následujících pěti letech o více než čtvrtinu ročně. Češi objevili kouzlo elektronických knih. Jejich prodej loni vzrost přibližně o polovinu. S rozmachem zařízení, která umožňují četbu těchto knih, očekávám ještě dynamičtější trend i do budoucna. V průměru by prodeje elektronických knih měly do roku 2016 růst ročně o více než 60 %,“ uvedla Olga Řehořková.

 

Na základě studie PwC Global Entertainment and Media Outlook 2012-2016 přinášíme desatero největších trendů v mediálním a zábavním průmyslu: 

* Celosvětové výdaje v oblasti médií a zábavy (E&M) v příštích pěti letech vzrostou na 2,1 bilionu dolarů v roce 2016 ze 1,6 bilionu v roce 2011, tedy v průměru 5,7 % ročně. Pro srovnání tempo růstu světové ekonomiky se za stejné období očekává ve výši 6,6 %. Důvodem zaostávání výdajů na E&M je přechod z neustále dražší fyzické distribuce na levnější digitální distribuci.

* Ve 13 zemích světa loni překročily výdaje za E&M částku 25 miliard dolarů. Jedničkou byly USA (464 miliard dolarů), následují Japonsko (193 miliard), Čína (109 miliard) a Německo (99 miliard). Čína přeskočila Německo v roce 2011, a stala se tak třetím trhem E&M na světě. Čína a Brazílie budou nejrychleji rostoucí trhy s meziročním růstem okolo 12 %, resp. 10,6 %. Brazílie loni přeskočila Jižní Koreu a dostala se tak na 9. místo. Během pěti let předběhne Kanadu a Itálii a stane se 5. největším trhem.

* V rámci E&M jsou na výkyvy v ekonomice nejvíce citlivé výdaje na reklamu. V roce 2011 vzrostly o 3,6 %. To představuje zpomalení oproti 7% nárůstu v roce 2010. V roce 2010 se však o tento nárůst postaraly reklamy spojené se světovým šampionátem FIFA a zimními olympijskými hrami. Dalším důvodem byl určitý „odraz“ od stagnujícího roku 2009. I přes růst za poslední dva roky zůstávají stále výdaje na reklamu pod úrovní předkrizového roku 2007. V následujících pěti letech by měly růst meziročním tempem 6,4 %, a to na 661 miliard v 2016 ze 486 miliard dolarů v roce 2011.

* Internetová reklama bude jednou z nejrychleji rostoucích kategorií reklamy s průměrným meziročním tempem 15, 9 %. Následuje malý reklamní trh videoher (11,2 %). Televizní reklama poroste 6,6% tempem. Venkovní reklama bude podle předpokladů růst o 5% a rozhlasová o 3,8 %. Segment reklamy v tištěných mediích poroste ročně o 3,5 %

* Útraty konečných spotřebitelů vzrostou na 966 miliard dolarů v roce 2016 z loňských 802 miliard, tedy v průměru o 3,8%. Videohry se do pěti let odrazí ode dna a stanou se nejrychleji rozvíjejícím segmentem zákaznických výdajů se 7% růstem. Následovat bude televizní předplatné a licenční poplatky s 6,2 % růstem. Zbývající segmenty porostou tempem do 4 % ročně.

* Výdaje za internetové připojení (kabelové i mobilní) vzrostou na 493 miliard dolarů v roce 2016 z 317 miliard v roce 2011, ročně tedy o 9,3 %. Přístup k internetu sice není jako takový součástí zábavního průmyslu, ale poplatky za přístup k určitému mediálnímu obsahu jsou klíčovým nástrojem výdajů v oblasti medií.

* Mobilní přístup k internetu se před pěti lety (2007) podílel 26 % na celkových výdajích za internetové připojení. Loni to už bylo 40 % a v roce 2016 očekáváme 46 %, tedy téměř stejný podíl jako kabelové připojení.

* Výdaje za spotřebitelské časopisy v uplynulých čtyřech letech klesaly. Nicméně loni jen o méně než 1 %. Letos by měl tento segment opět začít růst, a to z loňských 75 miliard dolarů by se měl do roku 2016 dostat až na 80 miliard. To představuje 1,3 % ročně.

* Výdaje za elektronické knihy porostou ročně o více než 30 % a v roce 2016 dosáhnou 20,8 miliardy dolarů. V současnosti se podílejí na celosvětovém trhu s knihami 4,9 %. V roce 2016 to bude 17,9 %.

* Indonésie, Rusko a Indie budou země s nejrychleji rostoucími výdaji za venkovní reklamu. Do roku 2016 porostou jejich trhy v průměru o 11,2 %, 11 %, resp. 10, 9 %.

 

 

bitcoin_skoleni

Zdroj: PwC