IT a podnikové služby patří v ČR k nejatraktivnějším oborům

20. 7. 2018

Sdílet

 Autor: © Scanrail - Fotolia.com
Češi by chtěli nejvíce pracovat v IT nebo v podnikových službách, tyto obory považují dle nedávného průzkumu zaměstnaneckých preferencí Randstad Employer Brand Research za nejatraktivnější. Zajímavé přitom je, že mezi širokou veřejností ne zcela známý obor podnikových služeb v míře atraktivity překonává například telekomunikace či finanční a bankovní sektor. Vysokou atraktivitu si drží i energetika a média.

Informační technologie dlouhodobě patří mezi obory, které své lidi dobře platí a hýčkají je celou řadou nadstandardních benefitů. Není proto divu, že nejatraktivnějším zaměstnavatelem v ČR respondenti průzkumu zvolili společnost Microsoft. „V rámci průzkumu hodnotili respondenti firmy z hlediska 10 základních atributů, které lidé považují za důležité při hledání nové práce,“ vysvětluje Alžběta Honsová, marketingová manažerka personálně poradenské společnosti Randstad, a dodává: „Mimo jiné k nim patří pověst zaměstnavatele, jeho finanční zdraví, možnosti kariérního posunu, atraktivní plat a benefity, atmosféra na pracovišti, využívání nejmodernějších technologií či zajímavá náplň práce.“ Prakticky ve všech těchto atributech jsou pro respondenty z řad profesionálů nejatraktivnějším oborem informační technologie, na druhém místě se pak umísťují podnikové služby.

 

„Umístění tohoto v širší populaci poměrně neznámého oboru na druhém místě bylo pro nás malé překvapení. V atraktivitě tento obor překonal například velmi známý a oblíbený bankovní sektor, telekomunikace či automobilový průmysl. Naopak, umístění IT na první příčce je logickým vyústěním vývoje posledních několika let, kdy informační technologie prostupují všemi obory a nabízejí nadstandardní finanční ohodnocení. Jejich atraktivita je tedy v souladu s nejdůležitějším kritériem, kterým je pro (nejen) Čechy plat a benefity,“ říká Alžběta Honsová. Podnikové služby, dříve označované jako služby sdílené, donedávna Češi spojovali zejména s call centry plnými telefonistů. Během několika málo let však obor prošel výrazným vývojem a dnes nabízí kvalifikovanou práci se zaměřením na IT, finance, marketing, logistiku, HR či výzkum a vývoj. Dle asociace ABSL, která v České republice sdružuje společnosti působící v oboru podnikových služeb, dnes v tomto sektoru působí 89 000 zaměstnanců, z nichž tři čtvrtiny mají vysokoškolské vzdělání. „Oboru podnikových služeb se v ČR velmi daří. Roste zhruba 20% tempem ročně a již brzy dosáhne na 100 000 zaměstnanců, čili přibližně na velikost dnes dominantního automobilového průmyslu,“ komentuje Jonathan Appleton, ředitel ABSL a dodává: „Moderní technologie umožňují mnohým našim pracovníkům podílet se na skutečně zajímavých úkolech, mohou designovat nové procesy a služby anebo se věnovat robotizaci rutinních činností či zavádění umělé inteligence. Myslím, že nejen podmínky, ale i tato kreativní práce dělá z firem z našeho oboru atraktivní zaměstnavatele.“ Jako nejatraktivnějšího zaměstnavatele z oboru podnikových služeb respondenti zvolili společnost SAP Services, která zároveň zaujala šestou příčku celkového žebříčku.

 

Naopak k nejméně atraktivním oborům patří podle Čechů zemědělství, stavebnictví, zpracování odpadů, retail či HR. Jde přitom o obory, které jsou v povědomí široké veřejnosti zakotveny daleko více než například zmiňované podnikové služby. Ty zná jen 11 % respondentů z široké veřejnosti a 24 % respondentů s vyšším vzděláním. V Praze je o oboru povědomí trochu silnější, ví o něm 29 % respondentů.

 

bitcoin školení listopad 24

Průzkum zaměstnaneckých preferencí Randstad Employer Brand Research, který globálně probíhá již 17 let, je největším celosvětovým průzkumem úrovně atraktivnosti zaměstnavatelů. Průzkum zkoumá atraktivitu největších zaměstnavatelů pro potenciální zaměstnance a dále to, co je pro zaměstnance důležité při výběru zaměstnavatele. V České republice průzkumu účastnilo téměř 7500 zaměstnanců, kteří hodnotili atraktivitu 150 největších českých zaměstnavatelů z privátního sektoru. Celkově je do průzkumu zapojeno 30 zemí a více než 175 000 respondentů a 5755 hodnocených firem.