Jak být viděn na Internetu i v roce 2018 (1)

10. 7. 2018

Sdílet

 Autor: © sellingpix - Fotolia.com
Technologie i způsob, jakým je uživatelé využívají, se mění. Reagovat na to musejí jak vyhledávače, tak i SEO specialisté, kteří se o viditelnost informací ve vyhledávačích starají.

SEO jako multiobor

Periodicky se objevují povzdechy, že SEO (Search Engine Optimization, optimalizace pro vyhledavače) je mrtvé. Dochází k tomu zpravidla tehdy, když Google změní algoritmy pro řazení výsledků tak, že dosavadní triky přestanou platit. Naštěstí to není pravda, SEO se postupně změnilo v multiobor, kde se hledání fint, jak na vyhledávače vyzrát nekalými praktikami, odsunulo na okraj. Moderní SEO je provázáno v jeden celek s tvorbou textového i vizuálního obsahu, placenou reklamou (PPC), uživatelským rozhraním (UX) a webovou analytikou. Objevily se tak i nové pojmy jako content marketing, jenž představuje spojení SEO s copywritingem. Stále více se klade důraz na synergii mezi různými typy návštěvnosti, na které se dříve hledělo nezávisle jako na samostatné kanály, mezi než se počítají třeba organické vyhledávání, placená reklama a návštěvnost z odkazů či sociálních sítí. SEO specialista tak není sólovým hráčem, ale měl by se cítit spíše jako dirigent digitálního týmu, a to týmu, který táhne za jeden provaz a směřuje ke společnému cíli.

Hegemon Google

V globálním pohledu je hegemonem ve vyhledávání Google a závislost na lídru trhu dělá vrásky nejednomu provozovateli internetového obsahu. Bing od Microsoftu má sice rovněž globální působení, ale jeho tržní podíl je řádově menší, a to i v případě, když spolu s ním započítáme i Yahoo, který technologii Bing rovněž využívá.

ICTS24

Některé lokální trhy mají své vlastní vyhledávače, v Česku je to dobře známý projekt Seznam.cz; ten sice vůči Googlu ve vyhledávání dlouhodobě ztrácí pozici, ale vzhledem k malému počtu uživatelů je možná stále světovým unikátem. Svůj domácí vyhledavač Naver má i Jižní Korea, která je ale pětkrát lidnatější než my. V Rusku a okolních zemích je stále dominantní Yandex, v Číně hraje prim Baidu, jemuž šlape na paty Quihoo360. Jsou tedy trhy, kde je potřeba ke zvláštnostem a omezením negooglovských vyhledávačů přihlédnout. SEO konzultant by měl vzít v potaz i vyhledávání na dominantních sociálních sítích, a to především v případě, že mu jde o budování on-line reputace firmy. Své vyhledávání mají Facebook, Twitter, LinkedIn, Foursquare nebo třeba Pinterest. Ten posledně jmenovaný ukazuje, že ne vždy musí jít o vyhledávání slovní. O vyhledávání pomocí obrázků se snaží více technologických firem včetně např. čínského zbožového vyhledávače Aliexpress.