Jak si s touto změnou poradili v Sodexu a jak digitalizace produktu souvisí s controllingem? Odpověď přináší rozhovor s Tomášem Otavou, vedoucím controllingu pro severní, střední a východní Evropu ve společnosti Sodexo.
Sodexo prošlo digitalizací nedávno – jak dlouho jste se na změnu připravovali?
Odpovím-li za Sodexo Benefity Česká republika, tak proces započal jim před 6 lety. Může se to zdát jako poměrně dlouhé období, ale ne na všechny produkty v digitální podobě byl trh připraven. Digitalizace v naší společnosti (Sodexo Benefits and Rewards) se dotýká celého našeho produktového portfolia. Loňský rok byl přelomový – uvedli jsme na trh elektronickou stravenky Gastro Pass CARD, která navždy změní trh benefitů. Již několik let mohou naši klienti například čerpat své volnočasové benefity prostřednictvím Flexi Pass CARD a stále stoupá počet firem, které využívají Cafeterii, moderní online nástroj, který umožňuje využívat a komunikovat benefity na jednom místě. Sodexo před dvěma lety také založilo v České republice zcela novou divizi, která se zaměřuje na obchodní a marketingové manažery. A letos v lednu jsme spustili unikátní motivační program na elektronické platformě SayReward. Je určen pro podporu motivace obchodních partnerů, prodejní sítě a pro budování věrnosti zákazníků. Zároveň může sloužit jako nástroj pro uznání a motivaci zaměstnanců nebo celých týmů.
Máte již hotovo?
Hotovo rozhodně nemáme, technologický pokrok jde přece neustále kupředu. Myslím, že můžeme definovat jen začátek digitalizace, pak už je to jen nekončící běh a proces, který se stává běžnou součástí naší práce.
Jak digitalizace produktu souvisí s controllingem?
Digitalizace je celospolečenským fenoménem 21. století, a tak je přirozené, že cestou digitalizace se ubírá i Sodexo. Digitalizace pro nás znamená zrychlení, zjednodušení a zefektivnění a samozřejmě vyšší flexibilitu. Digitalizace s sebou přináší i nové požadavky na kompetence a ruku v ruce s digitalizací jdou změny interní, které se dotýkají všech oddělení. Controlling je určitě nezbytnou součástí projektových tymu. Význam jeho role v digitalizaci zejména zaleží na osobnosti controllera/ky , jeho přístupu ke změnám a zvídavosti. Zvídavost bych zde ještě zdůraznil, protože controlling je většinou zodpovědný za správné nastaveni business modelu a k tomu potřebuje správné výstupy.
Máte na starosti controlling v několika zemích – probíhala digitalizace i tam? Pokud ano, daly se vysledovat nějaké regionální rozdíly?
Digitalizace probíhá ve všech zemích v našem regionu. V některých zemích jsme již 100% na digitálních produktech a v některých teprve začínáme. V případě našich produktů je jedním z důležitých aspektů již zmiňovaná technologická vybavenost. Tím je myšlena vybavenost našich partneru akceptačními zařízeními (POS terminály, NFC čtečky, atd.). Zajímavé je, že některé východní země jsou na tom v této oblasti mnohem lépe, než například Německo.
Když srovnáte před a nyní, objevil se nějaký efekt, který jste nečekal (ať už pozitivní či negativní)?
Neřekl bych, že se objevil nějaký efekt, který bych nečekal, ale rád bych ho zmínil. Tím jsou rozdílné požadavky na znalosti a flexibilitu lidí. Myslím, že digitalizace pomáhá naší firmě více sdílet zkušenosti na mezinárodní úrovni. V minulosti bylo několik snah, které byly víceméně tlačeny uměle. S digitalizací však již nejen naše společnost nemá na výběr a musí efektivněji spolupracovat. Tím mám na mysli, že nároky na znalosti jsou větší, díky čemuž vzniká více tzv. specializovaných pozic. Jsou to experti, kteří dokáží sdílet své vědomosti nejen napříč regionem.
O změně interních procesů při digitalizaci produktu a úloze controllingu se více dozvíte na konferenci Controllingové Fórum, která se uskuteční 26. – 27. května 2016 v hotelu Sen u Prahy.
CFO World je mediálním partnerem akce.
Další info a přihlášky: www.controllingoveforum.cz