Majitelé a provozovatelé restaurací a kaváren nesouhlasí se zavedením EET v České republice. Proti jeho zavedení se vyslovilo 65,9 % respondentů průzkumu. Celkově negativní postoj k plánované novince pramení zejména z obav z nefunkčnosti systému (37,4 %). „Většina (73,2 %) také nevěří tomu, že Ministerstvo financí dokáže systém zabezpečit tak, aby nedocházelo k úniku dat,“ říká Tomáš Wiesner, odborník na EET ze Storyous. Vyplývá to z průzkumu start-upu Storyous, který nabízí pokladní systém pro restaurace a kavárny.
Jako ohrožení své existence vidí EET 19,1 % gastronomických subjektů. Nejvíce se uzavření podniku obávají ti, kteří jsou na trhu pět a více let. „To může vyplývat z toho, že mají starší hardware nebo ani nemají pokladní systém. Novější restaurace mívají tento problém vyřešený lépe,“ komentuje Wiesner. Jako další nevýhodu systému dotázaní také zmiňují možné zpomalení služeb a zhoršení komfortu pro své hosty (9,4 %).
„Majitelé restaurací téma EET sledují a tvrdí, že mají dostatek informací (59,4 %). Spoléhají zejména na média v čele s internetem a televizí. Zatím se na příchod EET připravují pozvolna (54,9 % není připraveno vůbec). Mnozí z nich (31,3 %) dokonce ani nevěří, že EET bude někdy zavedeno,“ dodává k výsledkům průzkumu Wiesner. Mezi největší skeptiky patří podnikatelé z kraje Vysočina nebo Karlovarského kraje. Nejméně jsou na EET připraveni majitelé gastronomických podniků v Pardubickém a Ústeckém kraji.
Ministerstvo financí slibuje dát majitelům gastronomických zařízení slevu na dani na nový hardware až 5 000 Kč, ale bude platit pouze pro fyzické osoby. Přes polovinu dotázaných si myslí, že náklady na EET přesáhnou 10 000 korun (57,4 %). Někteří se domnívají, že počáteční investice přesáhne i 50 000 korun. „Přechod ze zastaralého pokladního systému může skutečně vyžadovat vyšší investice, proto by se měli majitelé kaváren a restaurací informovat i na další možnosti. Například náš systém pracuje na podobném principu jako plánovaná EET. Díky naší flexibilitě budeme schopni naše zákazníky napojit na EET v řádech několika hodin a zdarma,“ uzavírá Wiesner.
Pro EET bude také nutné připojení na internet. V tomto ohledu jsou provozovatelé v gastro segmentu připraveni dobře, protože připojení má v současné době již 86,5 % z nich.
O průzkumu: Průzkum provedl start-up Storyous telefonickým dotazováním na náhodně vybraném vzorku (342 dotázaných) z databáze gastronomických podniků z celé České republiky. Průzkum byl proveden v září 2015.