Jak se změní vaše kancelář do roku 2020?

8. 9. 2015

Sdílet

 Autor: Orbit
V Británii mají od června 2014 všichni zaměstnanci legislativní možnost žádat o flexibilní režim práce. Sociologové upozorňují na to, že generace Y, přicházející právě teď na pracovní trh, nadstandardní flexibilitu vyžaduje. Jak tyto požadavky změní naše pracovní návyky? Jak může IT tyto požadavky, a tím i úspěšnost firmy při získávání talentů, podpořit?

Západní systém vzdělávání, tradicionalismus a lineární myšlení zabíjejí kreativitu a produktivitu. V prostředí založeném na těchto principech nebudou chtít kreativní, talentovaní a motivovaní lidé pracovat. A pokud budou, nevyužijí svůj potenciál. Společnosti tím přijdou o významnou konkurenční výhodu. Na tom se shoduje většina lídrů a analytiků. Flexibilní práce navíc přináší změnu ve vnímání zaměstnavatele – nepracujeme pro něj, ale s ním!

 

Podle průzkumu WorldatWork z roku 2013 se management více než dvou třetin dotazovaných společností domnívá, že flexibilita pracovníků má extrémně pozitivní vliv na jejich motivaci a angažovanost. V souladu s tím 89 procent dotazovaných zástupců generace Y uvedlo, že chtějí rozhodovat o tom, kdy a odkud pracovat, spíše než trávit osmihodinovou pracovní dobu v kanceláři. 45 procent z nich by dokonce upřednostnilo flexibilitu před lepšími platovými podmínkami.

 

Z vlastní zkušenosti vím, že možnost flexibilní práce a svoboda přinášejí větší pocit odpovědnosti a angažovanosti. Pozitivně ovlivňují loajalitu k zaměstnavateli a samostatnost. Prostě a jednoduše podávám lepší výkon.

 

O jaké flexibilitě a změnách vlastně mluvíme? O práci mimo kancelář, pružné pracovní době, sdílených pracovních místech, případně práci z domova a virtuálních týmech.

Pro jaké společnosti a skupiny zaměstnanců je takovýto režim práce vhodný? V případě výrobní společnosti bude její podíl logicky výrazně nižší než u společnosti nabízející služby. Smontovat například automobil z domova dost dobře nejde. I ve výrobní společnosti se ale najde řada zaměstnanců, pro které vhodná bude, ať už to budou konstruktéři, back office, obchod, marketing a další.

 

Flexibilní formy práce tak vytvářejí rostoucí tlak na „IT bez hranic“ – doručení čehokoliv kamkoliv a komunikaci v reálném čase. Kromě výhod to ale přináší i dobře známé výzvy, jako jsou užívání soukromých zařízení, práce mimo lokality pod správou firemního IT, zabezpečení dat potenciálně opouštějících firemní síť.

 

Možností, jak tyto iniciativy systémově podpořit, a přitom ochránit integritu dat, je na trhu řada. Rozdíl je v jejich komplexnosti. Novým trendem se stává stěhování office a kolaborativních nástrojů do cloudu. Součástí takového řešení by měly bez diskuze být i nástroje pro file sharing, vzdálenou kolaboraci a podniková sociální síť. Společnost Gartner k tomu říká: „Je čas se rozhodnout teď. Je třeba se posunout ke cloudu nebo mít dobré důvody, proč to pro vás není vhodné. V roce 2022 bude mít v cloudu 60 procent firem svoji office suitu.“ Tím to ale nekončí. Drtivá většina zaměstnanců si totiž pouze s office balíčkem nevystačí. Důležitou roli hrají dostupnost ostatních podnikových aplikací a bezpečnost v nich obsažených dat. Alternativou je například řešení Citrixu poskytující „software defined workplace“. Její CEO Mark Templeton vystihuje předchozí závěry a říká: „Práce není místo.“ Software defined workplace poskytuje Citrix sadou aplikací a přístupové infrastruktury, jež jsou vybudovány zejména s ohledem na koncové uživatele. Jedná se nejen o dobře známé řešení pro virtualizaci aplikací a desktopů, ale i pro řízení mobility, sítí a cloud služeb, nástroj pro virtuální mítinky a file share platformu.

 

Je jen na vás, jestli budete i vy spoluvytvářet tento trend. Změníte tím fungování svých kanceláří a společnosti, nebo zůstanete pozadu?!


O společnosti ORBIT

Více než 20 let oceňují klienti na ORBITU originální přístup, důslednost, poctivost a nadšení pro výzvy. Jsme středoevropským lídrem v konsolidaci a virtualizaci IT zdrojů a datových center, budování kompetenčních center a v doručování aplikací. Šíříme filozofii svobodného přístupu k aplikacím, podnikové mobility a cloud computingu. Pomáháme skupinám Erste, Societe Generale, Generali, Raiffeisenbank, Vienna Insurance Group, ČEZ, Skanska a dalším. ORBIT řešení používají klienti v ČR, na Slovensku, ve Slovinsku, v Maďarsku, Srbsku, Chorvatsku, Rumunsku, Bulharsku, Rusku i v dalších zemích regionu Střední a Východní Evropy s občasným výjezdem do Afriky a Asie. Podstatou našeho přístupu jsou důsledná specializace a porozumění ambicím našich klientů. Dlouhodobě se soustředíme na oblast virtualizace a konsolidace IT. Realizujeme rozsáhlé projekty a zkušenosti z nich soustavně promítáme do vývoje vlastní Metodiky 160+, která koncentruje know-how ORBITU získané na stovkách projektů a tvoří páteř všech realizací. Stavíme na špičkovém týmu odborníků a na osvědčených technologiích. Zároveň vyvíjíme vlastní softwarové platformy, které vhodně rozšiřují produkty globálních výrobců. Centrem působení ORBITU je Česká republika, kde sídlí jádro konzultačního a technického týmu. Více informací najdete na www.orbit.cz.

 

ICTS24

Autor pracuje jako sales manager ve společnosti Orbit.