Západní systém vzdělávání, tradicionalismus a lineární myšlení zabíjejí kreativitu a produktivitu. V prostředí založeném na těchto principech nebudou chtít kreativní, talentovaní a motivovaní lidé pracovat. A pokud budou, nevyužijí svůj potenciál. Společnosti tím přijdou o významnou konkurenční výhodu. Na tom se shoduje většina lídrů a analytiků. Flexibilní práce navíc přináší změnu ve vnímání zaměstnavatele – nepracujeme pro něj, ale s ním!
Podle průzkumu WorldatWork z roku 2013 se management více než dvou třetin dotazovaných společností domnívá, že flexibilita pracovníků má extrémně pozitivní vliv na jejich motivaci a angažovanost. V souladu s tím 89 procent dotazovaných zástupců generace Y uvedlo, že chtějí rozhodovat o tom, kdy a odkud pracovat, spíše než trávit osmihodinovou pracovní dobu v kanceláři. 45 procent z nich by dokonce upřednostnilo flexibilitu před lepšími platovými podmínkami.
Z vlastní zkušenosti vím, že možnost flexibilní práce a svoboda přinášejí větší pocit odpovědnosti a angažovanosti. Pozitivně ovlivňují loajalitu k zaměstnavateli a samostatnost. Prostě a jednoduše podávám lepší výkon.
O jaké flexibilitě a změnách vlastně mluvíme? O práci mimo kancelář, pružné pracovní době, sdílených pracovních místech, případně práci z domova a virtuálních týmech.
Pro jaké společnosti a skupiny zaměstnanců je takovýto režim práce vhodný? V případě výrobní společnosti bude její podíl logicky výrazně nižší než u společnosti nabízející služby. Smontovat například automobil z domova dost dobře nejde. I ve výrobní společnosti se ale najde řada zaměstnanců, pro které vhodná bude, ať už to budou konstruktéři, back office, obchod, marketing a další.
Flexibilní formy práce tak vytvářejí rostoucí tlak na „IT bez hranic“ – doručení čehokoliv kamkoliv a komunikaci v reálném čase. Kromě výhod to ale přináší i dobře známé výzvy, jako jsou užívání soukromých zařízení, práce mimo lokality pod správou firemního IT, zabezpečení dat potenciálně opouštějících firemní síť.
Možností, jak tyto iniciativy systémově podpořit, a přitom ochránit integritu dat, je na trhu řada. Rozdíl je v jejich komplexnosti. Novým trendem se stává stěhování office a kolaborativních nástrojů do cloudu. Součástí takového řešení by měly bez diskuze být i nástroje pro file sharing, vzdálenou kolaboraci a podniková sociální síť. Společnost Gartner k tomu říká: „Je čas se rozhodnout teď. Je třeba se posunout ke cloudu nebo mít dobré důvody, proč to pro vás není vhodné. V roce 2022 bude mít v cloudu 60 procent firem svoji office suitu.“ Tím to ale nekončí. Drtivá většina zaměstnanců si totiž pouze s office balíčkem nevystačí. Důležitou roli hrají dostupnost ostatních podnikových aplikací a bezpečnost v nich obsažených dat. Alternativou je například řešení Citrixu poskytující „software defined workplace“. Její CEO Mark Templeton vystihuje předchozí závěry a říká: „Práce není místo.“ Software defined workplace poskytuje Citrix sadou aplikací a přístupové infrastruktury, jež jsou vybudovány zejména s ohledem na koncové uživatele. Jedná se nejen o dobře známé řešení pro virtualizaci aplikací a desktopů, ale i pro řízení mobility, sítí a cloud služeb, nástroj pro virtuální mítinky a file share platformu.
Je jen na vás, jestli budete i vy spoluvytvářet tento trend. Změníte tím fungování svých kanceláří a společnosti, nebo zůstanete pozadu?!
O společnosti ORBIT
Více než 20 let oceňují klienti na ORBITU originální přístup, důslednost, poctivost a nadšení pro výzvy. Jsme středoevropským lídrem v konsolidaci a virtualizaci IT zdrojů a datových center, budování kompetenčních center a v doručování aplikací. Šíříme filozofii svobodného přístupu k aplikacím, podnikové mobility a cloud computingu. Pomáháme skupinám Erste, Societe Generale, Generali, Raiffeisenbank, Vienna Insurance Group, ČEZ, Skanska a dalším. ORBIT řešení používají klienti v ČR, na Slovensku, ve Slovinsku, v Maďarsku, Srbsku, Chorvatsku, Rumunsku, Bulharsku, Rusku i v dalších zemích regionu Střední a Východní Evropy s občasným výjezdem do Afriky a Asie. Podstatou našeho přístupu jsou důsledná specializace a porozumění ambicím našich klientů. Dlouhodobě se soustředíme na oblast virtualizace a konsolidace IT. Realizujeme rozsáhlé projekty a zkušenosti z nich soustavně promítáme do vývoje vlastní Metodiky 160+, která koncentruje know-how ORBITU získané na stovkách projektů a tvoří páteř všech realizací. Stavíme na špičkovém týmu odborníků a na osvědčených technologiích. Zároveň vyvíjíme vlastní softwarové platformy, které vhodně rozšiřují produkty globálních výrobců. Centrem působení ORBITU je Česká republika, kde sídlí jádro konzultačního a technického týmu. Více informací najdete na www.orbit.cz.
Autor pracuje jako sales manager ve společnosti Orbit.