AML povinnosti se týkají realitek i pojišťoven
AML povinnosti musí plnit všichni podnikatelé a firmy, které nakládají s majetkem klientů nebo přicházejí do styku s informacemi o něm. Vztahuje se na ně tzv. AML zákon (č. 253/2008 Sb.) neboli zákon proti praní špinavých peněz.
Ten ukládá povinnosti jako spolehlivou identifikaci klientů, hodnocení jejich rizik a zjištění některých skutečností o klientech, což subjekty často dělají pomocí AML formulářů. Týká se to například realitních kanceláří, finančních institucí, bazarů, auditorů, ale i pojišťoven nebo leasingových společností. Například pro realitní kanceláře to v případě řešení rezervační smlouvy znamená, že dokument musí poslat e-mailem klientům. Následně za klienty osobně jedou ověřit jejich totožnost a podepsat souhlas se zpracováním osobních údajů. Poté řeší podpis vytištěného AML formuláře, zaplacení rezervačního poplatku a finální stvrzení transakce podpisy všech zúčastněných. Často tím stráví dlouhé hodiny.
„Pro firmy AML znamená pekelnou byrokracii i nutnost se fyzicky potkávat s klienty. Přitom AML povinnosti se dají vyřešit bezpečně online a tak, aby firma spolehlivě ověřila totožnost klientů na dálku,“ vysvětluje Michal Bočan, zakladatel české podpisové aplikace Podpisovna.
Řešením je 100% ověření identity pomocí Bank iD, MojeID nebo Identity občana
Aby firma nebo jiný subjekt mohl AML povinnosti splnit online a nemusel se kvůli kontrole osobních dokladů nebo vyplňování AML formulářů scházet s druhou stranou, je potřeba identitu klientů na dálku ověřit se 100% jistotou. To v Česku umožňují služby jako Bank iD (bankovní identita), MojeID nebo Identita občana. Všechny mimochodem využívá i aplikace Podpisovna.
„Tyto prostředky slouží k ověření identity osob pro účely AML, ale například v Podpisovně díky nim během pár okamžiků také bezpečně podepíšete jakékoliv dokumenty online,“ pokračuje Michal Bočan.
Až na výjimky tak pracovník realitky, pojišťovny nebo online směnárny nemusí „vytáhnout paty“ z kanceláře. Pokud využije podpisovou aplikaci ověřující identitu osob pomocí BankiD, MojeID nebo Identity občana, vyřeší online jak podepsání dokumentů, tak AML povinnosti související s ověřením identity.
„Když subjekt řeší AML povinnosti na dálku, odpadá mu tím i starost o správu osobních údajů, nutnost řešit správu kopií osobních dokladů kvůli GDPR nebo nucení klientů, aby posílali tzv. identifikační platby. Zkrátka si ušetří spoustu starostí sobě i zákazníkům,“ uzavírá Bočan.