Jaké povinnosti musíte plnit podle zákona proti praní peněz? Odborníci radí, jak na to online

29. 10. 2024

Sdílet

 Autor: Depositphotos
Spolehlivé ověřování identity klientů, a kvůli tomu vyplňování formulářů dle zákona proti praní peněz (AML). To musí dělat přibližně sto tisíc firem a další subjekty v ČR, kterých se týkají tzv. AML povinnosti. Realitní kanceláře, finanční instituce nebo notáři ale často nevědí, že je mohou řešit elektronicky, bez riskantního skenování dokladů či ježdění za klienty. Podrobnosti přibližují odborníci na online identitu osob ze společnosti EzConvey, provozující českou aplikaci Podpisovna.

AML povinnosti se týkají realitek i pojišťoven

AML povinnosti musí plnit všichni podnikatelé a firmy, které nakládají s majetkem klientů nebo přicházejí do styku s informacemi o něm. Vztahuje se na ně tzv. AML zákon (č. 253/2008 Sb.) neboli zákon proti praní špinavých peněz.

Ten ukládá povinnosti jako spolehlivou identifikaci klientů, hodnocení jejich rizik a zjištění některých skutečností o klientech, což subjekty často dělají pomocí AML formulářů. Týká se to například realitních kanceláří, finančních institucí, bazarů, auditorů, ale i pojišťoven nebo leasingových společností. Například pro realitní kanceláře to v případě řešení rezervační smlouvy znamená, že dokument musí poslat e-mailem klientům. Následně za klienty osobně jedou ověřit jejich totožnost a podepsat souhlas se zpracováním osobních údajů. Poté řeší podpis vytištěného AML formuláře, zaplacení rezervačního poplatku a finální stvrzení transakce podpisy všech zúčastněných. Často tím stráví dlouhé hodiny.

„Pro firmy AML znamená pekelnou byrokracii i nutnost se fyzicky potkávat s klienty. Přitom AML povinnosti se dají vyřešit bezpečně online a tak, aby firma spolehlivě ověřila totožnost klientů na dálku,“ vysvětluje Michal Bočan, zakladatel české podpisové aplikace Podpisovna.

Řešením je 100% ověření identity pomocí Bank iD, MojeID nebo Identity občana

Aby firma nebo jiný subjekt mohl AML povinnosti splnit online a nemusel se kvůli kontrole osobních dokladů nebo vyplňování AML formulářů scházet s druhou stranou, je potřeba identitu klientů na dálku ověřit se 100% jistotou. To v Česku umožňují služby jako Bank iD (bankovní identita), MojeID nebo Identita občana. Všechny mimochodem využívá i aplikace Podpisovna.

„Tyto prostředky slouží k ověření identity osob pro účely AML, ale například v Podpisovně díky nim během pár okamžiků také bezpečně podepíšete jakékoliv dokumenty online,“ pokračuje Michal Bočan.

bitcoin školení listopad 24

Až na výjimky tak pracovník realitky, pojišťovny nebo online směnárny nemusí „vytáhnout paty“ z kanceláře. Pokud využije podpisovou aplikaci ověřující identitu osob pomocí BankiD, MojeID nebo Identity občana, vyřeší online jak podepsání dokumentů, tak AML povinnosti související s ověřením identity.

„Když subjekt řeší AML povinnosti na dálku, odpadá mu tím i starost o správu osobních údajů, nutnost řešit správu kopií osobních dokladů kvůli GDPR nebo nucení klientů, aby posílali tzv. identifikační platby. Zkrátka si ušetří spoustu starostí sobě i zákazníkům,“ uzavírá Bočan.