Jakou komunikační strategii zvolí vámi vyslaný pracovník v konkrétní firmě směrem k lidem, kteří daný projekt outsourcingu projektového řízení nepodporují, kladou mu překážky?
Bývá to velký problém a vypořádat se s tím je opravdové mistrovství v našem oboru. Prvním krokem je vůbec takové lidi identifikovat, protože ne všechno je na první pohled zřejmé. Dále pak je nutné otevřeně komunikovat záměr a cíle projektu, dostat plně na svou stranu sponzora a probrat s ním důkladně všechna rizika spojená s odmítáním projektu u jeho pracovníků. Dále je pro každou „šedou eminenci“ nutné si připravit komunikační plán, který obsahuje zvlášť zdůrazněnou přidanou hodnotu projektu pro každou individuální problematickou osobu zvlášť a také strategii, jakou bude projektový manažer k takové osobě uplatňovat (cukr a bič, informační embargo, převedení na svoji stranu, nahraditelnost). Na každého platí něco jiného.
Jaké jsou podmínky na trhu vašeho podnikání, kteří hráči jsou na něm protagonisty?
Na straně zákazníka to jsou větší organizace, které vnímají potřebu řízení svých projektů. Případně se jedná o organizace, které mají už určité projekty v kritickém režimu (např. dva roky již implementují nové ERP, stále se nedaří a všichni už jsou unaveni). Dále se jedná o korporátní organizace, které průběžně doplňují své externí týmy podle konkrétních požadavků zkušeností z oboru a typů projektů.
Platí zásada, že malí jsou pružnější, ale méně komplexní v rejstříku poskytovaných služeb? Jaké jsou trendy v oboru?
Nemyslím si to. Základem jsou reference a stabilita. I menší hráči jsou dostatečně komplexní v dodávce profesionálů. Dnešní doba přeje otevřeným, pružným profesionálům a e-networkingu. Ten, kdo zvládne dodávat kontinuálně osvědčené profesionály – levně a s přidanou hodnotou (například garantuje Quality Review a zastupitelnost), ten vyhraje.
Dochází ke koncentraci nabídky?
To je záludná otázka. Řekněme to takto – trh v ČR pořád není úplně připraven na vnímání projektového řízení jako profesionální služby. Pořád se setkáváme s tím, že projektové řízení je v nabídkách šizeno a schováváno za práce programátorů. Trh tedy stále musíme „tvořit“. Úvaha proč tomu tak je, by byla na téma diplomové práce.
První část rozhovoru s Janem Juříčkem ze společnosti Conceptica jsme přinesli zde.
Jan Juříček, PM Outsourcing Unit Lead / Partner
Vystudoval informační management na Vysoké škole ekonomické v Praze a profesionálnímu projektovému řízení se věnuje šest let. Jeho specializací je vedení náročných a krizových projektů typu implementace ERP (celopodnikových informačních systémů), zavádění PMO v organizacích a zlepšování procesů projektového řízení. Jan Juříček je držitel mezinárodní certifikace Prince2© Practitioner.
Při řízení projektů se zaměřuje na specifikaci rozsahu a přidaných hodnot na projektu, řízení rizik, motivování týmu, kvalitní reporting a zvládnutí komunikace napříč organizačními i externími složkami projektu. Jan Juříček školí techniky projektového managementu, publikuje a je členem profesionálních spolků pro projektové řízení v České republice. Ve společnosti Conceptica, kde je Partnerem, se věnuje odbornému, profesionálnímu a obchodnímu rozvoji služby outsourcing projektového řízení.
Conceptica je zavedená projektová kancelář, specializující se na profesionální služby v oblastech outsourcingu projektového řízení (včetně krizového řízení projektů), konzultačních služeb (záměry projektů, audity projektů, administrace výběrových řízení, metodiky a nástroje projektového řízení) a vzdělávání projektových manažerů prostřednictvím Akademie projektového řízení. Obchodní filozofie společnosti je založená na dlouhodobých a přátelských vztazích s klienty a partnery. Mezi dlouhodobé klienty a partnery patří společnosti v oblasti financí, telekomunikací, obchodu a služeb, IT a státní správy.