Hlavní navigace

Jaromír Gajdáček, ZP MV ČR: Sledujete už skutečné náklady na svou léčbu?

17. 2. 2012

Sdílet

„Zdravotní pojišťovna by měla mít pravomoc část nadstandardu přesunout do standardu. Klient také ocení, když se mu místo vstupu do bazénu nabídne smysluplný bonus nebo výhodnější připojištění na nadstandard než u konkurence,“ říká Jaromír Gajdáček, prezident Svazu zdravotních pojišťoven ČR a generální ředitel Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra ČR (ZP MV ČR).

Pane generální řediteli, vaše pojišťovna nabízí ojedinělý produkt – Kartu života. Jaké výhody přinesla jak pojišťovně, tak i vašim klientům? Pomohla odhalit účtování neuskutečněných zákroků ze strany lékařů?

Karta života je unikátní produkt Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra. Máme ho dva roky a nyní se dostáváme do fáze, kdy Kartu života má zhruba dvanáct procent našich klientů, je to přes 130 tisíc klientů.

Karta života je důležitá ze tří důvodů. Prostřednictvím této aplikace má klient dokonce ve svém mobilním telefonu k dispozici kompletní výpis vykázané zdravotní péče, kterou za něj pojišťovna zaplatila a to za poslední celé tři roky. To je důležité pro pacienty, kteří začínají sledovat náklady na svou léčbu. Získají tak i přehled, zda na ně náhodou nebyl vykázán zákrok, který neabsolvovali. V takových případech se mohou obrátit na svoji zdravotní pojišťovnu, která provede ve zdravotnickém zařízení revizi.

 

Jaromír GajdáčekJaké jsou další důvody proč mít Kartu života? 

Karta života může našim klientům pomoci i při záchraně života. Pokud se klientovi stane nehoda, či náhlá nevolnost, a je registrován v systému Karty života, ve chvíli, kdy přijede záchranná služba, mají její lékaři přístup k základním informacím o jeho zdravotním stavu. To je například výborné v situacích, kdy je člověk v bezvědomí a nekomunikuje. Záchranář se podívá do náhledu a zjistí, že se jedná například o kardiaka nebo diabetika, což mu usnadní jeho zákrok. Často se totiž jedná o vteřiny, které mohou pomoci zachránit život. Doporučuji tedy klientům, aby si aktualizovali údaje v Kartě života.

Třetí důvod proč mít Kartu života je zefektivnění léčby především chronicky nemocných pacientů. Spolupracujeme na tom se Sdružením praktických lékařů. V současné době máme tři léčebné programy, které se týkají diabetiků, lidí s vysokým tlakem a těch, kteří trpí vysokou hladinou tzv. „špatného“ cholesterolu. Připravujeme dále nový projekt, který se zaměří na efektivnější léčbu obezity dětí. Pro nás to znamená optimalizaci zdravotní péče z hlediska nákladů, pro pacienta optimalizaci z hlediska kvality péče.

 

Chápu to dobře, že Karta života jako produkt je mezi zdravotními pojišťovnami ojedinělý? 

Ano, je, byl vyvinut u nás, nepracuje pro nás v té souvislosti žádná externí firma. Jde o využití informací z našeho informačního systému. Některé jiné pojišťovny zkoušejí obdobné projekty, ale troufnu si říci, že jsme v tomto nejdál.

 

Pracuje vaše pojišťovna samostatně nebo máte své partnery? 

Každá zdravotní pojišťovna má svého komerčního partnera, se kterým má určité dohody. My máme Victoria Volksbanken pojišťovnu, která pro nás dělá především cestovní pojištění. V současnosti začínáme hovořit o tvorbě pojištění nadstandardů. V letošním roce nabízíme studentům do 26 let úplně nový produkt, pokud studují v zahraničí, například v programu Erasmus mají cestovní pojištění až na 180 dnů zcela zdarma. I studenti, kteří jedou do zahraničí za jiným účelem, mají cestovní pojištění zdarma, a to až na 60 dnů.

 

Zmínil jste se o nadstandardech, domnívám se, že by se například u stomatologa měl platit pouze rozdíl mezi „bílou“ plombou a plombou amalgámovou, která je hrazena pojišťovnou. Ve skutečnosti cena obyčejné plomby od bílé odečtena není. Obecně vzato, nadstandard by měl být zůstatek po odečtení standardu. Proč tomu tak není? 

Chápete situaci velice dobře, ale legislativa má svůj průběh. Díky posledním změnám zákonů si pacienti mohou už od 1. 12. loňského roku doplácet jen rozdíl. Do té doby to nebylo možné a v současnosti se tento nový prvek v českém zdravotnictví teprve rozbíhá. Seznam nadstandardů vydává Ministerstvo zdravotnictví ČR vyhláškou, v současné době je na seznamu zatím jen osmnáct výkonů či materiálů, které si může pacient doplatit. Myslím si, že nadstandard může být pro dobře hospodařící zdravotní pojišťovny také velice vhodným nástrojem podpory klientů. Umím si představit, že by měla pravomoc část nadstandardu přesunout do standardu. V tom vidím nástroj konkurence, kdy se klienti nebudou dívat jen na to, zda jim zdravotní pojišťovna platí vstup do bazénu, ale zda jim skutečně nabízí nějaký smysluplný bonus nebo jim nabídne výhodnější připojištění na nadstandard než konkurence. Tady vidím i smysl existence více zdravotních pojišťoven v ČR.

 

V současné době možnost připojištění nadstandardu neexistuje? 

Doposud ne. Připravuje se nový zákon o zdravotních pojišťovnách, který bude dávat pojišťovnám další nástroje konkurence. Bude skutečně záležet na tom, jak si která pojišťovna se situací poradí, jak bude umět hospodařit, jak bude umět nakoupit péči pro své klienty a v jaké kvalitě, a co bude umět nabídnout svým klientům ve volitelné oblasti.

 

Jedna věc je léčba nemocí, ale druhá, neméně důležitá, je prevence. Nabízíte vašim klientům nějaké preventivní zdravotní programy? 

Máme velký zájem na propagaci prevence. Proto jsme také  začali zdravý životní styl  propagovat poněkud jinak, než u nás bylo dosud zvykem. Vytvořili jsme projekt nazvaný Zdraví jako vášeň, jehož tváří je už tři roky herec Pavel Kříž. Spolupracuje s námi i známý specialista na výživu Petr Havlíček, který pomáhá našim klientům začít se zdravějším způsobem života. Do projektu se nově zapojila také zpěvačka Marta Jandová, která povede novou sekci o pohybu. Klientům dále nabízíme možnost absolvovat unikátní vyšetření. Například se mohou přihlásit na komplexní preventivní onkologické vyšetření v Masarykově onkologickém ústavu v Brně. V lázních Teplice nad Bečvou zase klientům zprostředkováváme komplexní kardiologickou prohlídku. Je určena lidem od čtyřiceti do šedesáti let, kteří chtějí vědět, jak jsou na tom se svým srdcem a celým kardiovaskulárním systémem.

 

 

Ing. Jaromír Gajdáček, Ph.D., MBA (52 let), je prezidentem Svazu zdravotních pojišťoven ČR (SZP ČR) a generálním ředitelem Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra ČR (ZP MV ČR).

Ve veřejném zdravotním pojištění působí od jeho vzniku začátkem 90. let 20. století. Generálním ředitelem největší tuzemské zaměstnanecké zdravotní pojišťovny je od 1. dubna 2008. Do té doby byl téměř 11 let výkonným ředitelem Svazu zdravotních pojišťoven ČR, nyní je jeho prezidentem. Je jedním z předních odborníků na problematiku zdravotního pojištění v ČR. Jeho profesním krédem je motivovat občany k odpovědnosti za své zdraví a ke snaze včas předcházet nemocem.

ICTS24

 

Ilustrační foto: © Guido Vrola - Fotolia.com