Jaromír Hájek, LeasePlan: Podnikatelé preferují operativní leasing

24. 11. 2013

Sdílet

 Autor: © hfng - Fotolia.com
„Kromě firem už i drobní podnikatelé pochopili, že operativní leasing je komfortní a také finančně výhodný,“ říká Jaromír Hájek, generální ředitel české pobočky LeasePlanu.

Jaromír Hájek Podle statistik České leasingové a finanční asociace (ČLFA) už firmy dokonce uzavírají více smluv na operativní leasing než na známější finanční leasing. Specialista na operativní leasing aut, společnost LeasePlan, vynálezce otevřené kalkulace, slaví 50. výročí založení. Vedoucí firma oboru nabízí služby ve 31 zemích, ve kterých se stará o více než 1,3 milionu automobilů. V České republice působí od roku 1996 a i tady je jedničkou trhu. Ten má vzrůstající tendenci a Manažer roku 2012 v odvětví doprava a logistika Jaromír Hájek (rozsáhlý rozhovor zde) je přesvědčen, že nastoupený trend bude pokračovat.

 

Co všechno zahrnujeme pod pojem operativní leasing? 

Smyslem operativního leasingu je nabídnout klientovi profesionální správu autoparku. Ve své vrcholné podobě – full service leasingu – přebírá leasingová společnost prakticky veškerou starost o vozy. Právě full service leasing je stěžejním produktem LeasePlanu. Největší zájem přitom je o tzv. otevřenou kalkulaci, při níž se s klientem dělíme o profit z kontraktu. Vedle toho poskytujeme zpětný leasing, kdy vozy od zákazníka vykoupíme a dále provozujeme v rámci klasického operativního leasingu. Klient tím navíc získá finanční prostředky, které může využít na rozvoj svého podniku. Nabízíme také správu autoparků bez financování vozů. Naše služby tak mohou využívat zákazníci, kteří z různých důvodů preferují jiné způsoby pořizování aut. Díky této kombinaci produktů dokážeme převzít do správy celou flotilu najednou, což je mnohem efektivnější než postupný náběh. Také proto se stále více nových zákazníků vydává touto cestou.

 

Zmínil jste otevřenou kalkulaci. Co si pod tím máme představit? 

Otevřená kalkulace je vynálezem LeasePlanu. Její počátky se datují sedmdesátými lety minulého století, kdy nizozemský dealer vozů Opel Huib van der Meulen dostal nápad. Aby udržel významného klienta, nabídnul mu místo prodeje aut jejich dlouhodobý pronájem doplněný několika službami. Když klientovi ukázal návrh měsíční splátky, ten se zděsil: „Vždyť je to drahé!“ Ale Huib van der Meulen na papír rozepsal všechny položky, které splátka zahrnuje. Zákazník pochopil, že na tomhle obchodu neprodělá. Huib van der Meulen pak posílil řady LeasePlanu, který na jeho nápadu postavil svou otevřenou kalkulaci. Postupně jsme ji rozvinuli v produktu Partner Plan. Nejenže garantujeme ceny služeb (za údržbu, opravy a pneumatiky) i zůstatkovou cenu vozidla, ale po ukončení leasingu klientovi dobropisujeme úspory z těchto kapitol. V opačné situaci, tedy v případě negativního výsledku, klient nic nedoplácí.

 

bitcoin_skoleni

Od doby Huiba van der Meulena se trh asi hodně změnil. Podle čeho si dnes zákazníci vybírají vozy a jaké jsou nejnovější trendy v oblasti doprovodných služeb? 

Většina klientů přistupuje k výběru velice zodpovědně. Rozhodují se hlavně na základě analýzy TCO, tedy celkových nákladů na pořízení a provoz jednotlivých modelů. Vyžadují profesionální konzultace a samozřejmě také to, abychom pro ně u prodejců vyjednali atraktivní ceny. Doprovodné služby jsou pro operativní leasing klíčové. Vývoj je v této oblasti neutuchající. Samozřejmostí se stávají pokročilé knihy jízd. LeasePlan se teď hodně soustředí na telematiku, která nám umožní sledovat auta na dálku. Díky tomu totiž poznáme, kde se zrovna pohybují a jaké servisní úkony potřebují.