Vaše banka se dosud specializovala v Česku na malé a střední podnikatele. Tento segment je v době krize považován za rizikovější. Není to tedy riskantní, když jste jim poskytli tolik úvěrů?
Růstový potenciál malých a středních podniků je natolik vysoký, že GE Money Bank tento segment úvěrově podporovala i v době krize. Naše hospodářské výsledky potvrzují, že se tento přístup vyplatil a kvalitní řízení rizika dokázalo udržet naše úvěrové portfolio zdravé. Segment malých firem a podnikatelů začíná nyní – v době ekonomického oživení – opět dynamicky růst.
Nyní jste se začali zaměřovat i na větší firmy. V tomto segmentu je silnější konkurence ostatních bank. Čím chce GE Money Bank konkurovat?
V segmentu malých a středních podniků jsme velmi úspěšným hráčem na trhu a logickým dalším krokem je rozšíření našeho záběru i na větší firmy. Rozhodně to neznamená, že bychom chtěli začít malé a střední firmy zanedbávat. Naopak v rozšíření našeho zaměření spatřujeme řadu synergických efektů, ze kterých mohou oba segmenty navzájem profitovat. Víme také, že řada našich klientů oceňuje stabilitu a důvěryhodnost GE Money Bank jako součásti jedné z největších průmyslových skupin světa – společnosti General Electric.
Středním a velkým klientům nabízíme specializovanou síť komerčních center s vysoce kvalifikovanými bankéři-profesionály na danou oblast. Nyní věnujeme velkou pozornost zrychlování a usnadňování úvěrových procesů. Především však přicházíme s novými produkty, které nás dramaticky odlišují od nabídky konkurence. Příkladem je balíček služeb Genius Business Export/Import s poplatky za europlatby v ceně tuzemského platebního styku. Jsme také pyšní na naši rozsáhlou síť poboček a bankomatů.
Říkáte, že budujete síť specializovaných komerčních center a sázíte na osobní přístup specializovaných bankéřů. Obojí je nákladově poměrně náročné. Vyplatí se to?
Náš recept na úspěšnou obsluhu podnikové klientely jsou právě kvalitní a specializovaní bankéři, důstojné prostředí pro jednání s klienty, mobilita našich bankéřů společně s kvalitními a jedinečnými produkty. Proto bylo nutné investovat do vybudování komerčních center v Praze, Brně, Ostravě a Pardubicích. Menší kanceláře komerčních center máme ve všech krajských městech. Investice je to pro nás zcela racionální. Obsluhujeme totiž až 10 % z celkového počtu středních a velkých firem. Komerční centra mají nyní za cíl postupně posunout na tuto úroveň i celkový podíl na objemech bankovních obchodů v tomto klientském segmentu.
Velkou pozornost vzbudila vaše nabídka nízkých poplatků za europlatby, kterou jste zmínil. Předpokládáte, že byste se více angažovali i v úvěrování zahraničního obchodu?
Tato revoluční nabídka v rámci balíčku služeb Genius Business Export/Import jednoznačně nadchla řadu klientů a z pohledu akvizice je velmi efektivním nástrojem. Počty nových exportérů a importérů nám v portfoliu dynamicky rostou. V naší nabídce budou navazovat nové služby v oblasti trade finance produktů a financování zahraničního obchodu obecně. Budeme také více úvěrovat exportéry i v zahraničních měnách, kde máme plné spektrum úvěrových produktů, stejně jako v domácí měně.
Kam bude podle vás v nejbližší době směřovat komerční bankovnictví v ČR?
Ekonomické oživení a postupný růst celého bankovního trhu pomůže jednotlivým sektorům vracet se, i když v rozdílném tempu, k růstu výroby a služeb. Očekáváme, že rychle poroste produkce exportérů, kteří budou na trhu intenzivně hledat nástroje podpory exportu, a to především směrem na východní trhy. Menší podniky může ovlivnit nástup nových platebních nástrojů, jako je nově vznikající koncept plateb prostřednictvím mobilních telefonů, na kterém pracuje skupina firem včetně GE Money Bank sdružených do společnosti Mopet.
Očekáváme také, že řada našich konkurentů, kteří byli za krize spíše pasivní, více otevřou své úvěrové kanály. GE Money Bank má tu výhodu, že byla aktivní i za krize a na konkurenci je tak dobře připravená.