Stres spojený se sháněním vánoční nadílky v přeplněných kamenných obchodech odstraňuje nakupování po internetu. Zaměstnanci ale tráví zhruba hodinu a půl denně on-line nákupy a dalšími mimopracovními aktivitami, takže prosinec je suverénně nejhorší měsíc co do promrhané pracovní doby. Firmy by měly přesně definovat míru, co je v práci ještě přípustné a co už nikoli.
Ve snaze vyhnout se návalům v kamenných obchodech lidé stále častěji „řeší Ježíška“ v klidu od počítače. Problém je, že se on-line nakupováním zabývají i v pracovní době. Prosinec je měsíc, kdy nejvíce poklesne pracovní morálka a pozornost zaměstnanců se na internetu přesune k mimopracovním činnostem. Dokládají to analytická čísla technologické společnosti truconneXion, která vyvíjí software pro sledování firemní výpočetní techniky.
Důvěřuj, ale prověřuj
„Pracovní morálka v předvánočním období je všeobecně křehká. Prosinec je měsícem nejmasivnějšího zneužívání pracovní doby pro soukromé účely. Podle našich analýz spolknou mimopracovní aktivity 30 % pracovního času aktivně stráveného na počítači, což podle druhu profese odpovídá přibližně jedné a půl hodině z osmihodinového pracovního fondu,“ říká Martin Hnízdil, AuditPro manažer společnosti truconneXion.
Oproti jiným měsícům není mimopracovní čas na počítači stráven tolik relaxací a zábavou, ale aktivními přípravami vánočních a novoročních svátků. „Na vrcholu prosincové statistiky mimopracovních činností je výběr a nákup vánočních dárků, ale také plánování zimní dovolené a programu svátečních dnů. Stále větší část pracovní doby v adventním období pohltí také příprava různých kalendářů z vlastních fotografií, ale také péefek a přáníček, která jsou rozesílána prostřednictvím soukromého e-mailu či sociálních sítí,“ vyjmenovává závěry společnosti truconneXion Martin Hnízdil.
Muži, kteří nenávidí fronty. Poznávací znamení: před Vánoci nakupují na internetu
K dokreslení profilu nejaktivnějších uživatelů elektronického nakupování mohou pomoci údaje Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Její výkonný ředitel Jan Vetyška dokládá, že nejvíce k internetovému nakupování inklinuje věková skupina 25 až 34 let. „Zajímavé je, že zatímco během roku je poměr online nakupujících mužů a žen víceméně stejný, před Vánoci více nakupují muži. Lze to připsat tomu, že muži jsou pohodlnější a udělají cokoli, aby se vyhnuli frontám v kamenných obchodech. Hlavním klientem e-shopů v předvánočním období jsou proto muži ve věku 18 až 40 let,“ říká Jan Vetyška z Asociace pro elektronickou komerci.
S poznatkem, že muži jsou od přírody připraveni do nakupování investovat méně energie a času než ženy, souhlasí i specialista na problematiku pracovního prostředí Michal Walter z předsednictva České asociace psychologů práce a organizace (ČAPPO). „Muži nepreferují chození po obchodech a čekání ve frontách, není to jejich hobby. Nakupování v kamenných obchodech je tradičně doménou žen,“ uvádí psycholog Michal Walter z ČAPPO. Jinak ovšem podle něj tlaku intenzivní reklamní kampaně v prosinci podléhají muži i ženy, kteří na internetu hledají inspiraci a další možnosti, jak pořídit dárky za rozumnou cenu.
Podle společnosti truconneXion rozhodně není náhodou, že je právě tato věková skupina mužů v online nakupování před Vánocemi nejaktivnější. „Mladí muži se v prostředí internetu chovají aktivně a z hlediska svých příjmů patří mezi nadprůměrné. Co se týče volného času patří naopak mezi ty nejvytíženější, takže e-shopy pro ně představují optimální volbu,“ vyvozuje Martin Hnízdil.
Množství reklamních podnětů cílených na uživatele internetu nepochybně poroste s tím, jak se prodlužuje doba kampaní vzájemně na sebe navazujících. Období Vánoc plynule přejde do období povánočních slev a lednových výprodejů, která zaměstnance s přístupem na internet budou rozptylovat od práce a ponoukat k další výhodné koupi prostřednictvím několika kliknutí myší. Společnost truconneXion proto předpokládá, že ve srovnání s předcházejícími roky ještě více poroste sloupec zneužívání pracovního internetu u měsíce ledna, který v roce 2011 spadal do pásma lehkého nadprůměru.
Dilema zaměstnavatelů: Do jaké míry tolerovat internet pro mimopracovní účely?
Prosincová intenzita privátního provozu na pracovním internetu zaměstnavatele rozhodně nepotěší. Mají několik možností, jak se s tím vyrovnat. Podle zkušeností psychologa Michala Waltera řada zaměstnavatelů před Vánoci internet pro mimopracovní účely v rámci dobré atmosféry vesměs toleruje a přístup na internet neblokuje a neomezuje. „Je to tichý a nepsaný benefit, a pokud to nemá vliv na kvalitu odevzdané práce, zaměstnavatelé jsou před svátky ochotni přimhouřit oči, “ říká Michal Walter.
U firem, které nijak nesledují frekvenci pohybu na internetových stránkách, ovšem hrozí, že jim v extrémních případech poklesne pracovní výkonnost až o 30 hodin na zaměstnance měsíčně pod normál. Tato „nadílka“ může nastat všude tam, kde nevyužívají softwarové nástroje pro monitorování efektivity zaměstnanců. „Jedince, který práci u počítače pouze předstírá, dnes už bez specializovaného softwaru nemáte šanci odhalit, a zejména postihnout,“ upozorňuje Martin Hnízdil ze společnosti truconneXion.
Pracovní morálka pomocí totálních zákazů?
Jako optimální varianta se ukazuje průběžný monitoring aktivit na firemních počítačích, který poskytuje vedení firem dlouhodobý přehled o pracovní morálce zaměstnanců. „Na zaměstnance preventivně působí už ten fakt, že je jeho výkon sledován a vyhodnocován, a nedovolí si žádný exces. Vedení také může snadno posoudit, jaké chování je již přes čáru, a účinně mu předcházet. Pochopitelně i v těchto firmách před Vánoci zaznamenají nárůst mimopracovních aktivit, ale nebude to představovat žádnou významnou odchylku od normálu,“ poznamenává Martin Hnízdil z truconneXion, který rozhodně není příznivcem radikálních řešení typu naprostého odstřihnutí zaměstnanců od internetu. Jeho mínění sdílejí i odborníci na motivaci zaměstnanců.
„Svádět boj s pracovní morálkou s pomocí totálních zákazů se ukazuje jako neefektivní. Zaměstnanec potřebuje mít sice jasně vytyčené hranice, ale současně musí cítit důvěru, jež ho bude stimulovat k optimálním výkonům,“ rozvádí svou představu o motivujícím pracovním prostředí psycholog Michal Walter. Vedení firem si podle něj musí být vědomo, že od vystresovaného zaměstnance, který potřebuje před koncem kalendářního roku uzavřít rozdělanou práci a přitom si nemůže ani zkontrolovat soukromou poštu nebo včas obstarat vánoční dárek, se dobrého pracovního výkonu nejspíše nedočká.
Zdroj: truconneXion
Foto: © Ariwasabi - Fotolia.com