Celkové prodeje nových vozů podle Svazu dovozců automobilů (SDA) klesly o devět procent, situace na západních trzích je podobná. Jak tato skutečnost ovlivnila vaši společnost?
Situace opravdu není jednoduchá. Jsme jedni z mála, kterým se daří růst i přes nepříznivý tržní vývoj. Za prvních osm měsíců tohoto roku jsme zaznamenali dvacetiprocentní nárůst oproti roku minulému. Tento úspěch by bez usilovné práce našich zaměstnanců nebyl možný. Velmi úspěšné byly naše nedávné retailové kampaně, ať již zmíním kampaň směrovanou k dvacátému výročí ŠKoFINu či Garanci nejlepší nabídky, která nás provázela druhým kvartálem tohoto roku. Věřím, že stejně úspěšná bude i nedávno zahájená fleetová kampaň.
Před dvěma roky jsme ve ŠkoFINu zahájili změnové řízení, jehož součástí bylo definování dlouhodobé obchodní a IT strategie, které jsou velmi úzce provázané. Zaměřili jsme se na procesní a projektovou excelenci. Zefektivnili jsme projektový management a řízení priorit napříč společností. Investovali jsme do komplexního programu vzdělávání zaměstnanců v oblasti procesní optimalizace a zeštíhlení (leanu). Výsledky potvrzují, že tato investice se vyplatila.
Jak se trh financování automobilů v posledních letech změnil?
Ceny vozů v posledních šest letech klesly o více než dvacet procent, auto je stále dostupnější komoditou. Dříve bylo možné si pořídit například Škodu Fabia za sedmnáct průměrných platů, nyní je to možné již za deset. Stagnace a pokles spotřeby domácností financování automobilů nepomáhají. Lidé se bojí zadlužit se a podíl zákazníků, kteří si pořizují vůz za hotové, je stále vysoký, a to okolo šedesáti procent. Pozitivní je, že zákazníci si jednotlivé nabídky srovnávají, ale i přesto je zde velký prostor pro zlepšení finanční gramotnosti české populace.
Které produkty jsou nejvíce poptávány u vašich zákazníků?
U retailových zákazníků jednoznačně dominuje úvěr. Díky úzké spolupráci se ŠKODA Auto a Porsche Česká republika máme na téměř každý model koncernu Volkswagen zajímavou akční nabídku, která zahrnuje nízký úrok, nulové poplatky, výhodné pojištění a další výhody, jako například zimní pneumatiky zdarma či dodatečnou výbavu. Vedle standardních pojistných produktů, kterými jsou povinné ručení a havarijní pojištění, nabízíme například pojištění GAP, kryjící hodnotu vozu do 100 % jeho pořizovací hodnoty. Zákazník si tak v případě odcizení vozu či havárie velkého rozsahu může pořídit vozidlo nové, bez nutnosti dodatečné investice. Korporátní zákazníci upřednostňují úvěr nebo operativní leasing s doprovodnými službami šitý na míru jejich individuálních požadavků.
Poprvé v historii ŠkoFINu byla odstartována fleetová kampaň „Více pohodlí pro Vaši firmu“, jehož součástí je i rebranding ŠkoFIN Fleet Services na ŠkoFIN Správa vozového parku. Co si od této kampaně slibujete?
Rádi bychom se ještě více přiblížili malým a středním firmám, proto i přejmenování na ŠkoFIN Správa vozového parku, které je podle našeho názoru srozumitelnější. Operativní leasing není řešením jen pro velké flotily, ale je určitě správnou volbou i pro živnostníka s jedním vozidlem. Hlavním mottem celé kampaně je „Více pohodlí pro Vaši firmu“, starosti se správou vozidla přenechte odborníkovi a volné kapacity tak můžete věnovat podnikání či rodině. V dubnu tohoto roku jsme rozšířili naši produktovou řadu operativního leasingu o produkty TOP, VARIO a START, které se liší přístupem klienta k riziku. Jedná se o otevřené, polootevřené a uzavřené kalkulace operativního leasingu.
Proč jste se zaměřili na další rozvoj operativního leasingu? ŠkoFIN byl v minulosti spíše vnímán jako tržní lídr v retailové oblasti...
Naše pevná pozice v retailovém obchodě je určitě velké plus pro další růst v operativním leasingu. Je důležité zmínit, že díky velikosti našeho portfolia máme velkoodběratelské slevy od dodavatelů jednotlivých služeb a ty pak přenášíme na naše zákazníky jak v retailu, tak i u operativního leasingu.
Operativní leasing nabývá na oblibě a v posledních letech nejen my, ale i celý trh zaznamenal výrazný růst v této oblasti. V západní Evropě je operativní leasing produktem nejen pro korporátní zákazníky, ale je hojně využíván i retailovými zákazníky. Auto je bráno jako předmět k užívání s celou řadou doprovodných služeb. Myslím, že mírný odklon od vlastnictví vozu k využívání vozu jako služby je znatelný i na českém trhu.
O které doprovodné služby je mezi fleetovými zákazníky největší zájem?
Určitě zmíním pojištění, a to povinné ručení, havarijní pojištění či pojištění čelních skel. Žádaný je pravidelný servis a pneuservis, zákonné poplatky, mezi něž se řadí přihlášení a odhlášení vozu, poplatky za rádio. Velké oblibě se těší tankovací karty či elektronická kniha jízd. Určitě bych mohla ve výčtu služeb ještě pokračovat, uvedla jsem ty nejpreferovanější. V letošním roce plánujeme zavést online reporting, což předpokládám bude další oblíbená služba u našich klientů.
V čem vidíte hlavní přínosy operativního leasingu pro malé a střední firmy?
Jak ukazuje trend prvního pololetí tohoto roku, banky snižují objem finančních prostředků poskytnutých malým a středním podnikům. Jde pravděpodobně o důsledek regulačních opatření a zde je tedy operativní leasing pro firmy více než vhodnou alternativou. S ohledem na ekonomickou situaci si firmy dnes pečlivě hlídají své náklady. Každá cesta jak snížit náklady je vítána. Díky správné skladbě vozového parku a vhodné struktuře doprovodných služeb je možné uspořit nemalé finanční prostředky. Úspora není jen finanční, ušetříte rovněž čas věnovaný správě vozového parku.
Důležité je si vše pečlivě promyslet, porovnat rozsah jednotlivých nabídek s ohledem na to, které služby jsou nabízeny a v jakém rozsahu, jak probíhá vyúčtování při vrácení vozidla po skončení nájmu. Zde bych odkázala na Desatero pro vyhodnocování nabídek na operativní leasing a správu vozových parků vydané Českou leasingovou a finanční asociací.
Společnost ŠkoFIN je přední finanční společností na českém trhu zaměřující se na financování a podporu prodeje aut, služby pro fleet a související služby. Portfolio finančních služeb zahrnuje úvěr na auto, leasing automobilů, operativní leasing, pojištění vozidla a doplňková pojištění. Součástí nabídky jsou nejen nové automobily koncernových značek ŠKODA, Volkswagen, Audi a SEAT, ale také zánovní ojeté vozy těchto značek v rámci projektů Das WeltAuto a ŠKODA Plus. ŠkoFIN je největší společností, financující automobily, působící v České republice od roku 1992. Je 100% dceřinou společností Volkswagen Financial Services, které mají své pobočky ve více než 40 zemí světa.