Každý druhý český a slovenský podnik změnil svůj obchodní model v souvislosti s digitalizací

8. 1. 2020

Sdílet

 Autor: © Guido Vrola - Fotolia.com
Polovina středních a velkých podniků v ČR a SR již zaznamenala v souvislosti s digitalizací změnu svého obchodního modelu, dalších 40 % organizací tyto změny očekává, nebo se na ně připravuje. V příštím roce bude nicméně digitálním iniciativám v tuzemských podnicích dominovat především téma provozní efektivity.

Statistiky vyplývají z průzkumu INSIDE Digital Maturity 2019, v němž odpovídalo 86 vrcholných manažerů z podniků a organizací napříč odvětvími.

 

Podíl respondentů, kteří zaznamenali ve svých organizacích změnu obchodního modelu, odpovídá v Česku a na Slovensku světovému průměru, respektive je o 1 % vyšší ve srovnání s výsledky průzkumu 2019 CIO agenda. Změna obchodního modelu se může týkat jak způsobu, jímž jsou produkty či služby prodávány nebo dodávány (tzv. prodejní a obslužné kanály), tak vlastní povahy nabízených produktů a služeb (plně či částečně digitální/elektronická forma, digitální aspekt v podobě appky apod.). Ještě překvapivější jsou ale výsledky sebehodnocení v oblasti stavu digitálních iniciativ v podnicích.

 

„Udivilo nás, že při hodnocení své vlastní digitální vyspělosti byli tradičně spíše zdrženliví a pesimističtí tuzemští respondenti optimističtější než respondenti v nejnovějším průzkumu Gartner 2020 CIO agenda z regionu EMEA, tedy Evropa, střední východ a Afrika“, říká šéfredaktor informační služby INSIDE Lukáš Erben. „Zatímco v EMEA se v nejpokročilejších fázích škálování a ladění digitálních iniciativ nachází v současné době 40 % organizací, v našem průzkumu se takto zařadilo plných 51 % respondentů.“

 

Digitální iniciativy tak buď zůstávají, nebo se stávají, jednou z hlavních priorit většiny podniků i organizací – ať už v podobě rostoucího obratu a zisku, nebo zlepšování zákaznické zkušenosti (CX, Customer Experience). V lokálním průzkumu se nicméně k těmto dvěma typickým prioritám přidává další dominantní trend – zvyšování provozní efektivity a případné hledání úspor, které se sice jako první priorita umístilo až na třetí pozici, v součtu první až třetí či první až páté priority ale v lokálním průzkumu s přehledem vede.

 

„Provozní efektivita a úspory pochopitelně souvisejí s digitálními inciativami, zejména v oblasti optimalizace provozu a procesů – ať už v rámci IT, byznysu nebo na celopodnikové úrovni,“ vysvětluje Oldřich Příklenk, vydavatel INSIDE a CEO společnosti KPC-Group, zastoupení Gartner v ČR, SR a Rumunsku. „Jsme přesvědčeni, že právě zvyšování provozní efektivity bude v Česku jedním z hlavních digitálních témat pro příští rok. Potvrzují to i další výsledky našeho průzkumu digitální vyspělosti – například nejčastěji používaná digitální metrika, kterou je úspora času.“

bitcoin školení listopad 24

 

V technologické oblasti se české a slovenské podniky zaměřují především na digitální bezpečnost, automatizaci (infrastruktury, aplikací, procesů) a datově-analytickou oblast (BI, datová analytika, rozšířená a prediktivní analytika) – ty zároveň patří, společně s modernizací či transformací tzv. core systémů (na prvním místě) a cloudem (na místě pátém), mezi hlavní investiční priority pro rok 2020.