Klesá vládní podpora i předpokládané prodeje elektromobilů

5. 6. 2013

Sdílet

 Autor: © guukaa - Fotolia.com
Hlavními výzvami pro elektromobilitu zůstávají bezpečnost baterií a zlepšení infrastruktury; Japonsko a Jižní Korea mají nejsofistikovanější technologii, ovšem poměr ceny a výkonu se zlepšuje v Německu.

Navzdory vyspělé technologii a zlepšené nákladové struktuře nejsou předpovědi pro výrobu elektromobilů (EV) a plug-in hybridních automobilů (PHEV) nijak optimistické. To je výsledek poslední studie E-mobility Index od Roland Berger Strategy Consultants a Forschungsgesellschaft Kraftfahrwesen mbH Aachen (fka) pro první kvartál roku 2013. Index srovnává konkurenční pozici sedmi vedoucích zemí v oblasti elektromobility (Německa, Francie, Itálie, USA, Japonska, Číny a Jižní Koreje). Detailně je ve studii provedena analýza technologie, průmyslu a trhu. 

 

Čáru přes rozpočet udělala těžba ropy hydraulickým štěpením

Index ukazuje, že výroba elektromobilů je pro OEM výrobce pořád po finanční stránce neatraktivní. "OEM výrobci vydělávají mnohem nižší marže na prodeji elektromobilů než na prodeji běžných aut," říká Wolfgang Bernhart, partner v Roland Berger Strategy Consultants. "Celkové náklady vlastnictví elektromobilů během jejich užitné doby jsou mnohem vyšší, než je tomu u konvenčních vozidel." 

Výsledné dodatečné náklady na výrobu elektrických a hybridních vozidel odrazují OEM výrobce od jejich masové produkce. Tento problém udeří na trh s elektromobily ještě více, pokud USA budou nadále pokračovat ve svých projektech hydraulického štěpení. "Těžba ropy hydraulickým štěpením by mohla stabilizovat její ceny na několik dalších let," říká Thomas Schlick, partner v Roland Berger. "To by ještě více znevýhodnilo alternativní pohony po nákladové stránce."

 

Hlavními výzvami zůstávají bezpečnost baterií a zlepšení infrastruktury 

Bezpečnost baterií má také velký dopad na rozvoj elektromobility. Lithium-iontové baterie, které se obvykle v elektromobilech používají, se můžou při poškození vznítit nebo explodovat. "Výrobci baterií musí tento bezpečnostní problém rychle vyřešit za pomoci inovativních bezpečnostních konceptů a nespoléhat se na rigidní a těžkopádné bezpečnostní struktury, jak tomu bylo předtím. To je jediný způsob jak zajistit, že bezpečnost nebude na úkor efektivity," vysvětluje senior inženýr fka Markus Thoennes. 

Nedostačující elektromobilní infrastruktura je další problém. Omezený dojezd elektromobilů se pravděpodobně nezlepší dříve než kolem roku 2020, kdy na trh vstoupí efektivnější skladovací technologie. "Elektromobilita se nemůže stát součástí veřejné nebo soukromé přepravy pokud nefunguje komplexní nabíjecí infrastruktura," říká Bernhart. 

Německo má v současné době 2 200 veřejných nabíjecích stanic. Cílem národní platformy pro elektromobilitu je mít 150 000 veřejných nabíjecích bodů do roku 2020, plus dalších 7 000 rychlonabíjecích stanic a kolem 800 000 osobních nabíjecích stanic v lidských obydlích. K dosažení tohoto cíle, soukromí investoři pořád potřebují atraktivní obchodní modely. Jen společný a dlouhodobý závazek mezi vládou a průmyslem mohou zajistit celonárodní rozšíření elektromobilů. "Tento závazek se však zatím nedaří získat ani od vlád v regionu střední a východní Evropy, včetně České republiky," říká Roland Zsilinszky, Principal a expert na oblast automobilového průmyslu z české kanceláře Roland Berger Strategy Consultants.

 

Technologie – Průmysl – Trh: Pořadí těchto jednotlivých kategorií 

Experti z Roland Berger a fka analyzovali sedm nejdůležitějších zemí vyrábějících auta v kategoriích technologie, průmysl a trh. Výsledné pořadí bylo následující: 

Technologie: Jižní Korea pořád vede v kategorii technologie, i když ohlášená vozidla ještě nejsou v prodejnách. Německo je těsně druhé díky výraznému zvýšení poměru ceny a výkonu u elektromobilů. Naopak USA se stávají méně konkurenceschopné s klesajícími celkovými prodeji elektromobilů a drahými modely nabírajícími na relevanci. Ve všech analyzovaných zemích klesají veřejné dotace pro výzkum a vývoj v oblasti elektromobility. Jedinou výjimkou je Čína, která do současných programů investuje kolem 7,7 mld. EUR. 

Průmysl: Japonsko je pořád na špici průmyslového žebříčku, ale kvůli snižujícím se předpovědím výroby elektromobilů a bateriových článků země pomalu ztrácí půdu. Od teď do roku 2015 vyrobí Japonsko 283 000 elektrických a hybridních vozidel. Nárůst je viditelný především u Jižní Koreje – země rozšiřuje svoji výrobu vozidel u baterií. Německo a Francie také zvyšují předpovědi výroby automobilů. Celosvětově má ale výroba elektromobilů klesající tendenci. Z důvodu tržní konsolidace bude výroba bateriových článků omezena na Japonsko a Jižní Koreu. Experti očekávají v roce 2015 v Japonsku výrobu přes 7 000 MWh článků a v Jižní Koreji přes 4 200 MWh, zatímco Německo bude hrát jen okrajovou roli s výrobou jen přes 200 MWh. 

Trh: Podíl elektrických a hybridních modelů na celkovém prodeji nových automobilů v posledních měsících mírně rostl, ale je ve zkoumaných zemích pořád nízký. Japonsko v rámci těchto zemí vede díky pozitivním účinkům programů, které běžely do konce roku 2012. Čína, Jižní Korea a Francie naopak zvýšily dotace pro elektromobily, aby napomohly prosazení elektromobility.

bitcoin_skoleni