Klid před bouří

2. 1. 2019

Sdílet

 Autor: Pixabay
Přelom roku je obvykle časem, kdy bilancujeme minulé období a přemýšlíme o věcech budoucích. Výjimečná ekonomická situace minulých let byla dobou příznivého podnikatelského prostředí, které pravděpodobně brzo skončí. Možná se už následující jaro zeptá, co jsme dělali po všechny ty roky.

 

Zatím nikdo neodvažuje přesně předpovědět, kdy bouřka přijde a jak silná bude. Ale už se začíná zatahovat a ekonomika zpomaluje.


Dlouhé období nízkých úrokových měr způsobilo, že máme celou jednu generaci manažerů, kteří nepoznali nic jiného než levné, nebo alespoň přijatelné úvěry. I během krize před deseti lety vystoupala reposazba ČNB nejvýše na hodnotu 3,75 %. Jak by si naše podniky poradily, kdyby se vrátily zpět úrokové podmínky devadesátých let – s hladinou dlouhodobě neklesající pod 10 % a s maximem 39 %?


Největší vrásky na čele dělá firmám nedostatek pracovníků a s tím spojená mzdová spirála, která už reálně ohrožuje ziskovost výroby i služeb. Tyto problémy měly svou nenápadnou předehru, kterou byla dlouhodobě diskutovaná problematika vysokých odvodů prodražujících pracovní sílu. Závěry této diskuse nabízely jako řešení především jejich snížení; hlasy pro druhou možnost, kterou je zvýšení výkonnosti českého průmyslu, jeho modernizace, již bylo slyšet mnohem méně. Přitom bylo možné usilovat o obojí.

bitcoin školení listopad 24


Hlavní zodpovědnost je ovšem na firmách samotných. Teď se ukáže, jak kdo využil dlouhé období nízkých úvěrů a levné koruny. Vláda jako moderátor podnikatelského prostředí do velké míry selhává. Především nevyužívá efektivně nástrojů, které na to má k dispozici. Prostředky ze strukturálních fondů EU, především z Operačního programu pro inovace a konkurenceschopnost, jsme dostali na to, abychom podpořili českou ekonomiku. Na rozdíl třeba od Polska, které má bruselské peníze již rozdělené, je u nás čerpání evropských dotací ve skluzu a reálně hrozí, že část z nich propadne.


Veřejná podpora podnikání funguje v celém vyspělém světě. Nezdržujme ji. Nediskutujme, jestli dotace mají smysl nebo ne. Použijme je efektivně jako legální doping pro naše podniky. Aby jim pomohly doběhnout konkurenty z okolních vyspělých zemí. A nestačí, aby měly stejně dobré výrobky. Musíme usilovat o to, aby si jejich zaměstnanci také stejně vydělali.