Konec firemních Ferrari je populistický hon na čarodějnice, který nikomu nic nepřinese

6. 12. 2023

Sdílet

Ferrari Autor: Depositphotos
Ferrari
Prezident Petr Pavel podepsal Konsolidační balíček, jehož součástí je omezení odpočtu DPH na osobní automobil na první dva miliony korun z ceny vozu. Změny tak vstupují 1. 1. 2024 v platnost. Jakkoliv je ozdravení veřejných financí nezbytné, uvedené opatření je ukázkou čirého populismu, jak míní Ondřej Tyleček, generální ředitel kreativní agentury Fairy Tailors.

Vláda ve svém vyjádření k balíčku z 23. 5. 2023 uvedla, že „… v roce 2020 bylo 96 ze 101 nově registrovaných Ferrari v Česku registrováno na firmu…“, čímž nové opatření zarámovala jako boj proti superbohatým lidem, kteří na své firmy registrují soukromá luxusní auta, která však zjevně neslouží k jejich podnikání. 

Ondřej Tyleček, Fairy Tailors

Ondřej Tyleček tvrdí: „Ve skutečnosti jde o nesmyslný hon na čarodějnice, který na hranici postaví tisíce slušných podnikatelů a manažerů ze střední třídy, zatímco přínos státnímu rozpočtu je diskutabilní.“

Luxusních a supersportovních vozů se u nás prodá několik stovek

V roce 2022 se v České republice prodalo 192 tisíc osobních aut. Skutečně luxusních a supersportovních vozů značek Rolls-Royce, Lamborghini, Bentley nebo Ferrari se ročně prodá několik stovek, tvoří tedy zanedbatelný zlomek objemu trhu. A že si většinu Ferrari pořídily firmy? Ano, ale to platí i pro Škodovku. Firmy totiž v Česku kupují přes 75 % všech nových aut.

bitcoin_skoleni

Kdo jsou vlastně ti boháči, kteří si kupují auta za dva miliony, klade si otázku Ondřej Tyleček: „No, je to leckdo. Auta totiž v posledních letech významně zdražila a tuto částku zaplatíme za poměrně běžné vozy. Přes dva miliony se snadno dostane nejen Volkswagen Arteon či rodinný Multivan, ale k této hranici se nebezpečně blíží i lépe vybavená česká Škoda Superb, Kodiaq nebo Enyaq. Nejde tedy o žádné superluxusní zboží, ale o obvyklá služební auta ekonomicky úspěšné české střední a vyšší střední třídy. Auta v této cenové hladině si pořizují nejen podnikatelé a živnostníci, ale dostává je k užívání také střední a vyšší management firem.“

Řada firem a živnostníků odloží nebo omezí obměnu vozového parku

Velmi bohatí lidé si svá Ferrari pořídí i bez možnosti plně odečíst DPH a stát od nich v roce 2024 skutečně vybere několik stovek milionů korun navíc. Ondřej Tyleček však míní: „Zároveň však o jiné stovky milionů nebo možná až miliardy přijde, protože řada firem a živnostníků odloží nebo omezí obměnu svého vozového parku, případně si dražší služební vozy zaregistruje v zahraničí. Výsledkem bude zpomalení českého trhu s auty, a ještě větší frustrace podnikatelů z nestabilního daňového prostředí České republiky. A to naší stagnující ekonomice rozhodně neprospěje.“