Pokles důvěry v českou ekonomiku se v září dále prohloubil. Už devátý měsíc za sebou. U podnikatelů byl tentokrát pokles hlubší než u spotřebitelů. Naposled se čeští podnikatelé takto ulekli jen při nástupu poslední krize – jejich indikátor důvěry byl horší pouze v období mezi zářím 2008 až únorem 2009. Nyní byl příčinou především propad důvěry v obchodě a službách.
Respekt k výsledkům
Když vydá nové indikátory sentimentu v americké ekonomice jedno ze dvou pracovišť, Michigan University nebo Conference Board, reagují světové finanční trhy okamžitě, podle výsledku často bouřlivě. Tak silný respekt tyto informace vzbudí. A není to jen díky váze americké ekonomiky. OECD také vydává pro jednotlivé regiony světové ekonomiky a velké země indikátory důvěry, ty však takto silný dopad zpravidla nezaznamenávají. Když publikoval informaci z konjunkturních průzkumů za Českou republiku každý měsíc český statistický úřad (ČSÚ), po dlouhou dobu byly ohlasy jen vlažné. Přitom historie ukazuje, že konjunkturní průzkumy v ČR jsou – zpětně hodnoceno – velmi dobrým a přesným předstihovým zobrazením budoucího vývoje české ekonomiky. Tím hůř, chce se říci v tento moment.
Přesné indikátory důvěry
Přesnost předpovědí podle konjunkturních průzkumů je přinejmenším posledních dvanáct měsíců velmi vysoká – z odpovědí respondentů bylo možné usoudit na velmi příznivý výkon české ekonomiky v letošním prvním čtvrtletí, protože důvěra v posledních měsících loňského roku výrazně stoupala. Následně se nálada respondentů zhoršila, zejména co se týká spotřebitelské důvěry. Toto zjištění pak bylo potvrzeno zpomalením ekonomiky ve druhém čtvrtletí. V něm však předstihové indikátory ukazovaly další zhoršování sentimentu, takže informace o vývoji HDP po zbytek letošního roku zřejmě potvrdí další ochlazení.
V září se zhoršila důvěra především v obchodě, vybraných odvětvích služeb a v průmyslu. Stavebnictví zaznamenalo zlepšená očekávání (průzkum byl proveden ještě před schváleným přidělením 4 mld. korun resortu dopravy), ale oproti velmi nízké základně, dokonce nižší než v krizovém a pokrizovém období ekonomiky.
V Evropě slábne průmysl i služby…
Nejsou to však jen měkká data (indikátory důvěry), ale i data tvrdá, která analytiky přinutila nasadit si černé brýle. Produkce zpracovatelského a těžebního průmyslu stoupla v úhrnu v Německu za červenec, podle dosud dosažitelných dat, sice meziročně o silných 10,3 % (bez sezónního očištění), ale ještě v květnu o neuvěřitelných 23,6 %. Meziměsíční sezónně očištěná data jako přesnější odraz aktuálního vývoje ukázala v Evropě v červenci příznivé výsledky, ovšem především díky nízké srovnávací základně, protože červen byl v tomto ohledu mimořádně nepříznivý – prakticky ve všech evropských zemích došlo ve zpracovatelském a těžebním průmyslu k poklesu.
Dynamika tržeb ve službách kromě maloobchodu byla v Evropě nejslabší od počátku roku, v eurozóně s tempem ještě nižším než za EU.
… a logicky i indikátory důvěry
Měkká data v Evropě také slábnou. V průmyslu se očekávání zhoršila v propadu důvěry do negativních hodnot, které by byly zřejmě ještě hlubší nebýt stále kladných čísel velké německé ekonomiky. Kromě ní jsou ještě relativně optimističtí – ale výrazně méně než v jarních měsících – i průmyslníci v České republice, na Slovensku, v Estonsku a Dánsku. Jinde jsou indikátory v červených číslech.
Co se týká spotřebitelské důvěry, kromě severu Evropy už jen v Rakousku a Lucembursku zůstala sezónně očištěná bilance kladných a záporných odpovědí v pozitivním teritoriu. V Německu byla tato bilance v srpnu už jen vyrovnaná po projevu velmi silné důvěry v předchozích měsících. V sektoru služeb mírně převážily kladné odpovědi v eurozóně, v celé EU už byla bilance odpovědí záporná (ve 14 zemích bylo saldo kladné). Pesimismus vyjádřený převahou záporných odpovědí se objevil i v evropském stavebnictví, v letošním roce poprvé. Podnikatelé v obchodě jsou v unii pesimističtí už od dubna, v eurozóně celý letošní rok.
Slábnoucí důvěra v evropskou ekonomiku potvrzovaná i aktuálním vývojem zhoršuje vyhlídky pro otevřenou Českou republiku. Umocňují je i vnitřní příčiny způsobující oslabení poptávky po zboží a službách na domácím trhu.
Více na: http://czso.cz/csu/csu.nsf/informace/ckpr092611.doc
Foto: © Les Cunliffe - Fotolia.com