Prudký březnový propad důvěry spotřebitelů odráží jejich obavy z nadcházejícího období. Výrazný útlum nálady lidí měl hlavní vliv na to, že důvěra v českou ekonomiku celkově už třetí měsíc klesá. V březnu byl propad nejsilnější. Důvěra podnikatelů se rovněž snížila, ale ve srovnání se spotřebiteli jen nepatrně.
Nezaměstnanost v očekáváních dále poroste
Lidé se letos v březnu ocitli, co se důvěry v budoucnost týká, na tomtéž bodu pesimismu, jako v červenci 2009. Tedy v období, kdy zuřila ekonomická krize – míra nezaměstnanosti podle počtu uchazečů o práci tehdy stoupla na 8,4 %, z měsíce na měsíc se přihlásilo na úřadech práce nově přes 70 tisíc osob (celkem nemělo práci 485,3 tis. osob). A letos? Březnová data ještě nejsou k dispozici, ale tatáž míra nezaměstnanosti činila minulý měsíc 9,6 %, nově se zaevidovalo 47 tisíc lidí bez práce a nezaměstnaných bylo téměř 567 tisíc. Lidé navíc soudí, že nezaměstnanost dále poroste (podíl respondentů očekávajících její růst se v březnu mírně zvýšil). Obávají se v podstatně větší míře než v únoru, že se zhorší česká ekonomika i finanční situace u nich doma. Průzkum proběhl v době, kdy ještě nebyly známy záměry vlády týkající se úprav daní z příjmů a plateb sociálního pojistného. Reakce spotřebitelů na tyto změny zaznamená až průzkum v měsíci dubnu.
Podnikatelé: situace zůstane stejná
Podle specialistů na propočty z konjunkturních průzkumů nelze březnový pokles důvěry v podnikatelském sektoru hodnotit příliš negativně. Podobně jako v únoru totiž převažují v průmyslu odpovědi „neměnnost“ situace. To v souhrnu – oproti výraznému optimismu během výstupu z krize v roce 2010 projevujícím se velmi vysokými přírůstky průmyslové produkce – vyúsťuje v pokles indikátoru důvěry za dané odvětví. Úrovňově je však důvěra v průmyslu (podle sezónně očištěných sald indikátorů) pořád vysoká. Pohybuje se na téže linii jako v závěru prvního pololetí 2008, kdy průmyslové podniky ani ve snu nenapadlo, co se bude dít: již v závěru roku 2008 udeřila krize silou, která srazila jejich meziroční tempa do dvojciferných červených čísel. Teď tomu tak není. Zcela jiná je i situace globální.
Svět jede ve velkém stylu. A čeká ještě víc
Světový index nákupních manažerů zpracovávaný pro banku JPMorgan ukazuje silný globální růst. Jeho křivka relativně spolehlivě indikuje růst světového HDP (v anualizované procentní změně). Po zaváhání z loňského jara i léta, kdy ještě panovaly pochybnosti, zda nepřijde druhá recese, roste světový index nákupních manažerů velmi prudce, zhruba jako v razantním výstupu z krize v roce 2009.
Aktivita ve službách a zpracovatelském průmyslu je velmi vysoko, od loňského podzimu graduje především ve Spojených státech, letos dále roste i v eurozóně. Čínské indikátory ve srovnání s tím naopak překvapivě klesají, ovšem z vysokých hodnot. Česká republika se v žebříčku výkonnosti zpracovatelského průmyslu v globálním měřítku ocitla v únorových očekáváních dokonce na sedmém místě, po zemích jako Dánsko, USA, Německo, Švýcarsko, Itálie a Velká Británie. Teprve za ní byla očekávání zpracovatelů např. v Indii, výrazně dále pak v Číně. Žebříček ukazuje na přesun v očekávaních expanze zpracovatelského průmyslu z asijských zemí na západ.
Důvěra spotřebitelů bude dále klesat
Kromě průmyslu dále klesla i důvěra v utlumeném stavebnictví a také v obchodě, kde poněkud nelogicky rostou zásoby při negativních očekáváních. Důvěra se zvýšila pouze ve sledované skupině vybraných tržních služeb, kde ji ženou vzhůru zejména očekávání v peněžnictví a sféře nemovitostí (zřejmě pozitivní ladění vyšších prodejů před růstem sazby DPH). Spotřebitelé pro změnu sentimentu nebudou mít důvody ani v nadcházejících měsících.
Více na: http://czso.cz/csu/csu.nsf/informace/ckpr032411.doc