Z nového výzkumu Asociace certifikovaných účetních (ACCA) plyne, že vliv úplatků a korupce na obchodní prostředí se nejpalčivěji pociťuje ve střední a východní Evropě a subsaharské Africe. Zprávu „Boj proti úplatkářství v sektoru SME” sepsala ACCA na základě průzkumu uskutečněného mezi tisícovkou svých členů po celém světě.
U Britů nevědomost hříchu nečiní
Pětasedmdesát procent finančních profesionálů ve střední a východní Evropě soudí, že úplatkářství a korupce mají negativní dopad na podnikatelské prostředí. V zemích jižní Asie si to pro srovnání naopak myslí pouhých 22 procent finančních manažerů. Na přímou otázku, zda se menší a střední podniky obávají úplatkářství a korupce, 42 % respondentů ze zemí střední a východní Evropy odpovědělo kladně. Nejméně obav projevují celosvětově Britové s pouhými 22 % kladných odpovědí. Nejvíce ustaraných respondentů je se 77 % v subsaharské Africe.
Celých 68 % respondentů ve střední a východní Evropě tvrdí, že zdejší malé a střední podniky daleko lépe rozumí právnímu vymezení úplatkářství a korupce ve svých státech, což je mnohem lepší výsledek než například ve Velké Británii, kde naopak pouze 24 % dotázaných manažerů rozumí právní definici úplatkářství a korupce. Kateřina Benešová, ředitelka ACCA pro Česko, Slovensko a Maďarsko, k tomu uvádí: „V našem výzkumu jsme se rovněž ptali, zda by menší firmy měly působit v pozměněném protiúplatkovém režimu. Měly by například méně přísné povinnosti v oblasti compliance než je tomu u velkých firem a veřejných institucí. Respondenti ve střední a východní Evropě se z 59 % postavili proti, zatímco v Malajsii jich ku příkladu bylo proti jen 40 %.”
Přijde hvězdná hodina účetních
Závěry z výzkumu ACCA jsou jasné: Malé a střední firmy potřebují pomoc, aby se dokázaly vyrovnat s korupčními riziky. 53 % respondentů ve střední a východní Evropě s tímto tvrzením souhlasí, oproti 78 % respondentů v Malajsii a 76 % v jižní Asii. Kateřina Benešová dodala: „Tato zpráva vysílá jasný signál účetním, malým a středním podnikům i vládě České republiky. Důvěra v podnikovém sektoru se může navrátit jen tehdy, až lidé uvěří, že se zde podniká férovým a transparentním způsobem. Účetní, kteří mají za úkol radit co nejlépe svým zaměstnavatelům či klientům a zároveň jednat ve veřejném zájmu, v tomto procesu sehrají jednu z hlavních rolí.”