Kvalifikovaných lidí v technických profesích je málo: vadí neodbornost, nepraktičnost a jazyková nevybavenost

22. 10. 2014

Sdílet

 Autor: © Kadmy - Fotolia.com
Na českém pracovním trhu dochází k poměrně paradoxní situaci – míra nezaměstnanosti se pohybuje kolem 7 %, ale v nedávném průzkumu Hospodářské komory uvedlo 60 % firem, že mají problém sehnat potřebné pracovní síly, zejména kvalifikované lidi v technických profesích. Poměrně problematické je i přijímání čerstvých absolventů škol, protože se neustále prohlubuje rozdíl mezi kvalitou absolventů a požadavky jejich potenciálních zaměstnavatelů.

„Působíme v oblasti služeb s vysokou přidanou hodnotou a na českém trhu těžko hledáme kandidáty, kteří by splňovali naše požadavky, a navíc v potřebném čase,“ říká Šárka Vránová, HR ředitelka společnosti Accenture v České republice. „S tímto problémem se potýkáme ve všech třech oblastech, které jsou pro nás klíčové – ať už jde o špičkové absolventy univerzit vhodné na pozice byznys konzultantů, technologické nadšence pro náš softwarehouse, anebo kandidáty se znalostí evropských jazyků, které potřebujeme v Shared service centru.“

 

Absolventi se nedomluví

Při výběru nových zaměstnanců činí rozdíl mezi absolventy a pracovníky s praxí více než polovina zaměstnavatelů. Zatímco při výběru pracovníků s bohatšími pracovními zkušenostmi rozhoduje především charakter předchozí praxe a odborná kvalifikace (resp. odbornost, odborné znalosti, odborná způsobilost a kvalifikace), v případě absolventů zaměstnavatelé kladou důraz zejména na stupeň a obor dosaženého vzdělání a ochotu dále se vzdělávat. „U čerstvých absolventů bývá problémem jejich nepřipravenost z odborného hlediska, malá použitelnost v praxi, ale bohužel i špatná jazyková vybavenost,“ uvádí praktické zkušenosti Šárka Vránová.

 

bitcoin školení listopad 24

Jaké jsou klíčové znalosti a dovednosti, které firmy při výběru nových zaměstnanců oceňují?

  • Znalost cizích jazyků – především angličtiny, dále pak němčiny a ruštiny
  • Komunikativnost
  • Rozvoj schopnosti učit se 
  • Schopnost práce v týmu 
  • Asertivní jednání a řešení problémů 
  • Obecná znalost informačních technologií