„Působíme v oblasti služeb s vysokou přidanou hodnotou a na českém trhu těžko hledáme kandidáty, kteří by splňovali naše požadavky, a navíc v potřebném čase,“ říká Šárka Vránová, HR ředitelka společnosti Accenture v České republice. „S tímto problémem se potýkáme ve všech třech oblastech, které jsou pro nás klíčové – ať už jde o špičkové absolventy univerzit vhodné na pozice byznys konzultantů, technologické nadšence pro náš softwarehouse, anebo kandidáty se znalostí evropských jazyků, které potřebujeme v Shared service centru.“
Absolventi se nedomluví
Při výběru nových zaměstnanců činí rozdíl mezi absolventy a pracovníky s praxí více než polovina zaměstnavatelů. Zatímco při výběru pracovníků s bohatšími pracovními zkušenostmi rozhoduje především charakter předchozí praxe a odborná kvalifikace (resp. odbornost, odborné znalosti, odborná způsobilost a kvalifikace), v případě absolventů zaměstnavatelé kladou důraz zejména na stupeň a obor dosaženého vzdělání a ochotu dále se vzdělávat. „U čerstvých absolventů bývá problémem jejich nepřipravenost z odborného hlediska, malá použitelnost v praxi, ale bohužel i špatná jazyková vybavenost,“ uvádí praktické zkušenosti Šárka Vránová.
Jaké jsou klíčové znalosti a dovednosti, které firmy při výběru nových zaměstnanců oceňují?
- Znalost cizích jazyků – především angličtiny, dále pak němčiny a ruštiny
- Komunikativnost
- Rozvoj schopnosti učit se
- Schopnost práce v týmu
- Asertivní jednání a řešení problémů
- Obecná znalost informačních technologií