Libor Sedláček, GUMEX: Naší vizí není bojovat, ale hrát si

Sdílet

„Nemá cenu spolupracovat s firmami, které ze svých dodavatelů rádi dělají zaopatřovací ústav. Přinášíme férové jednání a takové klienty si tedy vybíráme i my,“ říká Libor Sedláček, ředitel rozvoje společnosti GUMEX, spol. s r.o. s hlavním sídlem ve Strážnici.

Vaše firma se zabývá nejen distribucí gumových hadic, pryží a vším, co s tímto sortimentem souvisí, ale nabízí i doprovodné služby spočívající především v úpravě zboží podle potřeb zákazníka. Byla tato komplexnost oním faktorem, který rozhodl o tom, že s úspěchem obstáváte v těžké konkurenční soutěži, která zde už dlouhá léta ve vašem oboru panuje? 

Otázka by měla asi mířit spíše k našim zákazníkům – co rozhoduje o tom, že si vybíráte Gumex? My jsme se jich v naší vánoční anketě roku 2010 zeptali – jak jsme vám pomohli ve vašem životě či podnikání? A měli jsme opravdu radost, že nám odpovědělo více než 2300 našich odběratelů. Nejčastěji zmiňovali rychlost, jistotu a spolehlivost. Náš koncept je opravdu jednoduchý. Vychází z účelu naší firmy: dodáváním hadic, pryží a dalších výrobků napomáhat spolehlivému chodu strojů a zařízení našich zákazníků. Také se nebojíme jít do rizika a s klidnou hlavou odradíme zákazníka od nákupu výrobku, který si již vybral a jehož prodej by pro nás mohl být výhodný – pokud jsme přesvědčeni, že nezvolil pro něj nejlepší možnou volbu. Ale abych se ale vrátil k vaší otázce. Za úpravu zboží považujeme cokoliv, co zákazníkovi usnadní život. V našem případě je to i možnost odběru třeba minimálního množství zboží, osazení hadic koncovkami, řezání pryží na pásky či přesné tvary nebo spojování a lepení dopravníkových pásů. Těch služeb je mnoho a ke každé z našich dvanácti specializací poskytujeme jiné. Zákazník by měl dostat takový výrobek, který od nás už jen převezme a namontuje. Žádné starosti s dělením, krájením nebo další úpravou. To je náš cíl.

 

Součástí vedení rodinné firmy je vedle ředitele rozvoje Libora Sedláčka i jeho sestra, personalistka Jana LagováNa svém webu píšete, že jste přežili několik změn vlád… Nakolik jsou proměny mocenských sestav a produkty jejich vládnutí opravdu důležité pro život firmy, jako je vaše? Prozradíte, která změna vlády vám nejvíce zkomplikovala život a která případně přinesla nějaké pozitivum? 

Neřekl bych, že je pro nás až tak zásadní, zda vládne Miloš nebo Vašek. Rozhoduje určitá stabilita a kroky, které vedou k tomu, že v regionu funguje množství výrobních firem. Z mého pohledu je Česko úspěšnou zemí, která dokázala využít nabyté svobody. Platí to bez ohledu na množství škarohlídů a lidí, kteří budou asi vždy jen kritizovat, ale do zlepšování našeho prostředí se nezapojí. Víte, naše firma začínala od nuly a právě na nás dobře vidíte, že podnikat úspěšně tu jde a není třeba k tomu žádné dlouhé prsty ani známosti na vysokých místech. Stačí nápad, chuť a nebát se riskovat. A samozřejmě také schopnost obklopit se lidmi, kteří mají podobné vlastnosti a jsou často lepší než vy sám.

 

Jak se během let proměňovalo vaše zákaznické spektrum? Kde jste hledali inspiraci při oslovování potenciálních klientů? 

Mnoho našich zákazníků s námi doslova vyrostlo. Lidi, které jsme potkávali v naší „garáži“ na začátku, se k nám vracejí a my můžeme vidět jejich růst. Je dobrým pocitem vědět, že jsme byli u toho, když se z malých živnostníčků staly významné firmy. To, že v naší zemi nejsou lidé tak statičtí, jak se často píše, dosvědčuje fakt, že k našim stávajícím zákazníkům přibývají stále další a další odběratelé z řad čerstvých podnikatelů.

 

S čím především se museli v letech největšího konkurenčního boje při cestě vzhůru potýkat vaši finanční ředitelé? Banky? Platební morálka? Pohyby cen a kursů? 

Největší konkurenční boj? Myslím si, že teprve přijde. Co se týká financí, nikdy jsme si nechtěli půjčovat prostředky, které bychom projedli. Chovat se nezodpovědně není v povaze rodiny – a my jsme přece rodinná firma. Jen máme, obrazně řečeno, více než sedmdesát dětí. První opravdová půjčka proto přišla až se stavbou našeho sídla, skladů a dílen ve Strážnici v roce 2008. Tehdy se o nás banky doslova popraly. Naším krédem také je, že žádná faktura nebude uhrazena po splatnosti. Tento přístup nám otevíral vrátka u nových dodavatelů a je tak tomu dodnes. Platební morálka našich zákazníků leží vlastně také v našich rukou. Přece my rozhodujeme o tom, komu a zda vůbec své výrobky dodáme. Nemá cenu spolupracovat s firmami, které ze svých dodavatelů rádi dělají zaopatřovací ústav. Přinášíme férové jednání a takové klienty si tedy vybíráme i my. Naší vizí není přece bojovat, ale hrát si.

 

Po silném zabydlení se na domácím trhu jste expandovali na sousední Slovensko. Co bylo hlavním důvodem vybudování dceřiné firmy v Bratislavě, když z vašeho hlavního skladu ve Strážnici není na Slovensko daleko? 

Expanze je příliš silné slovo. Prostě jsme se rozhodli pokračovat v práci tam, kde by to před rozdělením země bylo více než přirozené. Víte, my moravské nátury, které pochází z blízkosti hranic, jsme nikdy rozdělení země nepodporovali. Je samozřejmé, že lidé a jejich chování se v jednotlivých regionech liší. Ale je to podobné, jako kdybychom chtěli kvůli jiným obyčejům postavit plot mezi Slováckem a Horňáckem a přitom očekávali, že to zlepší vzájemné vztahy. Když se podíváte dnes na mapu, tak po otevření naší pobočky v Žilině zjistíte, jak přirozeně jsou naše firmy umístěny. Ano, Slovensko je skvělá země s velkým potenciálem a množstvím zajímavých firem a my jsme se rozhodli pomáhat i tam.

 

Uvažujete o rozšíření i do dalších zemí v okolí? 

Každá nová pobočka je výzva, zvláště z hlediska znalostí zaměstnanců. Nejde o prodej katalogového zboží, jak by se na první pohled mohlo vzdát, ale o perfektní znalosti výrobků a jejich využití v praxi. To se špičkový specialista nenaučí za týden ani za měsíc. Věříme, že jednoho dne i nám bude stávající region těsný. Ten den je ale hodně daleko. Třeba se to stane údělem našich dětí nebo jiných mladých manažerů, kteří budou mít chuť dokázat, co je v jejich silách.

 

Fungování velké distribuční firmy se v současnosti neobejde bez spolehlivého a ´chytrého´ informačního systému. Jak jste tuto záležitost vyřešili a co zajímavého váš systém umí? 

Hodnota informačních systémů vyrobených doma na koleně se ukázala s odchodem minulého století jako nulová a tak i nám zbývala vlastně jen jedna možnost. Sáhnout po softwaru firmy, která splní zadané požadavky. S odstupem času vidíme, jak důležitá a správná naše volba byla. Dnes již více než čtrnáct let využíváme software od firmy LCS – nyní Asseco Solutions. Jejich systém Helios Orange je ideální pomocník pro firmy, které potřebují aplikace nejen pro skladové hospodářství, ale i plánování výroby, řízení vztahů se zákazníky nebo účetnictví. Ptal jste se, co chytrého umí. Je těžké to porovnávat, když se softwary ostatních firem nepracujeme. Asi by bylo jednodušší zeptat se, co neumí. Jsme totiž opravdu spokojeni.

 

Ve vašich materiálech se můžeme také dočíst, že velký význam kladete na stálý a pružný přístup k novinkám i inovacím ve vašem oboru. Můžete nám prozradit, jaký progres v gumárenství a pryžích mohou zákazníci v nejbližších letech očekávat? 

Gumex neznamená zdaleka jen gumárenství. Z velké části jsou naše výrobky plastové. Co mají oba obory společné, je závislost na vývoji cen vstupních surovin. Turbulence v jejich vývoji jsou v posledním období obrovské. Naše dodavatele trápí také nedostatek kvalitních surovin pro výrobu těchto materiálů. Krize smetla některé dodavatele, kteří posléze už své závody neotevřeli. Cestou, kterou jsme se tedy vydali, je podpora těch produktů, které jsou na bázi PVC, ale již nikoliv se základem v ropě, ale v obnovitelných zdrojích. V současné době je BIO PVC jistě správný trend a naše firma má ve svém programu tři takové výrobky. Jde přitom o masově rozšířené hadice na dopravu nejen vody, ale i potravinářských tekutin. Splňují tedy přísné hygienické normy. Abychom tyto výrobky v co největší míře podpořili, dodáváme je na trh v cenové hladině původních syntetických materiálů. Budoucnost pryží nespatřujeme ani tak v inovaci materiálů, jako spíše v lepší kvalitě zpracování a přípravě na míru dle přání zákazníků.

 

 

Foto: Jaroslav Kříženecký

ICTS24

 

Ilustrační foto:  © AKS - Fotolia.com