Paní ředitelko, co je důležitá průprava začínajícího finančního ředitele? Kde by měl pracovat před nástupem do své funkce?
Pro každého finančního ředitele jsou důležité samozřejmě příslušné vzdělání a kladný vztah k číslům, ale rovněž širší zkušenost s fungováním firem obecně. Proto je určitě užitečné, může-li před nástupem do funkce prožít v dané společnosti nějaký čas v jiných pozicích. Důvěrnější znalost procesů, korporátního stylu a hlavně kolegů pak určitě ocení v nové roli. I mně byl při nástupu do UNIQA dán určitý čas na „rozkoukání“, což zpětně velmi pozitivně hodnotím. Nicméně mohu čerpat i ze své předchozí pracovní zkušenosti ve specializovaných poradenských společnostech KPMG a Deloitte. Předchozí praxe mi zase umožňuje srovnávat a optimalizovat. Vše dohromady mi pomáhá nejen v mé pozici CFO, ale i při hledání synergií ve firmě v mojí roli členky představenstva.
Ekonomická recese způsobila, že finanční ředitelé jsou více angažováni ve vztazích s obchodními partnery. Vyjednávání o podmínkách, kontraktech a cenách jsou nyní těžší. Jaká je vaše osobní zkušenost?
Současná doba nastavila tvrdší podmínky, ale to platí pro všechny. Proto už nikoho nepřekvapí, že vyjednávání jsou náročnější a oboustranné hledání kompromisů nabývá na významu. Pro nás je stále důležitá filozofie společného úspěchu, kdy ze spolupráce mají dobrý pocit obě strany. Sázíme na dlouhodobé partnerství se spolehlivými a korektními subjekty, kterým můžeme slíbit to samé. Zatím se nám náš přístup vždy vyplatil.
Jaký je váš názor na tvrzení, že těžiště práce finančních ředitelů se přesouvá z výkaznictví a analýz k aktivnějšímu zapojení do tvorby strategií a rozhodovacích procesů?
S tímto tvrzením souhlasím. Jasným důkazem je například trend zařazovat finanční ředitele do orgánů nebo struktur, které mají na starosti právě strategické řízení, plánování a rozhodování. Například naše tříčlenné představenstvo je vyváženým partnerstvím všech zájmových skupin ve společnosti, do něhož já přispívám „finanční optikou“, zatímco kolegové vnášejí pohled pojistné techniky, průřezových odborů a samozřejmě obchodu. Díky každodenní práci mých týmů mám k dispozici potřebné podklady, výkazy, ale také komentáře a doporučení, které průběžně analyzuji. Při strategickém rozhodovacím procesu se o ně mohu plně opřít a podpořit žádoucí směr rozvoje.
Měl by finanční ředitel také vyjednávat s investory, vyznat se v moderních způsobech řízení, účastnit se důležitých jednání za účasti právníků zainteresovaných stran?
Samozřejmě. Zmiňoval jste sám dnešní nelehkou situaci, a ta vyžaduje změnu našeho přístupu, hledání nového potenciálu. Uvedla bych určitě moderní metody řízení nebo rozšiřování „právnického obzoru“. Kromě běžných kompetencí v UNIQA, které spadají do resortu CFO, patří do mého úseku rovněž právní odbor, takže v tomto oboru se pohybuji každý den. A moderní způsoby řízení jsou horkým tématem v souvislosti s naší koncernovou rozvojovou strategií UNIQA 2.0 vyhlášenou loni v létě na podporu další dynamiky. V rámci této ambiciózní strategie je zahrnuto i důkladné manažerské vzdělávání nejen na téma řízení, ale také vlastního rozvoje, a to s ohledem na nejnovější poznatky načerpané experty už během současné recese.
Krize přinesla trendy typu „zeštíhlení firmy“. Někteří CFO to považují za krátkodobé řešení, které se může v dlouhodobém horizontu projevit negativně…
Pojem „štíhlá firma“ byl u nás doma i před krizí. Vždycky nám šlo o maximálně efektivní vynakládání prostředků a hospodárné využívání všech zdrojů. Takže neumím posoudit situaci, kdy někde dojde třeba ze dne na den k podstatnému obratu kormidlem a výraznému „utažení šroubů“. Náš případ to není, u nás byla šetrnost vždy na předním místě a já jsem byla vždy tou, kdo onou optikou aktivity poměřoval.
Ale v uvedené souvislosti bych ráda zmínila další základní pilíř naší korporátní filozofie. Stěžejním aktivem UNIQA pojišťovny jsou její lidé. My přijímáme nové zaměstnance s rozvahou a rozmyslem. Chceme, aby každý byl důležitým článkem a svoji hodnotu pro společnost skutečně vnímal, na což se v dnešní době často zapomíná. V těžkých dobách je zeštíhlení firmy cestou propouštění zaměstnanců jednou z nejjednodušších cest. My tohle neděláme. Dojde-li na nutnost nějaké dílčí redukce, vždy se snažíme našim pracovníkům najít smysluplné uplatnění jinde ve firmě. To je pro nás samozřejmě sice v daný moment těžší, než se s někým prostě rozloučit, ale konkrétní kolega nebo kolegyně cítí, že má pro nás svoji cenu a stává se loajálnějším a pružnějším. Naše politika nových vnitřních příležitostí se nám při rozhodování představenstva vždy doposud vyplatila.
Jak v současné době čelí UNIQA konkurenci? Máte nějakou speciální strategii pro současné „horší časy“?
Naše strategie je dlouhodobě stabilní, a dnešní složitá situace na trhu potvrzuje její správné nastavení. Alfou a omegou našeho podnikání je klient. To samozřejmě slyšíme ze všech stran stále a výrok lze už považovat za frázi. Ale opravdu důsledné a trvalé uplatňování proklientského přístupu v praxi je onou správnou strategií. Konkurence na pojistném trhu v ČR je silná a respektovaných hráčů je zde řada. Produkty se příliš neliší, ceny tlačí soutěž až na minimum u většiny společností. Cílem je překvapit klienta něčím novým, odlišným, co je pro něj užitečné a co může rozhodnout o volbě pojišťovacího partnera.
Co tedy konkrétně nabízíte, abyste předčili očekávání zákazníka a zvítězili nad konkurencí?
Naše síla je v tzv. přidaných hodnotách v oblasti servisu. Za srovnatelné ceny přinášíme služby navíc, které klient ocení a jinde je nedostane. Mohu jmenovat třeba výstražný systém včasného varování před extrémním počasím MeteoUNIQA. Řeknete si asi – vždyť je dnes přece snadné dozvědět se o hrozící bouřce nebo krupobití na internetu nebo z televize. Ale pošle vám někdo takovou informaci cílenou pro vaše konkrétní PSČ předem spolu s časovým údajem, kdy přesně specifikovaná nepohoda u vás vypukne? My to umíme a posíláme takový varovný servis na mobil už čtyřiceti tisícům našich klientů zdarma.
Ve věrnostním programu Q-Partner zase vracíme našim klientům s více pojistnými smlouvami pravidelně část pojistného zpět na účet, nehlásí-li během předchozího roku žádnou škodu. Chceme je odměnit za jejich odpovědný přístup i loajalitu naší značce UNIQA. Ročně vrátíme touto cestou zákazníkům asi devět milionů korun.
Poslední novinkou je aktivní asistence k autopojištění UNIQA SafeLine. Bez nadsázky jde o první autopojištění, které dokáže zachránit život. Při nehodě často rozhodují minuty a vteřiny o tom, jak dopadne. Jezdíte-li často sami nebo s dětmi, potřebujete v nouzi pomoc, která se k vám dostane včas. UNIQA SafeLine je schopné díky nárazovému čidlu ve vozidle přes satelit předat na asistenční centrálu informaci o bouračce automaticky. Operátoři vás okamžitě kontaktují na mobil, zda nepotřebujete pomoc. Pokud se to nezdaří, posílají na přesně lokalizované místo záchranu ihned. Pomoc – třeba při defektu na silnici – si může motorista přivolat rovněž sám nouzovým tlačítkem. Asistence funguje 24 hodin denně a 365 dnů do roka. Systém chrání auto také před zloději, a kromě toho spočítá pojistné podle ujetých kilometrů a použitých typů komunikací.
Uvedený servis ale pojišťovnu určitě něco stojí a zvyšuje tak náklady…
To máte pravdu. Nejde jen o peníze, ale také o nepřetržitý náročný vývojový a inovační proces uvnitř pojišťovny. Ale nám se vše vyplácí – dynamika růstu UNIQA pojišťovny je dlouhá léta i díky tomu mnohem vyšší než průměr trhu. Pořád sílíme a navyšujeme tržní podíl. Kromě toho jsou barometrem našeho úspěchu i účast v různých soutěžích nebo výsledky klientských průzkumů. V posledních letech jsme opakovaně bodovali v klání nejlepších životních pojištění na medailových umístěních. Podle našeho posledního průzkumu z listopadu 2011 by 85 procent našich klientů doporučilo UNIQA svým nejbližším a známým. A do třetice: letos jsme se stali finalisty prestižní mezinárodní soutěže firem European Business Awards v kategorii Zákaznický servis.
UNIQA pojišťovna působí na českém trhu bezmála dvacet let. Jako univerzální společnost nabízí kompletní paletu životních i neživotních pojistných produktů pro privátní i korporátní klientelu. Patří k desítce nejsilnějších pojišťoven na trhu a vykazuje dlouhodobě nadprůměrnou dynamiku růstu. UNIQA pojišťovna patří do evropské pojišťovací skupiny UNIQA Group s aktivitami na dvaceti trzích. Obsluhuje celkem více než osm milionů zákazníků.
Ing. Lucie Urválková se narodila se 10. 5. 1972 v Trutnově. Vystudovala Obchodně-podnikatelskou fakultu Slezské univerzity v Karviné. Pracovní zkušenosti získávala v auditorské společnosti KPMG Česká republika a následně v poradenské společnosti Deloitte. V UNIQA pojišťovně působí od roku 2007 ve funkci členky představenstva a finanční ředitelky společnosti. Je členkou CFO Clubu a Klubu manažerek při České manažerské asociaci. Ve volném čase se věnuje sportovním koníčkům, zejména golfu, cestování a kultuře.