Jak se vyvíjela role finančního řízení a controllingu ve vaší společnosti? Došlo v posledních letech k nějakým významným změnám?
Ve společnosti, kde nyní působím, se přistoupilo "radikálně k radikální změně" řízení firmy přímo na přání majitele. A to ve všech oblastech, oblast financí, controllingu, IC/IT/ERP nevyjímaje. S trochou nadsázky mohu říct, že společnost prodělala interní evoluční skok – nasazením IT technologií, implementací ERP, budováním controllingu a dalšími změnami (procesy obchodu, logistiky a HR). Na všech těchto základech se nyní buduje moderní manažerské prostředí uvnitř společnosti.
Co považujete ve své pozici za klíčovou odbornou kompetenci?
Odpovědnost, které dnes čelím, se neopírá o jednu stěžejní či klíčovou odbornou stránku. Moje poslání lze definovat jako projektový change management, kde sice mohu těžit z odborných znalostí z financí, IC/IT, logistiky a HR, ale jako důležitější vnímám možnost tyto oblasti pospojovat a poté je prezentovat "neodborným", spíše až lidovým jazykem kolegům z různých oborů. A především kolegy pro změny ve firmě získat.
Které zkušenosti či znalosti, jichž jste nabyl/a během své kariéry (či studia), považujete za nejvýznamnější? Jaké vzdělání je nutné pro pozici, kterou zastáváte? Jsou znalosti získané na vysoké škole spolu s praxí postačující či je třeba se dále vzdělávat?
Jsem zastáncem celoživotního vzdělávání. Zřejmě vždy, když mě potkáte, budu nějaké studium prožívat nebo plánovat. Jako důležité cítím však jeho načasování – prolínání studia a získávání praktických zkušeností by měly být vyvážené. Pouze studovat, nebo pouze praxi získávat (na výkonné pozici) nepovažuji za optimum. A též rozsah studia – namísto jednostranného zvyšování odbornosti se zaměřit na univerzálnost, měkké a další manažerské techniky. V tuto chvíli mohu jmenovat MBA studium, které se mi dnes vrací, nechci však vyzdvihovat jedno. Uvedu i příležitostné odborné přednášení na seminářích jako jeden ze zdrojů, který mě obohacuje a "učí" mě. Ze zkušeností lze jmenovat jednu oblast za všechny: jednání s lidmi (pracovníky / manažery / kolegy / týmem ad.). To je nekonečná studnice zkušeností, náročná a obohacující zároveň.
Ing. Lukáš Cyrankowski, MBA vystudoval VŠE v Praze (obor: Finance) a Prague International Business School zakončenou titulem MBA. Ve společnosti Meggle působil jako Finance / Controlling / IT manager. Následně začal pracovat pro KPMG ČR jako Advisor v oddělení Business Perfomance Services. Poté se vrátil do společnosti Meggle na pozici Finance & Administration manager. V současnosti působí ve společnosti Comperio, kde zastřešuje divizní obchodní jednotku se zodpovědností za expanzi a hospodářský výsledek. Je vítězem Controllingového projektu roku 2006 a autorem odborných článků. Příležitostně přednáší finanční problematiku.
Rozhovor vznikl za laskavé součinnosti České asociace pro finanční řízení a společnosti Wolters Kluwer ČR