Maloobchodní tržby: Nejásejme předčasně, jsou za tím opět auta

16. 3. 2011

Sdílet

Aktuální komentář k datům Českého statistického úřadu, zveřejněným 16. března.

Spotřebitelé v lednu opravdu překvapili. Proti loňsku byly jejich nákupy zboží o více než pět procent vyšší. Prakticky stejně stouply tržby obchodníkům – i ve srovnání s prosincem – o neuvěřitelných 4,8 %. Takový tah prakticky nikdo nečekal.

 

Drahomíra DubskáSpotřeba domácností loni klesala 

Výsledky české ekonomiky v loňském čtvrtém čtvrtletí byly relativně skromné. Oproti předchozím mezikvartálním přírůstkům poporostl HDP jen zhruba třetinově (+0,3 %), což následné velké útraty spotřebitelů vůbec neindikovalo. Přitom samotné domácnosti vydaly loni během posledních tří měsíců na spotřebu dokonce méně než v předchozím čtvrtletí (už podruhé). A mimoto méně než ve stejném období roku 2010, kdy ještě dozníval krizový rok. Jak si tedy vysvětlit tento náhlý obrat?

 

Útraty za jídlo příliš nestouply 

Podívejme se na strukturu tržeb. Srovnáno na stejný počet pracovních dní, stouply tržby v maloobchodě proti lednu 2010 reálně o 5,1 %. Bez tohoto očištění dokonce o 6,8 %. V intuitivním – nestatistickém – vnímání tržeb jako útrat za jídlo a nepotravinářské zboží stouply tyto tržby o 4,5 %, což vůbec není málo, ale na růst měly vliv právě nepotraviny, kterých lidé nakoupili oproti loňskému lednu reálně více o 7,1 %. Za potraviny utratili jen o 1,3 % víc. Naskýtá se tak vysvětlení prostřednictvím lednových slev. Obchodníků s elektronikou, železářským zbožím, stavebninami a nábytkem, kteří vykázali v lednu růst tržeb, bylo totiž podstatně víc než těch, jimž tržby meziročně poklesly. Stejně tomu bylo u prodejen textilu a obuvi. Tedy vesměs v artiklech, které se slevami pracují velmi intenzivně. Lidé v obchodech s oděvy, obuví a koženým zbožím nakoupili v lednu o 12,1 % víc než před rokem, za počítače, mobily a podobnou techniku utratili o 14,2 % víc.

Naopak hospody a restaurace netáhly. Tržby jim meziročně poklesly o 0,8 % a pro podnikatele v oboru je to tristní – růst prodejů byl zaznamenán naposledy v prosinci 2007. Hoteliéři na tom jsou líp jen nepatrně. S trvajícími meziročními poklesy tržeb se museli potýkat od února 2008 až do loňského dubna, od té doby střídavě oblačno. V lednu činil meziroční přírůstek tržeb 0,5 %.

 

Prodeje aut rostou, nákup pohonných hmot klesá 

I když růst tržeb u nepotravinářského zboží byl silný, zdaleka neměl na tempo v prodejích aut a jejich oprav. Tam tržby v lednu stouply reálně o neuvěřitelnou pětinu. I zde početně převažovali obchodníci, jejichž tržby stouply, nad těmi s meziročními poklesy. S jistou nadsázkou lze říci, že lidé si pořizují auta, aby je nechali v garážích…Jak jinak si lze vysvětlit, že při takovém reálném přírůstku tržeb obchodníků s auty naopak prodej pohonných hmot v objemu proti loňskému lednu klesl o 7,7 % a byl jedinou z větších položek ve struktuře tržeb, která poklesla? Víc ukáže jarní motoristická sezona. 

Je tu mnoho ale, která výstřední lednový růst tržeb v České republice relativizují a radí k obezřetnosti. Z jeho tempa zatím do budoucna moc vyvozovat nelze.

 

 

Více na: http://czso.cz/csu/csu.nsf/informace/cmal031611.doc

bitcoin školení listopad 24