Silný růst maloobchodních tržeb v České republice v lednu i únoru bije do očí – po lednovém meziročním růstu o 6,8 % v reálném vyjádření, očištěném o kalendářní variace, stouply tržby v únoru o 6,5 %. V situaci, kdy reálná mzda klesá, přes půl milionu lidí nemá práci včetně nově propuštěných z veřejného sektoru, kdy pro zamýšlené výdajové restrikce rozpočtu a úmysly ve sféře daní je už i adjektivum „tvrdé“ příliš málo, kdy média skloňují reformy ve všech pádech a straší mladé vidinou bídných penzí, staré pak platbami za zdraví – tak v této situace Češi nakupují auta.
Jobovy zvěsti od koupě aut neodrazují
Tržby za prodeje aut v únoru sice nestouply o téměř pětinu jako v lednu, přesto však tržby obchodníků včetně tržeb autoservisů byly o 16 % vyšší než před rokem. Byly rovněž podstatně vyšší než kolik činil průměrný růst za posledních dvanáct měsíců (+10 %). A byl to právě prodej a opravy motorových vozidel, co stálo za silným růstem celkových maloobchodních tržeb v České republice v měsíci únoru – jejich meziročnímu zvýšení o zmíněných 6,5 % přidaly plných 4,8 procentního bodu. Co se to děje na českém trhu s auty? Je evropská zkušenost obdobná?
Evropa se s auty v krizi uskrovnila, ČR nikoli
Dobrý přehled o trhu s auty poskytují počty prvně registrovaných vozidel. ČR není podle Eurostatu v letošních prvních dvou měsících v extrémních růstech zcela sama – k průměrné bázi roku 2006 bylo v lednu v ČR poprvé zaregistrováno o 13,5 % více automobilů, v únoru o 14,4 %. V Evropské unii jako celku však bylo těchto prvních registrací oproti téže bázi méně o 10,4 %, ve starých zemích EU o 8,9 %. Ani v Německu, kde ekonomika výrazně roste, nezaměstnanost byla už loni v létě menší než před krizí a nyní je nejnižší za téměř dvě dekády, nejsou nové registrace výš než v roce 2006. Naopak k zemím s nynější silnou dynamikou patří kromě ČR také např. Francie, Nizozemsko, Rakousko anebo Norsko. Ve všech vyjmenovaných státech však došlo k oživení prodejů aut, respektive počtu prvních registrací, až po jejich silných poklesech během krize. V ČR tomu tak nebylo. První registrace byly u nás v každém čtvrtletí 2008 až 2010 vyšší než průměr roku 2006. O snesitelném dopadu krize na české domácnosti tak svědčí i okolnost, že ani v jejím průběhu nepřestaly nakupovat auta.
Pozor na paušální soudy
Diferencovanost mezi finančně silnými a slabými domácnostmi zřejmě narůstá. I když údaje z rodinných účtů sledované ČSÚ mají bohužel jisté zpoždění, lze na tento trend soudit právě i z prodejů aut. V lednu totiž podle statistik ze sféry automobilismu stouply prodeje luxusních aut o 70 %. Je zřejmé, že segment kupců je výrazně omezen a rozhodně ho nelze zobecnit na celou škálu domácností. Klíčovou otázkou otázku pro hodnocení úhrnných extrémních růstů tržeb za prodej vozidel v České republice je tak otázka, kolik domácností si auta pořídilo a o jak drahá auta se jednalo. Markantní rozdíl mezi růstem tržeb a dynamikou prvních registrací patrný v lednu se již v únoru neopakoval (tempo bylo v obou případech zhruba stejné).
Tržby nejsou jen o autech
Meziroční přírůstek nákupů potravin byl v únoru o něco slabší (+1,4 %) než v lednu (+1,7 %). Ztenčil se i u tržeb za nepotravinářské zboží (+4,1 % proti +7,1 %), což zřejmě potvrzuje masivní využití lednových slev, které v únoru již tak silné nebylo. Ještě jedna okolnost působí na předpokládané zpomalení nákupů v měsíci březnu. Zatímco únorový konjunkturní průzkum u spotřebitelů ještě výraznou ztrátu důvěry neukázal, v březnu došlo k dramatickému snížení jejich budoucích očekávání. V logice věci by se tato změna měla promítnout i do nižší dynamiky maloobchodních tržeb.
Více na: http://czso.cz/csu/csu.nsf/informace/cmal040411.doc