Proč nepracovat v kavárnách? V České republice panuje obava o nedostatečný přístup ke kancelářskému vybavení, zabezpečení dokumentů a nespolehlivý přístup k internetu. Tato zjištění vyplývají z průzkumu společnosti Regus u více než 26 tisíc podnikatelů a manažerů z více než 90 zemí světa. V rámci jiného průzkumu společnosti Regus se přitom ukázalo, že 64 % podnikatelů a manažerů z celého světa se obrátilo na profesionální business centra, která poskytují produktivní pracovní prostředí.
Není produktivní, bezpečná ani profesionální...
Novou zálibou nadšeného podnikatele je „práce z kavárny“. Opravdu to zní lákavě: bezplatné připojení WiFi, prostředí, kde to žije a neomezený přístup k dobré kávě. Ale je kavárna opravdu ideálním místem pro práci? Společnost Regus položila tuto otázku podnikatelům po celém světě. Odpovědí je jasné „ne“. Všichni uznávají, že je skvělé si občas do kavárny zajít, chvilku pracovat, poslat pár e-mailů nebo si promluvit s kolegy. Respondenti v tomto průzkumu ale zcela jasně potvrdili, že kavárny se nemohou stát normálním pracovním prostředím, protože práce v kavárně není produktivní, bezpečná ani profesionální.
Co od práce z kavárny odrazuje, jsou především hluční hosté, kteří snižují produktivitu a ruší telefonní hovory, čímž práci samozřejmě nijak neulehčují. Starší ročníky odsuzují kavárny jako neprofesionální prostředí pro setkávání s klienty mnohem častěji (60 %) než méně formální generace Y z poslední čtvrtiny 20. století (48 %) a je pro ně mnohem těžší se v tomto typu prostředí soustředit než pro mladší pracovníky. Naslouchání zvědavců je považováno za problém všemi generacemi.
České pracovníky od práce z kavárny nejčastěji odrazují tři momenty
* nedostatečný přístup ke kancelářskému vybavení (74 %),
* zabezpečení dokumentů a rozhovorů (65 %),
* nespolehlivé nebo pomalé připojení k internetu (61 %).
Dále si 59 % respondentů myslí, že nevýhodou je i neustálá nutnost hlídat si své věci, 56 % uvádí, že hlučné prostředí snižuje jejich produktivitu a 51 % tvrdí to samé i o telefonních hovorech. Starší ročníky vnímají kavárny jako místa nevhodná pro setkávání s klienty mnohem častěji (60 %) než generace Y z poslední čtvrtiny 20. století (48 %).
Dobrého pomálu
Rudd Doggen, regionální ředitel pro střední a východní Evropu ve společnosti Regus k tomu uvádí: „Vykladači moderních trendů tvrdí, že práce z kavárny je stále oblíbenější a všichni víme, že návštěva kavárny spojená s kapučínem a připojením WiFi se může občas hodit. Náš předešlý průzkum ale ukázal, že to sice může být na krátkou dobu výhodné, ale že jakákoli delší práce z kavárny může významně snížit produktivitu. V dřívějším průzkumu jsme zjistili, že 72 % pracovníkům po celém světě přináší flexibilní práce vyšší produktivitu. Jak ale vyplývá z názorů našich respondentů v otázkách práce z kavárny, týká se to pouze profesionálního, flexibilního pracovního prostoru. Ve společnosti Regus se často setkáváme s lidmi, kteří u nás hledají plnohodnotný flexibilní pracovní prostor, protože zjistili, že jim tyto módní alternativy nevyhovují. Naše zkušenosti můžeme nyní podpořit nezpochybnitelnými důkazy, které poskytuje tato studie. Káva a zákusky vám produktivní pracovní prostředí nezajistí.“