Marek Huml, Stanton Chase International: Moderní finanční ředitel by měl být co-pilotem společnosti

4. 6. 2014

Sdílet

 Autor: © Andres Rodriguez - Fotolia.com
„Trh v oblasti finančního managementu je stabilní a šéfové firem nevyvíjejí velký tlak na obměnu rolí CFO ve srovnání s posty v obchodu nebo marketingu. Není výjimkou, když finanční ředitel pokračuje ve své roli i po akvizici firmy jinou společností,“ říká Marek Huml, Partner ve společnosti Stanton Chase International.

Marek Huml Čím se vaše společnost zabývá a jak dlouho působíte na českém trhu? 

Společnost Stanton Chase International se zabývá vyhledáváním seniorních manažerských pozic včetně oblasti finančního řízení a samozřejmě i CFO. Pozice vyhledáváme nejen pro velké mezinárodní společnosti, ale i pro řadu českých firem, která mají zájem kvalitně obsadit manažerské role ve svém týmu. Naše firma půobí ve světě v oblasti vyhledávání seniorních profesionálů již přes dvacet let a v České republice otevřela pobočku v roce 2009. Naší snahou je dodávat prvotřídní služby a vytvářet si s klienty dlouhodobé vztahy.

 

Charakterizujte prosím trh v oblasti pozic pro finanční ředitele… 

Trh v oblasti finančního managementu je v současné době celkem stabilní a majitelé nebo ředitelé firem nevyvíjejí velký tlak na obměnu rolí CFO ve srovnání s posty orientovanými na obchod nebo marketing. Není výjimkou, když finanční ředitel pokračuje ve své roli i po akvizici firmy jinou společností. Během posledních let začalo být pro ředitele firem důležité, aby finanční ředitel byl jakási jeho druhá ruka ve firmě a mohl se na ni na sto procent spolehnout. Na velkém významu také nabývá, aby CFO nebyl jen dobrý v oblasti finančních výkazů, ale primárně byl partner pro řízení byznysu a aktivně se účastnil strategického řízení firmy. Dá se i říci, že na trhu CFO je mírný přetlak kvalitních profesionálů způsobený návratem řady finančních ředitelů ze zahraničních angažmá zpět do Čech nebo regionální optimalizací řady firem v oblasti finančního řízení, která vede k soustředění zodpovědností za finanční řízení více zemí do jedné role a tím i úbytku relevantních postů pro CFO na trhu.

 

Jaká je přidaná hodnota vaší společnosti v oblasti vyhledávání kariér pro finanční ředitele a jak podporujete expertízu v oboru vyhledávání rolí pro CFO? 

Ve Stanton Chase zastáváme strategii, že největší přidaná hodnota je v oblasti, na kterou se někdo úzce specializuje. Mimo průmyslovou specializaci, kdy se náš konzultant soustředí na vybraný segment trhu jako je například výroba, IT nebo farmacie, vytváříme v naší společnosti také profesní specializace pro různé funkční oblasti. Jedna z těchto oblastí je oblast CFO, v naší specializované skupině sdílíme zkušenosti z tohoto trhu. Členové skupiny jsou z celého světa, a proto dokážeme sledovat a sdílet trendy v různých světových regionech. Tito aktivisté se také účastní odborných seminářů a diskusních setkání, jeden z nich, Samuel Dergel působící v San Franciscu, publikoval knihu Guide To CFO Success, která se zabývá rolí moderního finančního ředitele a radí, jak se úspěšně posunout více do vedoucí (leadership) role, která se v současnosti od CFO očekává.

 

bitcoin_skoleni

Co byste dnes poradil finančním ředitelům?  

Jak jsem již zmiňoval, současní ředitelé firem hledají k sobě partnera, se kterým mohou spoluřídit a určovat budoucí směr společnosti. Takového partnera chtějí mít v osobě, která v současné společnosti působí na postu CFO. Nestačí jim jen výborná odborná znalost účetnictví, controlingu a finančních výkazů, ale požadují strategický pohled na situaci ve společnosti. Ředitelé očekávají po CFO strategické pohledy na základě analýz současných finančních dat společnosti, ale i zjištění a analýzy informací z trhu o konkurenci, stavu na trhu a očekávání budoucího vývoje. V řadě firem je finanční ředitel nositelem schopnosti umět zajistit své firmě financování přes rozličné nástroje finančního trhu. Moderní CFO by se měl stát co-pilotem společnosti společně s ředitelem. Dnešním finančním ředitelům bych doporučil vzdělávat se také v oblasti obchodu a marketingu, aby byli schopni lépe pochopit všechny aspekty, které mají vliv na běh byznysu společnosti. Důležitá je i orientace a posouvaní se ve schopnostech ztělesňujících leadership. Bez takovéhoto přístupu není možné, aby současný CFO mohl dále růst v moderní firmě.