Jaký typ činnosti tvoří největší část vaší práce? Které činnosti se opakují?
IBM je firma kótovaná na NYSE. To znamená, ze také část práce na lokální úrovni se točí okolo kvartálního reportingu vysledků podle US GAAP. Základ práce se však snažím věnovat optimalizaci nákladů, interních procesů a likvidity firmy. Mezi ony opakující se činnosti bych zahrnul pravidelné přehledy pohledávek, analýzy profitability jednotlivých brandů, utilizaci a podobně.
Co považujete za svůj největší úspěch v rámci své současné pozice?
Myslím, že klíčovou úlohou CFO ve firmě je management ziskovosti, likvidity a rizik. Z tohoto pohledu měla korporace za rok 2010 výborné výsledky. Podařilo se zvýšit výnosy a hlavně zisk a to ještě rychlejším tempem. Slovensko patří do skupiny tzv. Growth Markets, z čehož vyvstávají očekávání směrem k růstu výnosů a zisku. Já jsem na současnou pozici nastoupil v létě roku 2010. Z tohoto pohledu hodnotím jako úspěch rychlé zorientovaní se v nové pozici, následnou reorganizaci a nastavení cílů finančního týmu směrem k podpoře obchodních priorit firmy.
S kým nejčastěji v rámci své práce komunikujete?
Je to převážně komunikace s jednotlivými odděleními firmy, od podpůrných funkcí až po obchod. Důležitá a častá je také komunikace s klíčovými dodavateli, veřejnými institucemi a firmami v odvětví.
Co je pro výkon vaší pozice nejdůležitější?
Určit si priority a věnovat čas skutečně důležitým oblastem fungování firmy a zabezpečit běžnou operativu prostřednictvím týmu, který řídíte. Dále je to úzká spolupráce s obchodem a jednotlivými business liniemi firmy s cílem efektivního řízení profitability (marží a mixu) a klíčových rizik.
Jaké máte pracovní priority na nejbližší období, co byste chtěli zlepšit?
Korporace si v 2010 dala za cíl zvýšit do roku 2015 zisk na akcii z dnešních 11,5 na 20 USD. To předpokládá každoročně zvyšování objemu výnosů, ale především zvýšení profitability prostřednictvím změny produktového mixu s orientací na software a komplexně řešení pro různé oblasti byznysu ve smyslu naší Smarter Planet strategie. Od IBM Slovensko se, samozřejmě, očekává přispět k těmto cílům, zvýšení marží, efektivity nákladů a podpory shared service centier, které firma na Slovensku má. Z pohledu růstu firmy do budoucnosti je jednou z klíčových úloh využít potenciál organického růstu v kombinaci s nově akvizovanými firmami, kde společnost dokáže nabízet řešení na bázi cloud, BAO a pod. Z pozice CFO ve firmě můžete přímo ovlivňovat náklady firmy. Výnosy a hrubou marži však jen nepřímo, což je náročnější. Je to však nevyhnutelné a právě finanční tým je schopný prostřednictvím detailních analýz poukazovat na potřeby zlepšení v konkrétních oblastech (dodávky kontraktů, profitability jednotlivých produktů a pod.).
Rozhovor vznikl za laskavé součinnosti České asociace pro finanční řízení a společnosti Wolters Kluwer ČR