Česká pobočka světového lídra operativního leasingu automobilů, společnosti LeasePlan, má od léta nového finančního ředitele. Stal se jím Martin Brix, který se do firmy vrátil po pěti letech, jež strávil v pozici finančního ředitele rumunského zastoupení LeasePlanu. To bylo založeno v roce 2007 za výrazné asistence české pobočky a Martin Brix měl zásadní vliv na jeho dynamický rozjezd, který je považován za jeden z nejúspěšnějších v historii společnosti.
Máte za sebou pětileté působení ve funkci finančního ředitele rumunské pobočky společnosti LeasePlan. Můžete popsat, v čem je rumunský byznys podobný tomu středoevropskému a v čem jsou naopak jeho specifika?
Rumunsko procházelo odlišným historickým vývojem než oblast střední Evropy, odlišná je i mentalita lidí, takže je logické, že i obchodní zvyklosti jsou jiné než u nás. Významnou devizou Rumunů v mezinárodním byznyse je jejich velmi dobrá jazyková vybavenost. Styl řízení je však nutné obohatit o více kontrolních prvků. Plánovat je třeba spíše na kratší časové období. Je také pravda, že čím dále na východ se v Evropě pohybujete, tím více platí přísloví „důvěřuj, ale prověřuj“. Vždy je nezbytné rozhodovat s respektem k místním specifikám. Co funguje v Čechách, v Rumunsku fungovat nemusí.
Jak se liší český a rumunský trh operativního leasingu automobilů?
Trh operativního leasingu se v Rumunsku začal rozvíjet někdy v letech 2005 a 2006. Je proto mladší než ten v Čechách a tudíž také menší. V posledních letech však prudce roste. Jestliže v roce 2007 bylo v Rumunsku okolo pěti tisíc vozidel provozovaných formou operativního leasingu, letos jich může být až desetkrát více. Tak strmý růst jsme skutečně nečekali. Navíc v Rumunsku existuje významný růstový potenciál i do budoucna. Nabízené služby v rámci operativního leasingu se v Rumunsku mírně liší vlivem odlišného právního rámce a obecných zvyklostí. Hlavním rozdílem je asi fixace leasingové splátky na jinou než domácí měnu. To je specifikum, které často vídáme v ekonomikách s vyšším inflačním rizikem.
Krátce po otevření rumunské pobočky vypukla finanční krize. Jak na ni firma reagovala?
Finanční krize se v Rumunsku projevila nejprve splasknutím realitní bubliny, která po několik let živila rumunskou ekonomiku. Do odvětví operativního leasingu ale krize přinesla velké příležitosti. Firmy byly nuceny hledat úspory v hospodaření a operativní leasing jim je nabízel. Pomyslné fronty na nová vozidla před dealerstvími najednou zmizely a prodejci byli nuceni hledat nové zákazníky, kterým by mohli prodat nejen auta, ale i doprovodné služby, tedy přesně to, co u nich poskytovatelé operativního leasing léta předtím neúspěšně poptávali.
Finančním ředitelům v období krize připadla nevděčná role, protože museli hledat cesty ke snižování nákladů. Mnozí si stěžovali, že se jim nedostávalo podpory vedení. Jak to bylo u vás?
V naší skupině má finanční řízení a řízení rizik tradičně velmi silné postavení. Na nedostatek pozornosti si tedy rozhodně nemohu stěžovat. Problém bych viděl spíše naopak: Jsou finanční ředitelé schopni poskytnout dostatečnou podporu ostatním oddělením ve společnosti? Zejména v době krize je totiž třeba pracovat s přesnými čísly či scénáři postavenými na reálných odhadech rizik. To vše v relativně krátkém čase, aby společnost mohla pružně reagovat na externí podněty.
Měl jste z pozice finančního ředitele vliv i na strategická obchodní rozhodnutí firmy?
Určitě. Finanční ředitel se v LeasePlanu aktivně podílí na tvorbě produktů i segmentaci zákazníků, na definici parametrů jednotlivých obchodních případů i na stavbě vnitropodnikových procesů, a to nejenom ve financích, ale i v ostatních odděleních. Vždy jde o to správně vybilancovat atraktivitu produktů pro klienty s očekáváním našich vlastníků ohledně zisku a finančního zdraví společnosti. K tomu, aby společnost byla stále v dobré finanční kondici, je třeba mít nejen flexibilní a dobře kontrolované firemní procesy, ale hlavně kvalitní a motivovaný tým.
Jaký je vůbec váš pohled na názor, že by se těžiště práce finančních ředitelů mělo přesouvat z výkaznictví a analýz k větší účasti na tvorbě strategie a rozhodovacích procesech?
Úkolem účetních je podat věrnou a úplnou zprávu o minulosti. Úkolem finančního ředitele je naopak podat zprávu o tom, co bude následovat. Díky schopnosti poskytovat kvalifikované odhady finančních veličin je proto role finančního ředitele přímo předurčena pro účast na strategických rozhodnutích.
Máte strategické úkoly i ve své nové funkci finančního ředitele české pobočky společnosti LeasePlan?
Česká pobočka se v poslední době potýkala s poklesem velikosti leasingového portfolia. Současným úkolem je stabilizovat tým, který v minulosti prošel četnými personálními změnami, zjednodušit interní procesy za účelem vyšší flexibility a pokusit se více přiblížit zákazníkům s jednoduchými variantami našich produktů. To by nám mělo pomoci k obnovení růstu portfolia. Na všech těchto činnostech se jako finanční ředitel větší či menší měrou podílím.
V české pobočce jste pracoval i před svým odchodem do Rumunska. Změnila se za tu dobu pracovní náplň finančního ředitele?
Ekonomiky v Evropě nyní procházejí daleko větší volatilitou než dříve. Tato volatilita výrazně ovlivňuje hospodaření jednotlivých firem. A úkolem finančních ředitelů je najít způsoby, jak co nejvíce přizpůsobit vývoj firemních nákladů vývoji tržeb, tak aby se minimalizoval dopad na zisk. To může být často velmi obtížný úkol.
Jak v současnosti čelíte konkurenci? Přijali jste v nových podmínkách novou obchodní strategii?
Snažíme se stavět na tom, co umíme dobře, a to jsou kvalitní služby pro všechny typy zákazníků. V minulosti jsme se cenově znatelně odchýlili od zbytku trhu, což byl jeden z důvodů, proč nám začalo klesat portfolio. To je však minulostí, naše ceny jsou nyní opět konkurenční. Jsme si vědomi i toho, že naše produkty se mohou zdát novým zákazníkům příliš komplikované, proto pracujeme na srozumitelnějších variantách produktů. Naši zákazníci si tak budou moci snadněji vybrat vhodný produkt a budou schopni lépe řídit své náklady na provoz autoparků.
Jak vůbec vidíte budoucnost vašeho oboru, operativního leasingu automobilů, a tedy i vaší firmy?
Očekáváme, že trh dále poroste, neboť penetrace je v porovnání se zeměmi západní Evropy stále dost nízká. Důležitou roli budou hrát technické inovace, které umožní on-line přístup k datům o provozu vozidel, s jejichž pomocí půjde lépe řídit provoz autoparků. Zákazníci budou preferovat méně komplikované produkty, kde pronajímatel přebírá ještě větší míru rizik a tudíž i zodpovědnosti za správu autoparků. To vše jsou aktivity, na kterých už nyní pracujeme.
Martin Brix (38) byl k 1. červenci jmenován finančním ředitelem společnosti LeasePlan Česká republika. V předchozích pěti letech vykonával stejnou funkci v rumunském zastoupení LeasePlanu. Před odchodem do Rumunska pracoval osm let v české pobočce, tři roky jako Credit Analyst a pět let coby Risk Manager. Vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze, je ženatý a má tři děti. Mezi své koníčky řadí rodinu, cestování a horskou turistiku.