Ekonomická krize se dotkla i cestovního ruchu. Některé malé cestovní kanceláře zkrachovaly, jiné zase ve snaze nalákat klientelu nabízejí nejrůznější druhy slev. Udrželi jste klientelu, zaznamenali jste pokles, nebo naopak nárůst zájmu o vaše produkty?
Naším hlavním produktem je pořádání leteckých zájezdů k moři, což se stalo v posledních letech společenským fenoménem a tento segment nebyl zasažen krizí jako například jednodušší zájezdy cestovních kanceláří, pořádající zájezdy například autobusem do Chorvatska. Naše cestovní kancelář je zaměřena na středně příjmovou kategorii, a jak jste se ptala, tuto sociální skupinu ekonomická krize nezasáhla natolik jako nízkopříjmové rodiny. Navíc se díky nákupům kapacit ve velkém dostáváme na vysoce konkurenční ceny, které potom můžeme poskytnout spolu s výhodnou charterovou leteckou dopravou do nabídek klientům. Dokázali jsme leteckou dovolenou u moře "zpřístupnit " širokému spektru potenciálních klientů. Kromě toho každým rokem přinášíme pro naše klienty novinky, v roce 2010 to byla Keňa a pro exotické destinace pro rok 2011/12 jde o Zanzibar. Jinak mezi nejvyhledávanější " středomořské " destinace patří Egypt, Turecko, Tunisko a Řecko. Důležitým faktem je, že společnost má celoroční produkt, tedy že její charterové lety jsou vypravovány po dvanáct měsíců v roce.
Abychom vyhověli přáním našich stávajících klientů, kteří využívají našich služeb při cestách ke středomořským a exotickým destinacím, ale i budoucích klientů, přicházíme se zcela novým produktem – katalogem lyžařských zájezdů do Itálie, Rakouska, Francie a Švýcarska.
Role finančních ředitelů v době ekonomické krize je obzvláště náročná. S jakými největšími problémy se potýkáte a jak je řešíte?
Finanční situaci naší společnosti lze charakterizovat jako stabilní bez potřeby externího financování. Společnost nikdy nečerpala žádný úvěr a všechny investice jsou financovány z vlastních prostředků. Společnost řadu let po sobě vykazuje s odstupem nejlepší ekonomické výsledky z českých cestovních kanceláří. V prvním desetiletí činnosti se plně osvědčila strategie společnosti orientovat se s maximálním úsilím na spokojenost zákazníka. Kromě vlastních provozoven a provozoven na bázi franchisy realizuje Exim Tours podstatnou část prodeje prostřednictvím husté sítě cestovních agentur. Nedílnou součástí strategie společnosti je stálé rozšiřování nabídky leteckých zájezdů do oblíbených destinací české klientely. Rok od roku zvyšujícímu se zájmu o služby All Inclusive odpovídá i podíl hotelů s těmito parametry v našich katalozích. Rozvojová strategie a orientace výhradně na letecké zájezdy se ukázala jako správná. Zatímco například v roce 1997 cestovalo s námi 14 tisíc zákazníků a v roce 2001 přes 30 tisíc klientů, v roce 2004 to již bylo 155 tisíc zákazníků. V roce 2008 potom již 250 tisíc klientů. Před třemi lety pak společnost odbavila již miliontého klienta, což je zároveň rekord novodobé historie svobodného podnikání v cestovním ruchu u nás. Jsme největší českou cestovní kanceláří od roku 2007, kdy jsme předběhli Čedok.
Jak funguje vaše spolupráce s majitelem a top managementem?
Co se týče spolupráce, mohu říci, že je silnou stránkou naší společnosti. Rozhodování je velmi operativní a na úrovni managementu jsou konzultovány prakticky všechny zásadní věci, týkající se naší společnosti. To se týká i majitele, který denně pracuje spolu s managementem minimálně stejně intenzivně. Máme každý týden porady vedení, kde jsou zásadní rozhodnutí společně konzultována a projednávána.
Při rozsahu vaší činnosti je potřeba mít správné lidi na správných místech. Jak a podle čeho je vybíráte?
V současné době má naše společnost cca 260 zaměstnanců. Převážně se jedná o zaměstnance, kteří pracují ve společnosti více než pět let. V kolektivu převažují mladí lidé ve věku do třiceti let. Nové zaměstnance vybíráme prostřednictvím výběrových řízení, které si sami pořádáme. To, že máme převis uchazečů o zaměstnání u nás, si vysvětlujeme přitažlivostí naší značky.
Finanční ředitelé jsou stále více angažováni ve vyjednávání s okolními partnery. Jaká je vaše zkušenost a co se změnilo v souvislosti s ekonomickou krizí?
V naší společnosti máme pravomoci rozdělené. Co se týká práce finančního ředitele, tak mezi moje povinnosti patří jednání s peněžními ústavy, tak aby došlo k minimalizaci nákladů a maximálnímu zhodnocení finančních prostředků.
Museli jste například snižovat náklady na propagaci a zeštíhlení společnosti jako celku?
Ne. Ani v době krize jsme nebyli nuceni snižovat náklady, nebo dokonce propouštět zaměstnance. Vysvětlujeme si to velkou rozpočtovou kázní nastolenou ve společnosti již dlouho před samotnou krizí. Naopak jsme toto období vnímali jako příležitost k rozvoji a posílení pozic na trhu. Uvedu příklad: zavedením unikátního on-line rezervačního systému jsme zvýšili efektivnost naší práce a práce našich obchodních partnerů. Stali jsme se mimo jiné absolutním vítězem soutěže-projektu "Krizi navzdory“, který pořádala Hospodářská komora ČR ve spolupráci s PricewaterhouseCoopers a Českou televizí.