Globální studie společnosti IDC pro firmu SAP ukázala, že čtyři z pěti menších a středních firem (SMB - small and midsize businesses) vidí v digitální transformaci značné výhody včetně nárůstu prodeje, snížení nákladů, jednoduššího přístupu k informacím, lepšího zákaznického servisu a zvýšené pracovní produktivity. I přesto je z těchto benefitů zatím schopna plně těžit pouze necelá desetina menších a středních firem. Většina tedy stále ještě nevyužívá potenciálu digitální transformace.
Studie zkoumající průběh digitální transformace v menších a středních firmách ve 13 zemích po celém světě zjistila následující:
- V lednu 2016 používaly dotázané firmy v průměru 3,8 řešení, v lednu 2017 vzrostlo toto číslo na 4,8. Největší nárůst zaznamenala řešení v oblasti internetu věcí a propojení senzorů s obchodními systémy (15% nárůst - 23 % v lednu 2016, 38 % v lednu 2017) či e-commerce (13% nárůst - 38 % v lednu 2016, 51 % v lednu 2017).
- Pouze 8 % dotázaných firem v lednu 2017 uvedlo, že už digitální transformaci plně integrovalo, 27 % je na dobré cestě ve využívání technologií a následování digitální ekonomiky, 30 % je v rané fázi a uznává, že je ještě čeká hodně práce, 22 % s procesem momentálně začíná a 13 % uvádí, že zatím neudělalo žádné nebo velmi minimální kroky.
- V porovnání se situací před rokem (leden 2016), kdy 43 % firem uvedlo, že digitální transformaci plně integrovalo (10 %) nebo je na dobré cestě (33 %), je na počátku roku 2017 stejného názoru pouze 35 %, tedy o 8 % firem méně. Podle IDC je to výsledek realističtějšího pohledu a schopnosti zhodnocení, kde se firma nachází.
- Střední firmy s 500 – 999 zaměstnanci častěji zaujímají dlouhodobý přístup než menší firmy. Téměř polovina (46,5 %) je přesvědčena, že aktivní účast v digitální ekonomice bude v dalších třech až pěti letech klíčová pro jejich přežití. Pouze třetina menších firem má stejný přístup.
- Se zahájením digitální transformace patří mezi první nasazovaná řešení aplikace podporující firemní spolupráci a řešení v oblasti řízení vztahu se zákazníky (CRM) či e-commerce. Jedna ze tří dotázaných firem preferuje v tomto případě využití cloudu před on-premise.
- Více než polovina menších firem a tři čtvrtiny středních firem používá alespoň jednu cloudovou aplikaci.
- Využití cloudu zjednodušilo menším firmám digitální transformaci, některé uvádějí, že nasazení prvního řešení bylo jednodušší, než čekali.
- Téměř tři čtvrtiny firem (73 %), které se rozhodly pro digitalizaci, uvedly, že byla jejich očekávání spojená s investicemi do technologií naplněna nebo překonána. Např. 86 % firem uvedlo jako benefit jednoduchý přístup k informacím, 81 % větší flexibilitu pro zaměstnance, 78 % zlepšení pracovní produktivity i zákaznického servisu, 74 % nárůst tržeb a 72 % zvýšení loajality zákazníků.
„Menší a střední firmy si uvědomují výhody spojené s digitální transformací, největší výzvou je ale technologické propojení různých oblastí. Firmy, kterým se to daří, rostou rychleji a získávají velkou konkurenční výhodu,“ okomentoval výsledky studie Ray Boggs, viceprezident IDC pro výzkum v oblasti SMB. „Dobrá zpráva je, že podle studie jsou menší firmy proaktivní a strategicky investují do digitalizace a technologií. Tento trend snad bude pokračovat a firmy budou díky tomu získávat nové příležitosti,“ dodává Barry Padgett, prezident SMB týmu v SAP.
Studii na téma digitální transformace v menších a středních podnicích zadala společnost SAP k realizaci výzkumné společnosti IDC. Studie se zúčastnilo více než 3.900 menších a středních firem ze 13 zemí (Austrálie, Brazílie, Čína, Francie, Německo, Indie, Japonsko, Korea, Mexiko, Singapur, Jihoafrická rep.