Zhruba před měsícem proběhla médii zpráva, že investor Ondřej Tomek se za 300 tisíc eur stal dvacetiprocentním spolumajitelem společnosti Cybergenics. Cybergenics se specializuje na tvorbu e-shopů, které pod značkou Shoptet.cz nabízí formou pronájmu. V současnosti má Shoptet.cz v portfoliu zhruba 900 aktivních e-shopů, tedy zhruba deset procent komerčních řešení na českém trhu. Připomínáme, že Ondřej Tomek je jedním ze zakladatelů portálu Centrum.cz. On i jeho společník Oldřich Bajer prodali za konci roku 2007 své podíly za odhadovaných 100 milionů eur americkému investičnímu fondu Warburg Pincus. O důvodech vstupu investora do firmy a dosavadních zkušenostech s tímto krokem jsme hovořili se spolumajitelem a obchodním ředitelem společnosti Cybergenics Miroslavem Uďanem (na snímku výše).
Kdy jste se vlastně rozhodli vzdát se části podílu ve firmě a přizvat do ní investora?
Loni v listopadu, poté co jsem v kině viděl film Social Network. Jistě, je to jen film, ale jedna věc mě tam silně oslovila a chcete-li „nakopla“. Uvědomil jsem si, jakým zásadním a hlavně ve výsledku pozitivním způsobem změnil Sean Parker pohled Marka Zuckerberga na perspektivy dalšího růstu Facebooku. Parker prostě Zuckerberga přesvědčil, aby myslel ve velkém a se svojí službou šel do světa. V tu chvíli jsem si uvědomil, že chceme-li růst a expandovat, tak i my potřebujeme myslet skutečně ve velkém. A že k tomu by se nám hodila pomoc zkušenějšího – investor. Takže jsem se poptal mezi svými známými, kteří mají investorské skupiny, a po několika krocích jsme se dostali k Ondrovi Tomkovi.
Jak vše probíhalo dál?
Prvního tři čtvrtě roku jsme dávali dohromady business plán. My jsme tam vložili své představy, jak by měl výsledek vypadat, a Ondřej Tomek nám dával zpětnou vazbu. Naprosto zásadní pro nás byly jeho zkušenosti a rozhled, které získal za deset let v Centrum.cz, ale i poté, kdy působí jako investor. Nakonec jsme si tedy plácli a od té doby s námi Ondra spolupracuje na strategickém rozvoji firmy.
Co myslíte, že rozhodlo? Co se mu na vašem projektu líbilo, v čem viděl potenciál?
Myslím, že se mu líbil jak náš produkt, tak nadšení, se kterým se mu věnujeme. Ostatně, známá investorská poučka říká, že primárně neinvestujete do produktu, ale do lidí. Určitě viděl další potenciál růstu, především v expanzi na zahraniční trhy. A řekl bych, že roli pro něj hrál i fakt, že podporuje české podnikání.
A co bylo tedy hlavní pro vás, investorské peníze, nebo know-how?
Peníze nebyly hlavní, v tom skutečně není problém, náš produkt je ziskový, dnes máme zhruba 900 zákazníků. Klíčový přínos pro nás byly skutečně Ondrovy zkušenosti a znalosti a jeho mentoring.
Jak konkrétně probíhá teď vaše spolupráce?
Zhruba jednou za čtrnáct dní se scházíme, diskutujeme o dalších krocích, nastavujeme si dílčí cíle, hodnotíme průběh dosavadních kroků. Ondra nás varuje před chybami, kterým bychom se měli vyhnout, a především nás neustále tlačí k tomu, abychom mysleli ve velkém. Je nám jasné, že klíčem k růstu není vysoce konkurenční a objemově malý český trh, ale expanze do zahraničí. Že můžeme uspět, nám ukazují i průzkumy trhu, které jsme si v zahraničí zpracovali.
Na které zahraniční trhy se chystáte?
Aktuálně připravujeme vstup na britský trh a do Brazílie. Zejména od brazilského trhu si hodně slibujeme. Jednak je hodně velký, 200 milionů obyvatel, a navíc opravdu rychle roste. Rychle tam roste střední třída a internetová populace, loni šlo zhruba o 23 procent. Zároveň tam trh není ještě příliš obsazený, takže i z tohoto pohledu je terén pro nás zajímavý. A poslední výhoda, v Brazílii už velmi úspěšně působí i několik českých IT firem. Takže nyní se na vstup intenzivně připravujeme, začal jsem chodit na kurs portugalštiny.
Když bychom se ještě podívali na váš produkt, tedy pronájem e-shopů pod značkou Shoptet.cz, co byste řekl, že je vaší konkurenční výhodou?
Především klademe důraz na to, abychom připravili jakýsi iPhone mezi e-shopy. Tedy e-shop, který bude sice funkčně velmi vyspělý, ale budou jej v pohodě schopni obsluhovat i uživatelé, kteří nejsou IT odborníky – a těch je většina. Netrápíme je složitým nastavováním, což neznamená, že e-shop nelze silně customizovat, ale není to nutné. Říkáme, že náš vzorový uživatel je začínající podnikatel, který má základní dovednosti ovládání počítače a internetu. Pokud by takový uživatel nebyl schopen náš e-shop v pohodě používat, pak bychom dělali něco špatně.
Našim uživatelům se také snažíme pomáhat s marketingem. Kromě toho, že máme na webu jakési desatero zásad, jimiž by se měl provozovatel e-shopu řídit, aby se mu obchody rozběhly, se snažíme našim uživatelům přivést zákazníky. Svůj e-shop mohou propojit s Facebookem, aukčním portálem Aukro či s vyhledávači zboží.
O Facebooku se v této souvislostí říká, že je to sice skvělý marketingový nástroj, ale obchody zákazníkům příliš negeneruje…
Ano, Facebook funguje především na budování značky, zvyšuje povědomí o vás a vašem sortimentu a podporuje komunikaci se zákazníky, na to je opravdu skvělý. Zákazník zkrátka přijde na fanouškovskou stránku e-shopu, tam vidí nabídku a následně hledá další informace. Například Tomio Okamura, který má u nás svůj e-shop JAPA FOOD, má na své fanouškovské stránce u každého produktu desítky „lajků“.
Kdo jsou vaši nejčastější zákazníci z pohledu produktového zaměření jejich e-shopů?
Asi nejvíce máme e-shopů s chovatelskými a rybářskými potřebami. Funguje to tak, že když někdo rozběhne úspěšný a dobře vypadající e-shop, tak to jeho konkurence sleduje a následně nás osloví s poptávkou. Pro zajímavost, e-shopy našich klientů mají aktuálně obrat zhruba 13 milionů korun denně.