Přední společnosti, které prošly technologickou změnou, se podle zprávy ACCA dosud soustředily především na cenu, efektivitu a kvalitu v transakčních financích, tedy v rutinních účetních procesech fakturace a tzv. statutárních financích pro účel správného zdanění ekonomických subjektů. Lidský faktor v transakčních financích však dosud nevymizel, i když technologie to postupně umožňují. Kateřina Benešová, ředitelka ACCA pro Českou republiku, Slovensko a Maďarsko, k tomu uvádí: „Problém nespočívá primárně v tom, že by technologie nebyla dostupná, ale stále tu existuje mnoho důvodů, proč finanční ředitelé zatím nedosáhli na vyšší laťku technologického vývoje. Pro většinu jsou totiž tyto technologie příliš složité a roztříštěné, navíc s několika různými systémy či ustavičnými dočasnými řešeními a doplňkovými aplikacemi.“
Úplná eliminace lidského prvku na obzoru
Rýsují se ovšem koncepty jako samoobslužné finance, nebo úplná eliminace lidského prvku v procesech transakčního finančnictví pomocí většího nasazení technologie. Ty jsou však i nadále hudbou budoucnosti a vyžadují změnu myšlení. Rutinní backofficové finance jsou schopny provádět počítače téměř zcela samostatně. Z šetření ACCA například vyplynulo, že energetická společnost Shell byla schopna nasazením technologií zredukovat počet lidí obsluhujících transakční finance z 1700 na 350. Eliminace lidského prvku v transakčním účetnictví je možnost s velkým ekonomickým dopadem. Dosud byly náklady v rutinním účetnictví snižovány zejména prostřednictvím outsourcingu a center sdílených služeb. Samoobslužné finance však problematiku posouvají do roviny, kdy outsourcing vůbec nemusí být nutný.
Kateřina Benešová dodává: “Jsem zcela přesvědčena, že nasazení technologie má kromě jiného potenciál změnit i kariéru ve financích. Neboť pokud technologie čím dál víc automatizuje transakční účetnictví a pomocí vytěžování dat nám zároveň leccos řekne i o potřebách zákazníků, změní tím v podstatě samotné jádro práce finančního profesionála i schopnosti, které jsou k ní potřeba.“