Konsolidační balíček – strašák pro Čechy
K obavám z inflace se nově přidal strach z konsolidačního balíčku, kterého se aktuálně bojí 81 % Čechů. Vládní balíček má za cíl prostřednictvím více než padesáti různých opatření zpomalit proces zadlužování státu a ozdravit veřejné finance. Pro tři čtvrtiny Čechů představuje největšího strašáka navyšování DPH u některých produktů, 45 % dotázaných uvedlo, že se obává zvýšení daně z nemovitostí. Další pětina respondentů má strach ze snížení podpory stavebního spoření.
„Konsolidační balíček vnímá mnoho Čechů jako další věc, se kterou se musí finančně vyrovnávat. Osm z deseti respondentů stále vnímá dopady inflace na své finance. V průběhu letošního roku také doznívá energetická krize. Vládní balíček tak pro ně představuje další zásah, který se projeví na jejich peněžence. Celkem 36 % respondentů dále uvedlo, že v důsledku aktuální výše inflace uvažují nad lépe placenou prací,“ uvádí Radomír Jáč, hlavní ekonom Generali Investments CEE.
Opadl strach z růstu cen energií
Zatímco obavy z inflace se mezi Čechy stále drží, ceny energií znervózňují stále méně lidí. Vysokou inflaci i nadále považuje za hlavní důvod svých finančních obav 46 % respondentů. Naopak dopadů energetické krize se nejvíce obává již pouze čtvrtina, zatímco ještě v polovině minulého roku to bylo 45 % Čechů.
„Pokles cen energií znamená pro spoustu lidí úlevu. Celková inflace ale stále zůstává problémem. A teď přichází nová zkouška v podobě vládního balíčku, s jehož obsahem se veřejnost teprve seznamuje,“ dodává Radomír Jáč.
Češi přestávají chodit do restaurací a ruší předplatné
Dlouhodobý růst cen donutil Čechy k přehodnocení finančních výdajů za každodenní aktivity. Meziročně stouplo procento Čechů, kteří omezili návštěvy restaurací. Zatímco ještě před rokem se jednalo o 45 % dotázaných, nyní už je to více než polovina. Stále více lidí také ruší svá předplatná. Na odebírání časopisů nebo používání streamovacích služeb už šetří 22 % Čechů. Více než třetina dotázaných také omezuje výdaje za své koníčky.
„Proti dopadům inflace se lidé brání velmi podobným způsobem jako v předchozích čtvrtletích. Stále více se zaměřují na úspory a omezení výdajů ve svém každodenním životě. V reakci na rostoucí náklady za základní potřeby, jako jsou potraviny a energie, můžeme pozorovat, že někteří lidé volí úspornější varianty a odkládají nákupy méně nezbytných věcí. Pozitivní je naopak to, že stále jen malé procento Čechů šetří na svých dětech. Pouze 5 % respondentů uvedlo, že šetří na školní výbavě svých dětí, na volnočasových aktivitách svých dětí poté šetří pouze 7 % Čechů,“ informuje Radomír Jáč.
Češi se bojí o své úspory
Obavy o své úspory v důsledku současného dění na finančních trzích má 67 % Čechů. Za poslední půlrok tak více než polovina respondentů změnila způsob, jak zacházejí se svými úsporami, další více než pětina změnu plánuje. Nejčastěji Češi převádějí finanční prostředky na lépe úročený spořicí nebo termínovaný účet.
„Změna v zacházení s úsporami, majetkem a finančními prostředky obecně je rozhodně cestou, která může Čechům pomoci minimalizovat dopad inflace. Úročení běžných bankovních účtů je totiž velmi omezené a v delším období dochází při aktuální výši inflace k výraznému znehodnocení ve vztahu ke kupní síle,“ komentuje Marek Beneš, finanční ředitel společnosti Generali Investments CEE.
„Nabízí se možnost využít výnosového potenciálu investičních fondů a svěřit část svých volných prostředků profesionálním investičním správcům. Důležité je při tom nezapomínat na diverzifikaci, tedy rozložení finančních prostředků mezi různé investiční nástroje, jako jsou fondy, akcie, dluhopisy, komodity a nemovitosti. Tato strategie může pomoci rozložit riziko a potenciálně zvýšit celkový výnos v dlouhodobém horizontu. Při volbě investičního portfolia je také důležité zohlednit vlastní investiční cíle, rizikovou toleranci a finanční situaci,“ doporučuje na závěr Marek Beneš.
O průzkumu
Průzkum společnosti Generali Investments CEE probíhal ve dnech od 21. 8. do 23. 8. 2023 na reprezentativním vzorku 1050 respondentů ve věku 18–65 let ze všech krajů České republiky. Sběr dat byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos.